Umjesto početka rada 1. srpnja, Tesla i dalje čeka papire za tvornicu u Njemačkoj

Autor: Tomislav Pili , 22. lipanj 2021. u 22:00
Foto: Reuters

Tvornica ne može biti otvorena dok lokalna agencija za zaštitu okoliša ne izda stalnu građevinsku dozvolu.

Za malo više od tjedan dana, 1. srpnja, američki proizvođač električnih vozila Tesla trebao je otvoriti svoju prvu europsku tvornicu u tihom njemačkom gradiću Grünheideu, nadomak Berlina.

Međutim, birokratski problemi s izdavanjem potrebnih dozvola vjerojatno će odgoditi Teslinu proslavu na neodređeno vrijeme.

Kako piše Reuters, “zahvaljujući” žestokom otporu aktivista za zaštitu okoliša, za sada je potpuno nejasno kada će Teslini modeli početi izlaziti iz prve europske “Gigafactory”, kako kompanija naziva svoje proizvodne pogone.

Kad će se čuti huk strojeva?

Zbog gomile problema s državnom administracijom koji su nastali, Tesla je početak rada pomaknuo na kraj ove godine. No, pitanje je hoće li i taj rok biti ispoštovan, pa nije isključeno da se huk strojeva začuje tek iduće godine.

Ključna je odluka agencije za zaštitu okoliša savezne pokrajine Brandenburg, gdje američka kompanija ulaže 5,8 milijardi eura. Bez njezine dozvole tvornica ne može započeti s radom. A dozvola se ne može izdati dok se ne riješi glavni problem iz kojeg je i nastala ova cijela situacija, a to je lokacija na kojoj se Gigafactory nalazi.

Kada je prvi čovjek kompanije Elon Musk 2019. najavio da će pored Berlina graditi tvornicu, izabrana je lokacija koja se dijelom proteže na vodozaštitno područje, a i graniči sa staništem zaštićene lokalne vrste zmija.

Tako je prošle godine Tesla morao obustaviti sječu šume kako bi očistio prostor za gradilište nakon prosvjeda lokalne udruge za zaštitu okoliša Nabu. Iz te su udruge tvrdili da sječa stabala može uznemiriti rijetke vrste zmija tijekom zimske hibernacije. No, tu nije bio kraj nezadovoljstvu zaštitara okoliša i dijela stanovnika Grünheidea.

Izmijenjeni zahtjev za dobivanje dozvole sada ima čak 11.000 stranica/REUTERS

“Tisuće hektara šume bit će iskrčeno kako bi se izgradila potrebna infrastruktura i stambeni prostori za zaposlenike. Izgraditi takvu tvornicu na vodozaštitnom području ustvari je zločin protiv prirode”, kaže Manuela Hoyer koja živi 9 kilometara od gradilišta i članica je lokalne kampanje koja se protivi gradnji Gigafactoryja.

Međutim, Tesli je glavobolje zadala i birokracija. Na zemljištu od 298 hektara plaćenom 43,4 milijuna eura građevinski radovi se trenutno odvijaju temeljem privremene građevinske dozvole. No, tek kada brandenburška agencija za zaštitu okoliša izda konačno rješenje, tvornica može biti otvorena.

No, dozvola bi možda već i bila izdana da Tesla nije promijenio planove i odlučio sagraditi i pogon za proizvodnju baterija kapaciteta 50 GWh godišnje. Zbog toga je izmijenjena dokumentacija u zahtjevu za stalnu dozvolu koji sada iznosi čak 11.000 stranica.

Javna rasprava

Zainteresirana javnost može do sredine srpnja u gradskoj vijećnici proučiti svu tu silu dokumenata u sklopu javne rasprave, a do 16. kolovoza mogu se predati prigovori na Teslin zahtjev. Inače, ovo je već treći put da javnost ima uvid u Teslin zahtjev, a prethodna je verzija 2020. privukla više od 400 prigovora.

Agencija za zaštitu okoliša odluku bi trebala donijeti nakon sredine rujna, ali ne postoji fiksni rok za objavu rješenja. Iako agencija u pravilu potvrđuje privremene dozvole, ekološki aktivisti nisu obeshrabreni.

5,8

milijardi eura vrijedno je Teslino ulaganje u tvornicu u gradiću Grünheideu

Prošloga tjedna Zelena liga i udruga Nabu obratili su se sudu tražeći ukidanje privremene dozvole. Na brojne prepreke osvrnuo se i Elon Musk tijekom svog posljednjeg obilaska gradilišta u svibnju izjavivši kako bi “ovdje moglo biti manje birokracije”.

Ipak, nisu svi sa “zelenim” predznakom protiv gradnje tvornice godišnjeg kapaciteta 500.000 vozila koja bi u slabije razvijenom istočnom dijelu Njemačke trebala zaposliti 12.000 radnika. “Podržavamo prijelaz prema mobilnosti nulte emisije i automobili potrebni da se to ostvari negdje moraju biti proizvedeni”, kaže Ralf Schmilewski, član stranke Zelenih iz susjednog grada Erknera.

Dodao je kako Teslino ulaganje rješava i demografski problem s kojim se ovo područje suočava, s obzirom na odlazak mladih u druge dijelove zemlje u potrazi za poslom. “Sada imaju perspektivu i ne moraju se iseljavati”, dodao je Schmilewski.

Komentirajte prvi

New Report

Close