Na krilima američkog kapitala 
osvojili regionalno nebo

Autor: Poslovni.hr , 09. svibanj 2018. u 08:07
Foto: Thinkstock

Iza kompanije registrirane u Mađarskoj stoji američki fond Indigo Partners.

Wizz Air, jedna od zrakoplovnih kompanija s najbržim rastom u Europi i vodeći niskotarifni zračni prijevoznik u središnjoj i istočnoj Europi, postigao je novi rekord po broju putnika. Kompanija je u proteklih 12 mjeseci prevezla više od 30 milijuna putnika, dok je poslovanje u Europi poraslo za 24 posto u odnosu na prethodno razdoblje.

Stižu novi zrakoplovi

U sklopu najvećeg proširenja poslovanja, pokrenutog početkom ožujka, Wizz Air uvodi 700 novih letova tjedno i očekuje isporuku 21 zrakoplova tipa Airbus u svojim europskim bazama. Za dva mjeseca Wizz Air je već uveo 34 nove niskotarifne linije u svojoj europskoj mreži i predstavio tri nove destinacije: Atenu, Harkov i Beč. Streloviti uspon zrakoplovne kompanije dovodi do pitanja otkuda Wizz Airu financijska snaga za natjecanje s najvećim zrakoplovnim tvrtkama? Wizz Air je ustvari samo europska podružnica daleko većeg globalnog plana iza kojeg stoji kompanija Indigo Partners, objašnjava portal Tango Six.

 

30milijuna

putnika prevezao je Wizz Air 
u proteklih godinu dana

Iako joj je sjedište u Mađarskoj i predstavlja se kao mađarska kompanija, Wizz Air bi prije mogao biti britanska kompanija jer je sjedište kompanije majke, Wizz Air Holding, u britanskoj poreznoj oazi Jersey. Dionicama kompanije trguje se na Londonskoj burzi, gdje spada među 350 najjačih kompanija kojima se trguje na toj globalnoj burzi. Ali Wizz Air zapravo nije ni britanska kompanija jer mu je najveći investitor Indigo Partners, američka privatna investicijska kuća, specijalizirana za investicije u transportu, dok većinu dioničara čine američke investicijske kuće, među kojima i JP Morgan.

Wizz Air je osnovan 2003. godine, a dobit ostvaruje od 2012. Prema posljednjem objavljenom financijskom izvješću, za 2016. godinu, kompanija je ostvarila 1,57 milijardi eura prometa, što je 10% više nego prethodne godine, uz dobit od 246 milijuna eura, ili 28% više nego godinu ranije

U regiji Wizz Air je najveći niskobudžetni zračni prijevoznik, ima tri baze, u Skoplju, Beogradu i Tuzli. Leti još i iz Ljubljane, Splita, Osijeka, Sarajeva, Prištine, Ohrida, Podgorice i Niša.

Ranije je kompanija letjela još i iz Zagreba i Dubrovnika, a Wizz Air je vlasnik kompanije Wizz Air Bosnia kroz koju zapošljava djelatnike koji lete iz baze u Tuzli. Prošle godine s dva srpska aerodroma u Beogradu i Nišu, kompanija Wizz Air prevezla je ukupno 745.000 putnika, što je porast od 37% u odnosu na 2016. godinu prenosi portal Aviatica.

Šire se prema Aziji

Wizz Air je prošle godine dodao drugi zrakoplov u svoju beogradsku bazu i otvorio četiri nove linije. Uz najavljenu liniju iz Niša prema Beču za kraj ove godine kompanija će iz Srbije, prema trenutnim kapacitetima, moći putnicima ponuditi ukupno 900.000 sjedišta, što je povećanje od 7%.

Suvlasnik Wizz Aira fond Indigo Partners nastao je 2002. godine, sa sjedištem u Phoenixu, u SAD-u. Indigo Partners je suvlasnik pet niskobudžetnih zrakoplovnih kompanija, a osim tri veće – američki Frontier, meksički Volaris, europski Wizz Air – ima još dvije manje nove kompanije, čileanski JetSmart i Volaris Costa Rica.

Tih pet kompanija ima oko 60 milijuna putnika, što je više od Norwegiana, Spirita, JetBluea, a blizu je easyJetu, navodi Tango Six.

Međutim, Indigo je kupio čak 430 Airbusovih zrakoplova tipa A320, vrijedne 49,5 milijardi dolara, što je najveća narudžba zrakoplova odjednom kod jednog proizvođača. To znači da će se Indigo Partners vrlo brzo popeti na sam vrh niskotarifnih zrakoplovnih prijevoznika u Europi i Americi, objašnjava Tango Six.

U Europi Wizz Air je niskobudžetni lider u središnjoj i istočnoj Europi, a širi se i prema Aziji. Nedavno je otvorena baze u Gruziji, te linija prema Kazahstanu, Azarbajdžanu i Ujedinjenim Arapskim Emiratima.

Komentari (3)
Pogledajte sve

WizzAir i njeni vlasnici su pokazna vježba budućnosti ekonomije. Međunarodne korporacije registrirane u poreznim oazama potpuno nedostupne poreznicima i administraciji lokalnih država. naravno porušiti će lokalne ekonomije kao domino jer su moćnije, financijske jače i plaćaju manje poreza. Najbolji primjer je Amazon koji u Irskoj kao I Apple legano plaća 1% poreza, toliko im ne mogu ništa. Naš Konzum nema nikakve šanse protiv takvih, jednom kada dođu. A ni Lidl nije u puno boljoj poziciji

Croatia Airline čim prije privatizirati i zašto Wizz Air više ne leti u Hrvatsku?
Pitanja ima dosta a odgovori su da nam 27 godina sudninu kroje dva krila bivše komunističke partije.

Jadna je ta firma u kojoj sindikati kolo vode, a jos jadnija ona u kojoj se management toj tiraniji sindikata ne moze oduprijeti. Da se tako radi u RyanAiru-u ili Wizz-u, nikad oni ne bi postali to sto su postali.

Croatia Airlines treba privatizirati i dovesti profesionalni management, a sindikat internim aktom drustva raspustiti. Isto je bilo u svim drugim firmama dok je sindikat bio ‘faktor’. THT danas npr. ne bi postojao da je vlasnik ostala drzava jer bi ga korumpirani sindikat unistio.

Croatia posluje na konkurentnom trzistu gdje konkurenti nemaju sindikat. Ako se kompanija je promijei – nestat ce. A flight attendants i piloti ce ici letiti za Qatar i Emirates. Onda ce zacepit jednom zauvijek.

New Report

Close