‘Razvoj ICT-a u Hrvatskoj i dolazak AI-ja širom otvaraju vrata podatkovnim centrima’

Autor: Josipa Ban , 12. prosinac 2023. u 21:00
Direktor Digital Realtyja Goran Đoreski/PD

Goran Đoreski, direktor Digital Realtya za Hrvatsku, otkriva detalje investicije u podatkovni centar na zagrebačkom Jankomiru koji će u prvoj fazi imati kapacitet šest megavata s mogućnošću proširenja na 30 megavata.

Samo tri godine od ulaska na hrvatsko tržište Digital Realty, najveći svjetski operator podatkovnih centara, najavljuje izgradnju centra na zagrebačkom Jankomiru čiji će kapacitet, u početnoj fazi biti 6 megavata s mogućnošću proširenja do čak 30 megavata.

Goran Đoreski, direktor Digital Realtya za Hrvatsku, kompanije koja je u trećem kvartalu ove godine ostvarila prihode od 1,4 milijarde dolara, i koja upravlja s više od 300 podatkovnih centara na 6 kontinenata, u intervjuu za Poslovni dnevnik kaže da radovi počinju početkom sljedeće godine, ali iznos investicije ne otkriva.

Ako se u obzir uzme da je u nedavno otvoren podatkovni centar u Varaždinu kapaciteta 4 MW– DC North, uloženo 17 milijuna eura, jasno je da to neće biti ništa manje vrijedna investicija. Đoreski ističe i da je više faktora utjecalo na odluku Digital Realtya da proširi svoje kapacitete u Hrvatskoj, zemlji koja zauzima važan dio u njihovoj mediteranskoj strategiji.

Više od 300 centara u svijetu

Digital Realty u trećem kvartalu ostvario je 1,4 milijarde dolara prihoda, a upravlja s više od 300 data centara.

Hrvatska je nedavno dobila najsuvremeniji podatkovni centar u Varaždinu kapaciteta 4 MW. Sada i Digital Realty najavljuje izgradnju još većeg u Zagrebu. Zašto je Hrvatska odjednom postala atraktivna destinacija za podatkovne centre?
Interes korisnika i operatora za data centrima u Hrvatskoj nije nastao preko noći nego se razvija već dugo, zbog niza faktora. Najvažniji od njih je da sve tvrtke koje pružaju digitalne usluge i imaju potrebu za data centrima žele biti što bliže korisnicima jer to smanjuje latenciju i kašnjenje prilikom korištenja usluge, a samim tim znatno poboljšava vaše korisničko iskustvo.

Ako koristite platformu za razmjenu sadržaja ili neki servis za ‘streamanje’ filmova, nije svejedno nalazi li se server s kojega dohvaćate podatke u Londonu ili Zagrebu. Prvo znači veće kašnjenje koje ćete u nekim slučajevima i sami vrlo jednostavno primijetiti bez da mjerite parametre veze.

Stvar se pogoršava što su primjene zahtjevnije, a najuočljivija je u igrama, financijskim aplikacijama ili uslugama u realnom vremenu. Dodatni faktori koji vode povećanoj potražnji za uslugama data centara u Hrvatskoj su razvoj domaće ICT industrije, prisustvo stranih tvrtki koje ovdje otvaraju svoje razvojne centre ili centre za podršku, kao i povećana potreba za data centrima u drugim vertikalama.

U Hrvatskoj je u ovom trenutku popunjenost data centara prilično visoka i to je trend koji očekujemo da će se nastaviti. Digital Realty će odgovoriti na te zahtjeve upravo našim novim centrom na Jankomiru.

Globalno, zahtjevi za većim kapacitetom data centara rastu, a to je trend koji će se dodatno ubrzati usvajanjem usluga i proizvoda zasnovanih na umjetnoj inteligenciji koja će tražiti znatno veće kapacitete od dosadašnjih.

Što je glavni motiv za otvaranje tako velikog centra u Hrvatskoj američkoj tvrtki Digital Realty, a koja u Hrvatskoj posluje od 2020.?
Mi smo najveći globalni operator data centara. Digital Realty je na hrvatsko tržište ušao 2020. kada je tvrtka InterXion koju je Digital Realty akvizirao godinu dana ranije, kupila Altus IT, domaći data centar koji je poslovao od 2010. Naš je cilj pružiti besprijekorno, standardizirano i dobro povezano iskustvo u blizini relevantnih tržišta.

