Rođendanski specijal Poslovnog dnevnika
Priča o uspjehu

Infobip i Rimac: U teškim počecima vodila ih je upornost jednoroga. I nikad nisu pomislili napustiti Hrvatsku

Kako su rasli hrvatski ‘unicorni’ i tko su njihovi potencijalni nasljednici.

Tanja Ivančić
27. travanj 2024. u 07:41
Foto: Pixsell

Za Hrvatsku se ne može reći da je veliko središte startupa, niti da je moćna tehnološka sila. A ipak, Hrvatska je zemlja koja ima dva jednoroga, što i na svjetskoj karti popularnih unicorna izgleda sasvim dobro. U konkurenciji država članica Europske unije odlično, dok u konkurenciji zemlja sa sličnim brojem stanovnika zvuči nevjerojatno.

Premda definicija jednoroga nije posve ujednačena na globalnoj razini, parametar koji startup tvrtku svrstava u tu kategoriju u cijelom svijetu jest da je u privatnim rukama te da vrijedi više od milijardu dolara. Mahom se tu ubrajaju tvrtke koje nisu izlistane na burzi, ali su do te vrijednosti stigle bilo organskim rastom ili investicijama, a neki u kategoriju unicorna ubrajaju one tvrtke čija procjene pri prvoj javnoj ponudi dionica premašuju milijardu dolara.

Poslovni dnevnik, jedina dnevna poslovna tiskovina uz pripadajući popularni portal o domaćim je jednorozima ispisao brojne članke. Stoga smo odlučili i da im pri obilježavanju našeg 20. rođendana posebnim izdanjem, posvetimo i zaseban tekst koji su zavrijedili. Domaći jednorozi tu su titulu ostvarili prije četiri godine. Riječ je, naravno, o Infobipu i Rimac grupi.

S Uberom do posla i u Indiji

Infobip surađuje s tvrtkama poput Ubera, Bolta i Cabifyja s ciljem uvođenja inovativnih modela unutar automobilske industrije i transformacije komunikacije s korisnicima. Jedan od posljednjih značajnih projekata je onaj s Uberom u Indiji.

Britanski, ali ipak hrvatski
Infobip, vodnjanski startup, kako ga volimo nazivati, sjedišta osim u Istri ima još i u Zagrebu i Londonu. S obzirom na to da se radi o globalno uspješnoj tvrtki, ne čudi takva organizacija poslovanja zbog lakšeg pristupa tržištu i kapitalu.

A upravo zbog toga što je status jednoroga ostvario investicijom putem londonskog ureda u iznosu od 200 milijuna eura, ponekad ga Velika Britanija broji u vlastite startupe, pa nerijetko u to ime izostaje i s liste EU jednoroga. Ipak, radi se o tvrtki koja je svakako startala u Hrvatskoj, razvila se i vinula u svijet upravo iz Hrvatske. Usto većina zaposlenih živi i radi u Hrvatskoj, u kojoj plaća i poreze.

Osnivači Silvio i Roberto Kutić te Izabel Jelenić, u svakom svom istupu naglašavaju upravo da su hrvatska tvrtke te da sjedište te odjel inovacija i razvoja kao srce tvrtke, nikako ne planiraju izmještati iz Hrvatske. Vodnjan je njihova prva i glavna polazna točka i upravo je iz Istre sve krenulo u pozitivnom smjeru za Infobip.

Silvio Kutić, Izabel Jelenić i Roberto Kutić stoje iza fenomenalnih uspjeha vodnjanskog startupa, tvrtke Infobip

No podsjetimo, Infobip je počeo kada je skupina prijatelja (osnivača) počela raditi na poslovnoj ideji još 2002. godine. Kako je na jednoj lanjskoj konferenciji izjavio Izabel Jelenić, suosnivač i tehnički direktor: “Tamo otprilike 2003., 2004., Infobipu je glavni problem bio kako sklopiti kraj s krajem. Tada nije bilo raznih mogućnosti financiranja kao što ih je danas. Sav novac za razvoj i rast trebalo je zaraditi”, naveo je Jelenić. No godine Infobip broji od službene registracije 2006. godine.

