Roboti već rade pivo i cigle, a peku i perece

Autor: Tomislav Oharek , 02. siječanj 2015. u 14:00
Roboti obavljaju teške i repetitivne poslove, koje nitko ne želi raditi

Isporuke industrijskih robota i robotskih sustava za male i srednje poduzetnike rastu godišnjom stopom od čak 20 posto.

Njemačka pivovara osnovana 1790-ih našla je odgovor 21 stoljeća na pitanje kako povećati produktivnost – robote.

Naime, prije devet godina Bayerische Staatsbrauerei Rothaus našao se u problemima zbog uskih grla u proizvodnji koji su se odrazili na profitabilnost. Radnici nisu mogli dovoljno brzo pakirati i otpremati pivo u gostionice i supermarkete pa su se kupci počeli okretati drugim brendovima. Međutim, otkad su 2005. u proizvodnju uveli ABB-ov IRB7600 robot kompanija je ubrzala isporuke, posebno tijekom prazničkih špica potražnje. Robot se bavi podizanjem teških tereta i sortira 30.000 boca na sat, što je omogućilo kompaniji da prerasporedi svoje organske zaposlenike na poslove flaširanja i pakiranja.

 

9,5mlrd.

dolara vrijednih robota prodano je 2013.

Veća proizvodnja
"Željeli smo povećati proizvodnju i efikasnost", rekao je za The Wall Street Journal predsjednik Uprave Christian Rasch. Pivovara koja nije mijenjala svoj recept za pivo više od dva stoljeća bila je toliko impresionirana svojim novim metalnim zaposlenikom, da je naručila još četiri ABB-ova robota.ABB, Fanuc Corp. i drugi proizvođači robota računaju da će Rothaus i najrazličitije druge male i srednje tvrtke biti glavni pokretač iduće etape njihovog rasta. Proizvođači robota povijesno su se uvijek oslanjali na automobilske kompanije te proizvođače elektroničkih i elektroničkih uređaja, međutim, u novije vrijeme obraća im se sve više malih poduzetnika koji žele automatizirati prljave i(li) repetitivne poslove.

Tako u Murtenu, u zapadnoj Švicarskoj, lokalna pekarnica koristi robote za pakiranje pereca,a koji ih još vruće grabe s proizvodne linije. U Velikoj Britaniji pak jorkširski proizvođač opeke koristi robote za vađenje pečenih blokova iz peći. U jednom njujorškom hotelu roboti su počeli raditi kao nosači prenoseći prtljagu gostiju do njihovih soba. Teško je doći do konkretnih podataka o korištenju robota u malom i srednjem poduzetništvu. Ipak iz industrijske udruge Međunarodni robotički savez (IFR), poručuju kako je prodaja svim djelatnostima, izuzevši najveće kupce, 2013. Porasla 10 posto. Rast je došao iz prehrambenog, metalurškog i kemijskog sektora. Istodobno je prodaja robota za autoindustriju porasla tek četiri posto. Ukupno je prodaja robota porasla za 12 posto, na 9,5 milijardi dolara, dok je prodaja robotskih sustava koji uključuju pokretne trake i druge strojeve porasla na 29 milijardi dolara.

Baš kao djeca
Proizvođači robota pokušavaju ohrabriti male tvrtke na korištenje njihovih proizvoda tako što ih čine jednostavnijima za uporabu. Mnogi od njih usredotočuju svoje istraživanje i razvoj na sučelja koja neće biti teška za korištenje čak niti potpunim početnicima. Tako züriški ABB radi na robotu kojeg korisnici mogu programirati pokretanjem ruku kako bi obavile određene radnje, baš kao kada roditelji pomažu djeci slagati kockice.

Kompanija koja bi trebala ovaj model pustiti na tržište u travnju 2015. Želi u konačnici napraviti robote za koje uopće nije potrebno uputstvo za upravljanje. "Cilj nam je napraviti robote koji su jednostavni za korištenje poput pametnog telefona", rekao je Per Vegard Nerseth, koji vodi odjel robotike ABB-a. Japanski Fanuc pak je na pribjegao probijanju skepticizma prema svojim  proizvodima na tradicionalniji način. Naime, engleskoj tvrtki za opskrbu građevinskim materijalom Marshalls ponudio je robota na probni rok od šest mjeseci. S obzirom na to da su robotu pripali najnepopularniji poslovi među radnicima poput ubacivanja blokova na pečenje u peć brzo su ga zavoljeli i radnici. Rezultat je bio da je Marshalls nakon šest mjeseci probnog roka naručio pet robota R2000iB, a od tada ih je kupio čak 63 koji su sada zaposleni u 11 tvornica.

Usluga kao i za velike
Chris Sumner koji vodi poslovanje Fanuca u Europi procjenjue kako je ugrubo oko 80 posto njihovih klijenata na Starom kontinentu čine male i srednje tvrtke, a njihov broj raste po impresivnoj stopi od 20% godišnje. "Male tvrtke strahuju da neće dobiti uslugu kakvu imaju velike kompanije", priča Sumners. Međutim ističe kako je to neopravdano jer velike tvrtke uglavnom imaju svoje inženjere koji vode brigu o robotima, pa takao Fanuc može posvetiti više resursa za opsluživanje malih i srednjih poduzetnika.

Komentirajte prvi

New Report

Close