Iz Facebooka najavljuju ‘sljedeću veliku stvar’, naš stručnjak objašnjava što nas sve čeka

Autor: Lucija Špiljak , 21. listopad 2021. u 13:40
Darian Škarica, izvršni direktor tvrtke Delta Reality/Reuters; PIXSELL

Kompanija želi razviti novu fazu međusobno povezanih virtualnih iskustava pomoću virtualne i proširene stvarnosti.

Facebook kreće u rebranding pod novim imenom, uz fokus na metaverzum kojim stvarnost žele prebaciti na internet. Zasad iz te kompanije nisu komentirali ove navode američkog bloga The Verge koji ujedno tvrdi da će Facebook svoje novo ime objaviti sljedeći tjedan.

U utorak su iz Facebooka objavili da u idućih pet godina planiraju stvoriti 10.000 visokokvalificiranih radnih mjesta u Europskoj uniji s ciljem izgradnje tzv. metaverzuma.

Što nas to čeka?

Oglasio se i pritom Nick Clegg, voditelj Facebooka za politike i javne poslove, koji kaže da tvrtka želi razviti novu fazu međusobno povezanih virtualnih iskustava pomoću virtualne i proširene stvarnosti, u što su već uložili značajna sredstva.

“Metaverzum ima potencijal pomoći u otvaranju pristupa novim kreativnim, društvenim i ekonomskim prilikama, a Europljani će ga oblikovati od samog početka”, rekao je Clegg. Stručnjaci kažu da je metaverzum “sljedeća velika stvar”, Zuckerberg o tome priča od srpnja ove godine, a kako bismo bolje razumjeli što nas čeka, ovo nam je područje nastojao približiti Darian Škarica, izvršni direktor tvrtke Delta Reality, prvog domaćeg studija za stvaranje sadržaja u digitalnim stvarnostima.

“Iz mjeseca u mjesec se događaju toliko velike izmjene i veliki koraci gdje je sve još u povojima da je teško danas dati neku definiciju koja neće za jedno desetljeće izgledati potencijalno komično. Danas bi najbliži opis metaverzuma bio decentralizirani digitalni sloj nad našim svijetom, u kojem ćete imati jedinstveni digitalni identitet.

Zamislite neku online igru poput World of Warcrafta. U toj igri ste imali svoj digitalni identitet, svoj lik s određenim sposobnostima, određenim predmetima, čak i određenim financijama.

Sad zamislite da taj lik nije zatvoren u toj igri, već da s tim likom možete otići u digitalni muzej, tamo kupiti kartu s digitalnim novcem koji ste zaradili u toj prvoj igri, staviti neki od jedinstvenih predmeta koji ste stvorili u toj igri kao izložak u tom muzeju, s čime dio svake iduće prodane karte dobivate i vi.

I nakon toga odete u kafić u pravom svijetu, pored vas se pojavi avatar osobe koje ste upoznali u tom muzeju, i platite pravu kavu s novcem koji ste zaradili vašim dijelom iz prodaje karata iz tog muzeja”, kaže Škarica.

Drugim riječima, metaverzum je potpuna izmiješanost fizičkog i digitalnog svijeta s potpunim pretakanjem vašeg identiteta između ta dva svijeta”, pojašnjava Škarica.

Stvaranje metaverzuma je dakle na razini stvaranja interneta kao takvog, a bilo to planski ili ne, Facebook se ovdje, kaže naš sugovornik, našao najviše zahvaljujući kupnji startupa Oculus VR iz 2014. godine, gdje je temelj razvoja isti, neovisno o tome što će se trenutno samo mali dio metaverzuma nalaziti u virtualnoj stvarnosti.

“Upravo zato što imaju skoro osam godina prednosti pred drugima, u skoroj budućnosti mogli bi biti najveći. Korisnici njihov ‘horizon’, ili kako će se već metaverzum zvati, neće niti doživjeti kao dio Facebooka, nego zasebnu stvar.

S druge strane, sve je izvjesnije kako metaverzum neće biti pod jednom ili nekoliko korporacija, već će kao u slučaju interneta to biti mnoštvo distribuiranih dijelova.

U tom slučaju će Facebook biti manji dio metaverzuma i ljudi ih neće povezivati s tim pojmom nego na njih gledati kao djelić metaverzuma, što bi im mogao biti veći problem”, smatra Darian Škarica.

Pod povećalom

Već neko vrijeme Facebook je pod povećalom regulatora i pravnih tijela zbog raznih optužbi koje su se tijekom godina uglavnom vezivale uz cenzuru, (ne)transparentnost, političke oglase, privatne informacije korisnika i slobodu izražavanja, a koje su čelnog čovjeka Marka Zuckerberga naposljetku dovele i pred sud.

Nepovjerenje više od 1,8 milijardi dnevno aktivnih korisnika povećale su i krađe podataka, uz nedavni najveći pad društvenih mreža u povijesti.

Ti naknadni događaju nisu pridonijeli već ionako narušenoj reputaciji najpopularnije svjetske društvene mreže, pa će reakcije korisnika na novi veliki zaokret i rebranding biti posebno zanimljivi.

Komentirajte prvi

New Report

Close