Ples milijardi dolara i kuna počinje uz zvuke božićnih pjesama. Bilo da se radi o taktovima Jingle bells ili Radujte se narodi, uvjetovani refleks građana 21. stoljeća je isti – pohod u dućane. Tradicija je to koja se neće mijenjati, no mijenjaju se navike potrošača. Amerikanci polako božićne gužve na ulicama zamjenjuju kupnjom preko online servisa. Kako Hrvati stoje s miš-kupnjom?
Crni petak ili Cyber ponedjeljak?
U američkoj kulturi petak nakon Dana zahvalnosti zvanični je start Božićne shopping groznice. Iako nije praznik sam po sebi, mnogi poslodavci zaposlenicima daju slobodan dan, tako da je u SAD-u Crni petak od 2005. godine dan s najvećim prometom u godini.
Online marketingaši osmislili su svoj odgovor na dan shoping ludila: Prvi radni dan nakon Black Fridaya, Amerikancima dolazi Cyber ponedjeljak, dan online kupnje. Za ljubitelje prokrastinacije ili one koji mrze manične gužve po dućanima, PayPal, eBay i Google osiguravaju online alternativu – kupovanje iz vlastitog naslonjača.
Online shopping kupcu možda oduzima neke tradicionalne čari (zapadnjačkog) poimanja Božića, no zato igra na drugu, prilično uspješnu kartu: sniženja, online-bonovi i vaucheri, specijalne ponude…. Blagdanska darežljivost internetom postaje značajno isplativija, a svaki drugi Amerikanac (57 posto prema Forresterovom izvješću) smatra kako je cjenovno osjetljiviji nego u 2010. godini.
Hrvati vjerni shopping centrima
Za razliku od „za ekrane zalijepljenjih Amerikanaca,“ domaće potrošače još uvijek možemo uvrstiti u tradicionalne kupce, barem u velikoj većini. Teško je preskakati stepenice u stvaranju potrošačke nacije, a Hrvati su tek prije desetak godina otkrili „shopping centre“ koji i dalje niču u nevjerojatnom broju (uzevši u obzir omjer kvadrata i stanovnika Hrvatske kao i kupovnu moć građana). Dakle, 11 milijardi kuna koliko smo potrošili u božićno vrijeme 2010. i ove će godine biti potrošeno većinom u dućanima.
Iako gotovo svaki drugi Hrvat koji kupuje online to čini na inozemnim stranicama, PayPal i slične servise prema istraživanju Master Indexa koristi mali broj Hrvata – 24 posto građana, mahom mlađih od 40 godina. Zanimljivo je kako Dalmatinci i Slavonci u postotku manje vjeruju online kupnji, smatrajući je nesigurnom, no na nacionalnoj razini Hrvati su slični Amerikancima: žele kupovati online upravo zbog posebnih popusta i akcija koji su dostupni pri ovoj kupnji.
Iako je trend rasta online kupovine u Hrvatskoj vidljiv, veći proboj ne treba očekivati prije ulaska u Uniju. Nestankom carine spretnim kupcima ostaju samo troškovi dostave, a proizvodi bez dodatnog carinjenja na prodajnim servisima poput Amazona ili eBaya često su značajno jeftiniji od istih u domaćim dućanima. Možda ćemo o Božiću 2013. pisati kao o prvom hrvatskom eBožiću.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Ništa ne kupujem samo zato što je Božić. Kupujem kad mi nešto treba.
Ne pretjerujte.
Uključite se u raspravu