Kapitalni promašaj tehno-milijardera ili konačni trijumf koji donosi upravljanje cijelim financijskim svijetom?

Autor: Tanja Ivančić , 08. rujan 2023. u 06:54
FOTO: REUTERS/Gonzalo Fuentes

Odluka je bila samo posljednji primjer Muskove opsjednutosti slovom X: njegov prvi poslovni pothvat bio je X.com, koji je potom postao PayPal. Potom je uslijedio Space Exploration Technologies Corp ili skraćeno u SpaceX, a lansirao je Tesla Model X, netom prije Rebrandinga Twittera osnovao je i novi startup za umjetnu inteligenciju nazvan xAI. Bizarno ili ne, i svog sina je nazvao X Æ A-12 ili skraćeno X.

Twitter, mikroblogerska društvena mreža sada se zove X. Veliki rebranding pothvat osebujnog tehnološkog milijardera Elona Muska, službeno se dogodio krajem srpnja, a konačan i simboličan čin ‘ubojstva’ Twittera uslijedio je kratko nakon toga, kada je sa sjedišta kompanije u San Franciscu uklonjen logo – plave ptice i postavljen crni X znak.

Izazvao je zapanjenost korisnika i stručnjaka, premda ova promjena imena zapravo nije iznenađenje jer je Musk o X-u govorio i uoči kupnje društvene mreže.

Twitter, smatraju kritičari, nije bilo koja tvrtka: ona je postala i dio društva, postala je glagol. Slavne osobe, političari, sportaši, obični ljudi, svi, posebice u svijetu, tvitali su svoje misli i mišljenja o gotovo svemu. Stoga mnogi Muskov potez nazivaju fatalnom greškom, jednom u nizu kada se radi o Twitteru.

44

milijarde dolara bila je cijena za koju je Musk lani kupio Twitter

I sina nazvao X
Naime, kada je prošle godine Elon Musk kupio tvrtku, za 44 milijarde dolara, odlučio je promijeniti gotovo sve. Musk je otpustio vodstvo tvrtke, potom i više od tri četvrtine zaposlenika. Uveo je promjene u moderiranju sadržaja koje su rezultirale porastom govora mržnje uz posljedični egzodus oglašivača.

Iako je sve snage usmjerio u monetizaciju društvene mreže u želji da je postavi na noge doživio je fijasko manipulirajući cijenom i svrhom tzv. plave kvačice, koju je pojedincima dijelio, a drugima naplaćivao. Jedva da prođe tjedan dana bez da ne uvodi neke izmjene i značajke platforme, a pritom i da neki nov bug ne izazove frustraciju među korisnicima.

Musk je naposljetku priznao da su prihodi od oglašavanja tvrtke pali za oko 50 posto i da je novčani tijek bio negativan, unatoč ranijim najavama da će tvrtka u ovoj godini ostvariti financijsku stabilnost.

Označava li, tada, novo ime X, pokušaj novog početka? Kako često ističu stručnjaci, brend predstavlja osobnost tvrtke i njenu misiju. Što je značajnija promjena, to je značajnija promjena u misiji. Promjenom Twittera u X, Musk poručuje da to više nije stari Twitter.

Sve što zasad znamo, ponavljaju poznavatelji Muska, je da mu X znači nešto bitno drugačije od onoga što je Twitter značio. Prilikom promjene, Musk je objavio da će se rebrendirana platforma proširiti kako bi ponudila “sveobuhvatnu komunikaciju i mogućnost upravljanja cijelim financijskim svijetom”.

Linda Yaccarino, nova izvršna direktorica X-a, izjavila je o rebrendiranju: “X je buduće stanje neograničene interaktivnosti – usredotočeno na audio, video, poruke, plaćanja/bankarstvo – stvarajući globalno tržište za ideje, robu, usluge i mogućnosti. Pokretan umjetnom inteligencijom, X će nas sve povezati na načine koje tek počinjemo zamišljati.”

Pri tom je dodala: Rebranding doista predstavlja oslobađanje od Twittera koje nam omogućava da evoluiramo iznad naslijeđenog načina razmišljanja. Promijenit će se način na koji se okupljamo, kako se zabavljamo, kako obavljamo transakcije, jer sve će biti na jednoj platformi.”

“Kad bismo ostali na Twitteru, promjena bi bila samo inkrementalna. A ocjenjivali bi nas prema nasljeđu”, rekla je Yaccarino. “A u X-u razmišljamo o tome što je moguće. Nikako nismo za inkrementalnu promjenu onoga što se ne može učiniti.”

Inače, Musk je već preimenovao tvrtku u X Corp još u ožujku, šest mjeseci nakon što je okončana kupnja koju je tada opisao kao “akcelerator u stvaranju X-a, aplikacije za sve”, a tek potom i samo ime brenda.

Odluka je bila samo posljednji primjer Muskove opsjednutosti slovom X: njegov prvi poslovni pothvat bio je X.com, koji je potom postao PayPal. Potom je uslijedio Space Exploration Technologies Corp ili skraćeno u SpaceX, a lansirao je Tesla Model X, netom prije Rebrandinga Twittera osnovao je i novi startup za umjetnu inteligenciju nazvan xAI. Bizarno ili ne, i svog sina je nazvao X Æ A-12 ili skraćeno X.

Sličan kineskom WeChatu
O X aplikaciji za sve, Musk je često govorio iako kritičari nisu vjerovali da će to doista i učiniti. Sada kažu da će pokušati s X.om napraviti superaplikaciju sličnu kineskom WeChatu. WeChat kombinira društvene medije, digitalna plaćanja, kupnju i pregledavanje interneta u jednoj aplikaciji, pokrenuo ga je tehnološki div Tencent 2011. godine.

Tadašnje okruženje u Kini i sadašnje američko kompetitivno tržište ne idu na ruku Musku, smatraju stručnjaci, a ipak dodaju, “radi se o Elonu Musku, nepredvidivom tehno magu, koji je mnogo puta dokazao da je sposoban natjerati okolnosti da idu u njegovu korist”. Stoga ne preostaje ništa drugo, do pričekati i vidjeti što će donijeti X nova super aplikacija u nastajanju.

Komentirajte prvi

New Report

Close