Kupovina polovnog automobila: Koliko prosječnih plaća treba u Hrvatskoj, a koliko u zemljama regije

Autor: Poslovni.hr , 22. siječanj 2024. u 11:02
Foto: Igor Soban/PIXSELL

Posjedovanje automobila trebalo bi biti nešto uobičajeno, a ne luksuz.

Da bi zaradio za jedan polovni automobil, radnik u Srbiji koji zarađuje prosječnu plaću, trebalo bi raditi duže od godinu dana i za to odvojiti i štedjeti cijelu plaću. S druge strane, zemlje u okruženju do automobila stižu brže. Osim u jednoj zemlji – Bosni i Hercegovini.

Kako bi provjerili koliko je u praksi teško priuštiti automobil od plaća koje zarađuju građani regije, novinari nove.rs izračunali su koliko je prosječnih srpskih plaća potrebno za kupovinu polovnog vozila jer, kako navode, rijetko tko može priuštiti novi auto.

Međutim, treba imati na umu da bi ovaj izračun značio da kupac neće trošiti ništa od plaće na bilo što drugo, nego će sve što zaradi štedjeti za automobil.

Stvari su, u praksi, ipak malo drugačije, pogotovo kad se u obzir uzme činjenica da su cijene svih nužnih namirnica previsoke te da i ako bi potencijalni kupac mogao odvojiti cijelu plaću sa strane jer, primjera radi, živi s partnerom, život dvije osobe od jedne plaće bi se sveo na puko preživljavanje.

Također, nova.rs provjerila je i koliko trebaju  raditi građani Srbije, Crne Gore, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Mađarske, Rumunjske, kao i Slovenije, kako bi kupili automobil iste vrijednosti.

U Srbiji se automobil zaradi za 14 mjeseci

Prije svega, prosječna plaća u Srbiji je u listopadu bila oko 86.000 dinara, odnosno približno 730 eura, što je ujedno i najsvježiji podatak o prosječnoj zaradi. S druge strane, prema podacima stranice Polovni automobili, iz rujna prošle godine, prosječna cijena putničkog automobila starosti do 20 godina iznosila je oko 10.000 eura.

To znači da građanin Srbije koji radi prosječnu plaću, za ovakav bi automobil morao raditi 14 mjeseci. Dakle, ako bi svaki dinar svoje plaće odvajao i štedio za kupovinu polovnog automobila, trebalo bi mu duže od godinu dana.

U Hrvatskoj puno kraće, samo u BiH se za auto radi duže

U Crnoj Gori je prosječna plaća nešto veća nego u Srbiji, 800 eura. To znači da će Crnogorac, koji sve što zaradi odvaja za automobil, vozilo od 10.000 eura moći priuštiti za 13 mjeseci mjeseci. To je mjesec dana brže u odnosu na Srbiju.

Kada je riječ o Hrvatskoj, prosječna plaća iznosi skoro 1.200 eura što znači da će Hrvat s ovom zaradom koji krene štedjeti danas, automobil od 10.000 eura moći kupiti za devet mjeseci, a to je pet mjeseci brže u odnosu na Srbiju.

Ako bi netko iz BiH htio kupiti automobil koji košta 10.000 eura, za to bi mu trebalo još više nego u Srbiji jer je prosječna plaća u Bosni i Hercegovini 655 eura. Dakle, radnik koji u BiH prima prosječnu plaću, za auto ove vrijednosti treba raditi oko godinu i četiri mjeseca.

Potom na red dolazi Mađarska u kojoj prosječna plaća iznosi oko 1.010 eura, što znači da se za automobil novac skupi za 10 mjeseci.

Nešto duže od Mađara morat će raditi Rumunji. S prosječnom plaćom od 944 eura, za auto od 10.000 eura morat će raditi, i samo za to odvaja novac, narednih 11 mjeseci što je i dalje manje vremena u odnosu na Srbiju.

Što se tiče Bugarske, u kojoj prosječna plaća iznosi oko 822 eura, za kupovinu automobila potrebno je 13 mjesečnih plaća.

Za kraj, tu je Slovenija u kojoj prosječna plaća iznosi 1.435 eura pa je jasno da od svih zemalja u blizini, jedan prosječni Slovenac treba raditi najmanje kako bi sebi kupio automobil do 10.000 eura. Naime, on će nakon sedam mjeseci moći kupiti polovni auto.

Kako računica izgleda kada je u pitanju jeftiniji automobil?

Ako bismo uzeli drastično povoljniji automobil, od 4.500 eura, to bi izgledalo ovako: Radnik u Srbiji skupio bi pun iznos za sedam mjeseci (zapravo malo manje od toga, ali svakako je potrebno sedam plaća), u Crnoj Gori za pola godine, a u Hrvatskoj za četiri mjeseca.

U BiH je za ovaj automobil potrebno skoro sedam plaća, u Mađarskoj četiri i pol (dakle plaća mora sjesti na račun pet puta), a u Rumunjskoj pet, kao i u Bugarskoj.

Najbrže za automobil zaradi radnik u Sloveniji, i to za nešto malo više od tri mjeseca, piše Nova.rs.

Komentirajte prvi

New Report

Close