Posjetitelji britanskog zrakopovnog sajma Farnborough lako mogu previdjeti niz poslovnih zrakoplova smještenih na kraju piste i iza seksi borbenih letjelica te velikih Boeingovih i Airbusovih zrakoplova. No poslovni zrakoplovi – luksuzne letjelice namjenjene visokopozicioniranim menadžerima i superbogatima – najtraženija su roba u aeronautičkom biznisu.
Čak i uz visoke cijene goriva koje su narušile narudžbe velikih putničkih zrakoplova, prodaja poslovnih aviona cvate. Očekuje se kako će isporuke ove godine dostići 1200 zrakoplova, što je treći uzastopni godišnji rekord u toj industriji, a mnogi analitičari predviđaju da će taj broj najmanje rasti do 2010. godine. Prodaja tijekom idućih deset godina vjerojatno će premašiti 220 milijardi dolara, što je dvostruko više nego u prijašnjem desetljeću. Tko kupuje takve zrakoplove, čija je početna cijena oko tri milijuna dolara, a krajnja može dostići i 40 milijuna? Mnogi kupci dolaze iz sloja superbogatih stanovnika Azije, Bliskog istoka i Rusije. Ove će godine prvi put više od 50 posto poslovnih letjelica biti prodano izvan Sjedinjenih Država. “Kada se vratimo unazad, u 2001. godinu, naše su narudžbe bile podijeljene 70 prema 30 posto u korist Sjeverne Amerike, no sada je taj isti omjer preokrenut u korist drugih”, kaže Steven Ridolfi, predsjednik divizije za izradu poslovnih zrakoplova pri kanadskom proiozvođaču Bombardieru. “Diljem tržišta u razvoju svjedočimo dvoznamenkastom rastu”, dodaje Ridolfi. Zahtjevi poslovnih putnika također su u porastu budući da menadžeri koji su uvijek u stisci s vremenom žele izbjeći “gnjavažu i sigurnosne provjere u zračnim lukama”, kaže Colin Steven, potpredsjednik za prodaju i marketing za Europu, Bliski istok i Afriku pri diviziji poslovnih zrakoplova iz brazilskog proizvođača Embraera. “Oni žele letjeti direktno, obaviti posao i vratiti se”, kaže Steven. Širenje se osjeti i kod proizvođača zrakoplova. Honeywell Aerospace je, primjerice, nedavno potpisao 23 milijarde dolara vrijedan ugovor s Embraerom za narudžbu motora za novu generaciju svojih poslovnih letjelica. “Ovo su vrlo uzbudljiva vremena i vidimo da se rast nastavlja”, kaže Paolo Carmassi, predsjednik Honeywellova odjela za Europu, Bliski istok, Afriku i Indiju. Ovaj boom također pozitivno utječe na privatne tvrtke za iznajmljivanje zrakoplova i time-share kompanije. Londonska tvrtka za unajmljivanje zrakoplova Ocean Sky Aviation, primjerice, posluje s flotom od 11 zrakoplova, a naručila je još dva za 30 milijuna dolara pojedinačno. Predsjednik uprave Kurosh Tehranchian predviđa da će se profit Ocean Skya gotovo udvostručiti. Velika prednost najmodernijih poslovnih zrakoplova leži u tome što im nijedan komercijalni zrakoplov ne može parirati komforom. Embraer je u Farnboroughu izložio svoj novi avion Lineage 1000, čija je cijena 42,9 milijuna dolara, a krase ga detalji poput tuš-kabine, široki krevet i privatna soba za objed. Kompanija je objavila kako je prodala primjerak Al habtoor Groupu, poslovnom konglomeratu iz Dubaija.
(BusinessWeek)
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu