Internetske trgovine razljutile švedskog ‘kralja alkohola’

Autor: Tomislav Pili , 12. ožujak 2021. u 06:00

Procvat internetske kupnje alkohola dogodio se tijekom pandemije kao alternative stajanju u redovima.

Internetska kupnja alkoholnih pića sve je popularnija među Šveđanima, no takve navade nisu po volji državnom monopolistu koji konkurente pokušava istisnuti sudskim putem.

Kako piše Reuters, svakog vikenda stotine ljudi stoje u redovima ispred trgovina Systembolageta – lanca od 446 trgovina u državnom vlasništvu u kojima se isključivo može kupiti pivo, vino i žestoka pića u Švedskoj.

Utrka s vremenom

No, svakog vikenda mnoštvo Šveđana vodi utrku s vremenom kako bi se opskrbili pićem jer Systembolaget zatvara vrata već u 15 sati. “Ovo je zadnja prilika za kupnju alkohola prije ponedjeljka. Veliki subotnji redovi ispred Systembolageta neka su vrsta tradicije”, pojašnjava Reutersu jedan od kupaca, glazbenik Calle Lehman.

Međutim, ovaj običaj, kao i Systembolagetov monopol, stavljeni su na kušnju jer internetske trgovine tijekom pandemije koronavirusa nude Šveđanima alternativu stajanja u redovima i riskiranja zaraze.

Primjerice, trgovac vinom Vivino, koji globalno broji 50 milijuna korisnika, tvrdi kako je u proteklih godinu dana Švedska postala jedno od njegovih 20 najznačajnijih tržišta.

Također, web trgovina Winefinder navodi kako je promet u prva dva mjeseca ove godine porastao 50 posto u odnosu na isto razdoblje lani, a mjesečni rast broja novih korisnika dosegao je čak 200 posto.

289,8

milijuna eura iznosio je prihod Systembolageta u 2019. godini, s uključenim porezom

“COVID je promijenio ponašanje potrošača i otvorio mnoštvu ljudi oči za druge online mogućnosti”, kaže Magnus Ericsson, izvršni direktor Winefindera. Systembolaget je osnovan 1955. i jedini u Švedskoj smije prodavati pića s udjelom alkohola većim od 3,5 posto.

U 2019. ostvario je prihod (s porezom na alkohol) od 32,2 milijarde kruna, odnosno 289,8 milijuna eura. Međutim, tih trgovina nema odveć, pa ne čude dugački redovi.

Naime, u Stockholmu, prijestolnici s milijun stanovnika, tek je 83 trgovina Systembolageta, odnosno jedna na svakih 12.000 stanovnika.

Međutim, njegov monopol nagrizla je 2007. presuda Europskog suda pravde prema kojoj Šveđani imaju pravo uvesti alkoholna pića od kompanija iz bilo koje države Europske unije.

Pokušaj Sjevernokorejaca

To je otvorilo put internetskim trgovinama, poput danskog Vivina. Valja naglasiti kako je tijekom 70-ih monopol Systembolageta pokušalo uzdrmati – sjevernokorejsko veleposlanstvo. No, nakon što su vlasti otkrile izvor opskrbe crnog tržišta, sjevernokorejski diplomati su protjerani.

No, novi rivali ne služe se takvim metodama, pa je Systembolaget posegao za sudskom zaštitom. U listopadu je sud presudio kako danska verzija Winefindera krši zakon o prodaji alkohola. Međutim, ta trgovina i dalje prodaje piće Šveđanima dok traje žalbeni postupak.

200

posto mjesečno raste broj švedskih korisnika web trgovine Winefinder u prva dva mjeseca 2021.

Tužen je i Vivino jer njegove marketinške tehnike krše stroge švedske zakone o reklamiranju alkohola, smatra monopolist. Naravno, danska kompanija odbacuje te optužbe. “Naši odvjetnici pozorno proučavaju zakon i sigurno poštujemo regulativu gdje god da poslujemo”, kaže osnivač Vivina Heini Zachariassen.

Systembolaget pak smatra kako je u neravnopravnom položaju jer mu je zbog regulative o oglašavanju teško promovirati vlastitu web stranicu pokrenutu još 2000. te uslugu kućne dostave lansiranu 2019. No, ta usluga još nije dostupna u trećini Švedske.

“Svrha Systembolageta je ograničavanje štetnog utjecaja alkohola u društvu”, poručili su iz državnog monopoliste. Internetska prodaja lani je činila tek 2 posto ukupne prodaje Systembolageta, iako je u odnosu na 2019. porasla za 42 posto.

Komentirajte prvi

New Report

Close