“Infobip je uspio tek iz trećega puta, no to je naposljetku oplemenilo kompaniju. Kada radite na nečemu, morate biti neuspješni prva tri-četiri puta”, pojasnio je to međuvrijeme suosnivač Silvio Kutić u reportaži za Fortune, dodavši pritom da je odabir ‘pravih’ zaposlenika ključ uspjeha kompanije.

“Svoje sam pripravništvo započeo kao Infobipov glavni izvršni direktor”, ističe Kutić i dodaje kako je u hodu morao shvatiti kako skalirati tvrtku sa stotinu zaposlenika, za razliku od tvrtke s tisuću zaposlenika, ali i kako pomoći zaposlenicima da se razvijaju zajedno s tvrtkom.

200

milijuna eura investicije privukao je Infobip putem londonskog ureda

No ono što je iznimno vrijedno u razvoju Infobipa do kultnog statusa jednoroga, koji je zapravo svojevrsno priznanje uspješnosti tvrtke, jest da su do prve investicije tvrtku razvijali samostalno – bootstrapanjem, kako to obično nazivaju u tehno svijetu.

Termin bootstrapati, dakle, označava razvijanje poslovanja isključivo kroz samostalan rast reinvestiranjem vlastitog kapitala, bez vanjskih investitora. Inače, većina svjetskih tvrtki upravo tako se financira, a tehno industrija zbog skalabilnosti svojih rješenja i potencijala za rast jedna je od rijetkih gdje se investiranje od ranih faza poslovanja smatra normalnom praksom. Većina europskih i svjetskih jednoroga od najranijih je dana osiguravala investicije kako bi financirala ubrzani rast.

Infobip je 2022. u Zagrebu kampus Alpha Centauri/R. Anić/PIXSELL

Preuzeli najvećeg rivala
Infobipov put nije bio takav, već je rastao isključivo reinvestiranjem vlastitih prihoda u 14 godina svog postojanja, a tada je stigla prva investicija private equity fonda One Equity Partners koji u portfoliju ima na desetke tvrtki te je uložio više od 200 milijuna dolara u Infobip.

Tada u 2020. godini Infobip je otvorio dva development huba i zaposlio oko 700 ljudi, od čega 230 u inženjerskom odjelu. Rast prihoda i dalje im je bio oko 30 do 40 posto godišnje. Osim toga, uspjeli su zaključiti i veliku investiciju te preuzeti svojeg najvećeg rivala, tvrtku OpenMarket. Čije je sjedište u Sjedinjenim Državama, a vrijednost akvizicije bila je 300 milijuna dolara. Budući se Infobip ne bavi direktnom prodajom svojih proizvoda privatnim korisnicima, često je mnogima izvan tehno sektora teško shvatiti čime se točno bavi taj domaći jednorog.

Rimac osvojio i vodstvo BMW-a

Na sve već dotad ostvarene uspjehe, početkom travnja odjeknula je vijest da će Rimac za BMW razvijati i proizvoditi baterijske sustave. Suradnja s BMW Grupom najveći je i najambiciozniji projekt Rimac Technologyja, prekretnica za kompaniju.

“Naša tehnologija mijenja način na koji organizacije komuniciraju sa svojim korisnicima, bilo da je riječ o automobilskoj industriji, maloprodaji, financijskim uslugama, zdravstvenoj zaštiti ili nekim drugim društvenim djelatnostima”, pojasnio je nebrojeno puta Silvio Kutić, glavni izvršni direktor Infobipa.

“Primjenjujemo našu inovativnu tehnologiju kako bismo transformirali različite industrijske vertikale. Budućnost konverzacije već je stigla, a mi organizacijama pomažemo da ubrzaju svoju digitalnu transformaciju i prebace se na intuitivnu, dvosmjernu interakciju sa svojim korisnicima putem kanala i chat aplikacija koje korisnici koriste u komunikaciji sa svojim obiteljima i prijateljima”, dodaje Kutić.

Infobip surađuje s tvrtkama poput Ubera, Bolta i Cabifyja s ciljem uvođenja inovativnih modela unutar automobilske industrije i transformacije komunikacije s korisnicima. Jedan od posljednjih značajnih Infobipovih projekata je onaj s Uberom u Indiji, kada je razvio chatbot koji se temelji na umjetnoj inteligenciji i korisnicima omogućuje naručivanje vožnji putem aplikacije WhatsApp. Riječ je o prvoj inicijativi takve vrste u svijetu koja korisnicima Ubera pruža iskustvo rezerviranja usluge prijevoza, nedavno je objavljeno.

2500

ljudi kapacitet je Rimac Kampusa, a investicija je premašila 200 mil. eura

Inače, tvrtka sada ima, tvrde na svojim stranicama više od 3800 zaposlenih, urede u 76 svjetskih zemalja, a IPO koji je u planu, još će neko vrijeme pričekati, U međuvremenu skupljaju priznanja, a posljednje u nizu je ono Fast Companyja koje je Infobip smjestila među najinovativnije svjetske kompanije.

Infobip se našao i na prioritetnoj listi Europske unije, a samim tim i u fokusu hrvatske vlade. Tako smo nedavno i pisali kako “domaća kompanija sudjeluje u velikom europskom projektu čiji je cilj razviti prvi interoperabilni europski ekosustav za obradu podataka otvorenog pristupa, kontinuum oblak-rub s više pružatelja usluga, ili jednostavnije – kapacitete za obradu podataka, softver i alate za razmjenu podataka”.

U dio tog projekta pod imenom Važan projekt od zajedničkog europskog interesa za infrastrukturu i usluge u oblaku sljedeće generacije ((IPCEI-CIS), relativno nedavno uključen je i Infobip. A iz Vlade su poručili kako vjeruju da će Infobip kao jedan od europskih lidera na globalnoj razini, profilirati Hrvatsku kao zemlju u kojoj postoje kompanije koje razvijaju tehnologije budućnosti.

Rimac Grupa, uz pripadajuća društva, danas broji nešto više od 2000 zaposlenika na osam lokacija u pet zemalja, a dolaze talenti i profesionalci iz cijeloga svijeta/R. Anić/PIXSELL

Premašili dvije milijarde
Drugi hrvatski jednorog jest Rimac Grupa, a prva asocijacija na tu tehno-automobilsku tvrtku jest njen osnivač Mate Rimac, kao i Nevera, električni automobil koji je izašao iz njegove radionice.

“Svoj put Mate Rimac počeo je doslovno u garaži, ‘davne’ 2009. osnovao je svoju prvu tvrtku, da bi sada bio na čelu Rimac Grupe, hrvatskog jednoroga, vrijednog 2,2 milijarde dolara”, pisali smo prije gotovo dvije godine. Naime, krajem svibnja, 2022. Mate Rimac izvijestio da je Grupa prikupila 3,78 milijardi kuna ili 500 milijuna eura u investicijskom krugu D, čime je tržišna vrijednost kompanije Rimac grupe premašila dvije milijarde eura, dok su ključni novi ulagači bili SoftBank Vision Fund 2 te Goldman Sachs Asset Management, uz sudjelovanje postojećih dioničara Rimac Grupe, uključujući Porsche i Investindustrial.

Na najuglednijim svjetskim ljestvicama

Hrvatski jednorozi nalaze se na svjetski uglednim ljestvicama i brane hrvatske boje, primjerice, na prošlogodišnjoj “skali” svjetske organizacije za intelektualno vlasništvo – WIPO u izvješću Global Innovation Index 2023.

A o tome kako je počeo i koliko je bilo važno ustrajati do pravih investicija, Rimac je znao podijeliti na konferencijama. Na jednom.debugu ispričao je:

“Kad sam pokretao kompaniju bio sam vrlo tvrdoglav. Htio sam zadržati biznis u Hrvatskoj. Imali smo toliko teških situacija da se znalo činiti da nećemo uspjeti. Neki rani zaposlenici znaju koliko smo imali teških razdoblja, da nismo mogli plaćati ni najam. Investitori su nam znali reći – ako premjestite kompaniju, uložit ćemo u vas. Ali, nisam htio da napustimo Hrvatsku. Ponosan sam na to.

Sada imamo ovdje 2000 ljudi. I dalje sam ponosan što ovo radimo u Hrvatskoj, ali zapravo da budem posve iskren mislim da je to bila moja velika greška. Uvijek sam izravan. Bilo bi toliko lakše da smo činili ovo negdje drugdje. Ali, sretan sam što smo baš u Hrvatskoj izgradili kompaniju. I želimo pokazati da jesmo hrvatska kompanija, da razvijamo tehnologije svjetske klase baš ovdje. Sada talenti i profesionalci iz cijelog svijeta dolaze ovdje raditi za nas”, istaknuo je tada Mate Rimac.

Inače, Rimac Grupa, uz pripadajuća društva, danas broji nešto više od 2000 zaposlenika na osam lokacija u pet zemalja, napisao je za Poslovnu hrvatsku, izdanje Poslovnog dnevnika krajem godine.

“Samo u prošloj godini zaposlili smo više od 400 novih ljudi. U tijeku je završetak prve faze Rimac Kampusa, u koji za par mjeseci selimo proizvodni dio obje kompanije. Kampus će biti jedan od najvećih razvojno-istraživačkih i proizvodnih kompleksa u Europi, ne samo u automobilskoj industriji. Vrijednost ukupne investicije je veća od 200 milijuna eura, a kapacitet samog Rimac Kampusa je više od 2500 ljudi. Rimac Technology nastavlja širiti svoje aktivnosti u razvoju, proizvodnji i izvozu baterijskih sustava visokih performansi, električnih pogonskih sklopova, elektroničkih sustava”.

U Rimac Energyju, podbrendu Rimac Technologyja čija je primarna misija ubrzati prijelaz na čistu i održivu energiju isporukom visoko učinkovitih rješenja ESS-a, nastavljaju, kažu, s razvojem proizvoda i projekata za koji postoji veliki interes kupaca. Tim Bugatti Rimac u 2024. godini predstavio je novi model Bugattija, na koji su već stigle odlične reakcije.

40

milijuna aktivnih korisnika mjesečno ima Sofascore, potencijalni budući jednorog

“Planiramo i predstavljanje nekoliko noviteta vezanih uz Neveru”, svojedobno su otkrili svoje planove iz Rimca. Početkom travnja pak, odjeknula je vijest da će Rimac za BMW razvijati i proizvoditi baterijske sustave. Naime, kako su nas izvijestili iz kompanije, Rimac Technology sklopio je dugoročno partnerstvo s BMW Grupom. Razvijat će i proizvoditi visokonaponske baterijske sustave za vozila BMW Grupu koji će se koristiti u budućim generacijama modela. Suradnja s BMW Grupom najveći je i najambiciozniji projekt Rimac Technologyja koji će, poručuju iz Rimca, označiti značajnu prekretnicu za kompaniju.

Upravo Rimac Technology, naime, najznačajniji je dio grupacije Rimac koji i omogućuje financiranje razvoja i proizvodnje hiperautomobila Nevere. Unutar Technologyja razvijaju se i proizvode komponente za baterijske sustave, električne pogonske sklopove, elektroničke sustave za brojne klijente iz automobilske industrije ali u malim serijama.

Sljedeći je – Sofascore?
Obje tvrtke, zasad su, jedini hrvatski jednorozi, koji se nalaze na ljestvicama i brane hrvatske boje, primjerice, na prošlogodišnjoj ljestvici svjetske organizacije za intelektualno vlasništvo – WIPO u izvješću Global Innovation Index 2023. Kada će Hrvatska dobiti novog jednoroga nije poznato, no sasvim je izgledno da takvo što tehno tvrtke koje se razvijaju u domaćem okruženju imaju zasigurno u planu. Jedna od njih je Sofascore, tvrtka koja je uspjela svoju sportsku aplikaciju globalno rasprostrijeti te doći do više od 40 milijuna aktivnih korisnika mjesečno.

Dvojica osnivača, pak, Zlatko Hrkać i Ivan Bešlić, odlučni su u namjeri da se potpuno posvete napretku tvrtke. Zasad imaju 250 zaposlenih i rastu. Pri tom, kazao je nedavno Ivan Bešlić, strateg tvrtke, ne trebaju investitore, ne planiraju na IPO, te vjeruju da će ih ispravna strategija i koraci koje poduzimaju, dovesti do vrijednosti tvrtke od milijardu dolara. Što bi značilo da je Sofascore postao treći unicorn.

Poslovni dnevnik, uz Infobip i Rimac Grupu, zasigurno će na svojim novinskim stranicama i portalu pratiti i Sofascore, ali i sve ostale startupe na njihovom poslovnom putu.

New Report

Close