Zbog pandemije retail sektor ‘preskočio tri godine redovnog razvoja’ 

Autor: Ana Brajković , 14. siječanj 2021. u 10:30
FOTO: REUTERS/Henry Nicholls

Jedna od tema drugog dana najvećeg maloprodajnog sajma i konferencije na svijetu – NRF Big Retail Show 2021 koji je ove godine održava virtualno – kakav nas scenarij čeka nakon pandemije. Uz najveće svjetske stručnjake na području maloprodaje, uključujući i Indru Nooyi, dugogodišnju izvršnu direktoricu Pepsica, na sajmu je i naša stručna suradnica i poslovna konzultantica, Ana Brajković. 

Drugi dan NRF Big Retail Showa 2021 prošao je u znaku što maloprodaju čeka nakon pandemije i kako se za to pripremiti. Kako ističe Indra Nooyi, dugogodišnja izvršna direktorica Pepsica te od nedavno članica Uprave Amazona – svijet je pogodila povijesno teška kriza je s tri aspekta – ekonomskog, zdravstvenog i političkog. Ali upravo ovdje vidi priliku za fokusiranje na ono što je važno i lokalno i globalno, te dva smjera kako će izgledati bliska budućnost maloprodaje.

Pandemija je pokazala i dosta slabosti u dosadašnjem načinu života i maloprodaji, ali i ono bez čega ne bi opstali – prehrana i lijekovi, kao nužni segmenti maloprodaje. Kako ističe Indra Noonyi trebamo se globalno i lokalno sada fokusirati na dvije stvari:

Ljude (kupce i zaposlenike):
Populacija treba biti zdravija – jer upravo je populacija s dosadašnjim lošijim zdravstvenim stanjem najviše bila pogođena pandemijom
Potrebno je raditi na ravnoteži između poslovnog i privatnog života – niz zaposlenika je ostalo bez posla zbog manjka fleksibilnosti u radu
Okoliš:
Briga o okolišu treba biti dio strategije – količina plastika, pakiranja i prekomjeran uzgoj se nužno moraju smanjiti
Iako se čini da nisu direktno vezani za maloprodaju – upravo jesu. Direktno u maloprodaji utječemo na zdravlje – što prodajemo, kako se ti proizvodi proizvode, kako se pakiraju.

Kako je maloprodaja doživjela niz inovacija i promjena u manje od godinu dana za koje bi inače redovan period bio barem 3 godine, tako se i ponašanje i navike potrošača izmijenilo.

Svi se slažu s dva logična slijeda kojim će dalje ići maloprodaja:

  1. Nastavak ubrzane digitalizacije s ubrzanim razvojem novih tehničkih rješenja, boljeg online kupovnog doživljaja, još brži razvoj telemedicine, online edukacije i sl. i potencijalnog pada posjećenosti fizičkih trgovina
  2. Ubrzani povratak kupaca u prostore s većom socijalnom interakcijom – restorane, kina, centre gradova; i smanjivanje trenda prošlogodišnje stope rasta online prodaje i konzumacije u odnosu na fizičke trgovine i fizički dostupne usluge.

Iako je Indra Nooyi postavila ovo kao dva scenarija, vjerojatnija je kombinacija oba i za to treba maloprodaja biti spremna, kao što kaže Mitch Joel, osnivač tvrtke Six Pexel Group. Takva kombinacija je bila i do sada, samo što je u godinu dana digitalni segment zabilježio izuzetno visoki rast, dok je niz fizičkih trgovina bio zatvoren, barem neki period. Kako ističe Mitch Joel, neke tvrtke su na silu inovirale kako bi preživjele, a neke od tih inovacija su se svidjele kupcima – tako da je kupac zauvijek promijenjen. Njegova preporuka je ne birati jedan jedini smjer nakon pandemije jer kupci su se navikli i na dostave iz restorana koji to nisu do nedavno radili, i liječnike online, edukacije online i sl., već nastaviti s razvojem oba smjera jer ćemo sad imati kupce koji s jedne strane daleko više koriste digitalne kanale nego prije i tako će to i ostati, ali i one koji će htjeti što više imati fizičke doživljaje kupovine, ali će i dalje koristiti neke oblike digitalnih platformi. Iako Idra Nooyi kaže da se nada da će ipak prevladati drugi scenarij jer smatra da smisao nije sjediti ispred ekrana i klikati po ekranu, stvarnost je već i prije pandemije bila drugačija.

Maloprodaja i kupci su zauvijek promijenjeni ne zbog pandemije – već zbog svih brzih digitalnih i logističkih inovacija koja su im olakšali dostupnost proizvoda, a koji bi i ovako došli na red samo u nešto dužem periodu, kaže Joel. Smatra da ćemo nakon pandemije preskočiti 3 godine redovnog razvoja maloprodaje. Jamie Dimon, izvršni direktor JP Morgana je također istaknuo budućnost u nastavku snažnog korištenja digitalnih alata, uz povratak doživljajima na fizičkim lokacijama. Ono što smatra da je najvažnije zbog brzih promjena koje su nastupile i zaokreta u maloprodaji – fokus na prekvalifikaciju i dodatne treninge zaposlenika za nove poslove u pravom phygital (eng.phygital – kombinacija fizičkog i digitalnog) svijetu.

*O Autorici 

Ana Brajković direktorica je konzalting tvrtke Filan Artes i vlasnica tvrtke Circled poslovno savjetovanje i edukacije. Održala je preko 3000 edukacijskih seminara. Magistrica je ekonomskih znanosti, a završila je i MBA na Leeds Beckett University. Ima dugogodišnje iskustvo na vodećim upravljačkim pozicijama u razvoju i edukacijama u sektoru maloprodaje. 

Komentirajte prvi

New Report

Close