Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Dvije popularne slastice više se ne smiju zvati čokoladom, što se krije iza nove recepture?

Autor: Poslovni.hr
14. prosinac 2025. u 08:29
Podijeli članak —
Foto: Unsplash

Promjene u recepturama pokazuju kako inflacija ne utječe samo na cijene koje potrošači plaćaju na blagajni, već i na sam sastav i kvalitetu proizvoda koje kupuju.

Popularne slastice Toffee Crisp i Blue Riband, koje proizvodi prehrambeni div Nestlé, više ne mogu nositi naziv “čokolada” nakon što je tvrtka promijenila njihove recepture. Prema pisanju BBC-a, promjene su potaknute rastućim troškovima sirovina, što je dovelo do smanjenja udjela ključnih sastojaka.

Pozadina promjene: Što se krije iza nove recepture?

Prema regulativama u Ujedinjenom Kraljevstvu, da bi se proizvod smio nazivati mliječnom čokoladom, mora sadržavati najmanje 20 % kakao mase i 20 % mliječne mase. Nakon što je Nestlé u recepturu uveo veći udio jeftinije biljne masti, udio kakaa i mlijeka u spomenutim proizvodima pao je ispod propisane granice.

Iz tvrtke su poručili kako su promjene bile nužne zbog značajnog povećanja ulaznih troškova, ali da su nove formule “pažljivo razvijene i senzorski testirane”. Također su naglasili da trenutno ne planiraju mijenjati recepte za svoje ostale čokoladne proizvode.

“Posljednjih godina svjedočili smo značajnom porastu cijene kakaa, što proizvodnju čini znatno skupljom. Nastojimo biti što učinkovitiji i apsorbirati rastuće troškove gdje god je to moguće”, izjavio je glasnogovornik tvrtke Nestlé.

Novi trend u industriji: “Škrtflacija” pogađa i druge brendove

Nestlé nije jedina tvrtka koja se odlučila na ovakav potez. U listopadu prošle godine, popularne pločice Penguin i Club, proizvođača McVitie’s, također su morale promijeniti deklaraciju u “s okusom čokolade”. Njihova matična tvrtka Pladis smanjila je udio kakaa, zamijenivši ga jeftinijim alternativama.

Ova praksa, poznata pod nazivom “skimpflation” (od engleske riječi skimp – škrtariti), postala je sve učestalija posljednjih godina. U hrvatskom prijevodu mogla bi se nazvati “škrtflacija”, a opisuje pojavu u kojoj proizvođači, zbog rasta troškova, smanjuju udio skupljih sastojaka u svojim proizvodima, umjesto da podignu cijenu ili smanje pakiranje (shrinkflation).

Visoke cijene kakaa kao glavni krivac

Iako su se cijene kakaa na svjetskom tržištu nedavno blago stabilizirale, trogodišnji rast uzrokovan lošim žetvama i sušama u zapadnoj Africi doveo je do rekordnih cijena čokolade. Proizvođači su stoga primorani tražiti načine kako bi održali profitabilnost.

Ovaj fenomen nije ograničen samo na slatkiše. Početkom 2024. godine utvrđeno je da su i supermarketi u svojim gotovim jelima smanjili udio skupljih sastojaka poput govedine i piletine.

Promjene u recepturama pokazuju kako inflacija ne utječe samo na cijene koje potrošači plaćaju na blagajni, već i na sam sastav i kvalitetu proizvoda koje kupuju. Dok proizvođači tvrde da su promjene minimalne, potrošači sve češće primjećuju razliku u okusu i teksturi omiljenih proizvoda.

Autor: Poslovni.hr
14. prosinac 2025. u 08:29
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close