Zagreb, odnosno Hrvatska, u svemu tome nije izolirana točka na karti – Hrvatska zauzima važno mjesto u Digital Realtyjevoj regiji jugoistočne Europe. Jugoistočna Europa dio je naše šire mediteranske strategije, koja uključuje naše visokorazvijeno središte u Marseilleu i ona koja se sada razvijaju, poput Barcelone, Rima, Krete i Tel Aviva.

Naš postojeći data centar u Zagrebu nije malen ni što se tiče raspoložive povezivosti (u njemu je dostupno više od 50 telekom operatora) ni iz perspektive prisutnih kupaca niti tehnologije koja se koristi. Njegov ukupni kapacitet iznosi 1,5 MW i može se dodatno nadograditi, ali ne do razine koja nam je potrebna. Stoga smo u Zagrebu pronašli novu lokaciju na kojoj nećemo biti limitirani postojećim ograničenjima.

1,5

megavata trenutni je kapacitet podatkovnog centra Digital Realtyja u Zagrebu

Centar ćete graditi na Jankomiru. Poznato je da je parcela kupljena. U kojoj je fazi projekt i kada kreću radovi?
Zemljište je nabavljeno nakon što smo napravili analizu tržišta i predvidjeli njegov rast do kraja ovog desetljeća. Vjerujem da smo dimenzionirali proširenje u skladu s ciljevima. Na zemljištu te veličine može se podignuti data centar ukupnog kapaciteta do 30 MW. Gradit ćemo u najmanje dvije faze. U prvoj od njih planiramo izgradnju objekta kapaciteta do 6 MW. Daljnji razvoj dimenzionirat ćemo prema zahtjevima kupaca i potrebama tržišta.

Projektna dokumentacija je dovršena, a trenutno se odvijaju radovi na pripremi parcele kako bi se osigurao pravovremeni početak izgradnje za koju očekujemo da će početi tijekom prvog kalendarskog tromjesečja 2024.

Koliko ćete uložiti u novi podatkovni centar?
Podatke o našim ulaganjima i druge financijske parametre redovno objavljujemo u Digital Realtyjevim kvartalnim financijskim izvještajima i na tromjesečnim pozivima o prihodima, kao i u prezentacijama za investitore.

Najavljeno je da do 2030. planirate podatkovni centar proširiti na 30 MW kapaciteta. O čemu će ovisiti proširenje?
Ukupan kapacitet data centra na zemljištu te veličine može iznositi do 30 MW. Do kojeg će kapaciteta objekti na Jankomiru zaista ići ovisit će o interesima postojećih i potencijalnih kupaca i proširenja će pratiti taj interes.

Na osnovu interne analize koju smo proveli prije ulaska u projekt, očekujemo snažan rast potrebe za uslugama data centara u Hrvatskoj do 2030. i želimo biti zaslužni za najveći dio tog rasta tako što ćemo našim sadašnjim i budućim kupcima ponuditi najmoderniju tehnologiju, pouzdanost, sigurnost i povezivost na razini barem one koju nudimo u našem postojećem data centru u Zagrebu.

Koja će se tehnologija koristiti u vašem podatkovnom centru?
Težimo vrhunskoj energetskoj i rashladnoj učinkovitosti te će sva oprema i rješenja biti odabrana prema tim kriterijima. Kada je riječ o upravljanju, biti globalni lider i služiti globalnim kupcima pretpostavlja da moramo pružiti globalno dostupnu uslugu praćenja i upravljanja. Moramo ponuditi isti korisnički doživljaj diljem svijeta pa će s tim na umu biti opremljen i naš data centar na Jankomiru.

Gradit ćemo ga u skladu s našim uobičajenim standardom izrade, koji se pokazao najboljim za naše ciljne kupce, slično kao, na primjer, data centar FRA29 u Frankfurtu u Njemačkoj.Sustavi koji će se koristiti unutar centra bit će dizajnirani s ciljem postizanja najviše tehnološki dostupne energetske učinkovitosti. Tu prije svega govorim o rashladnim sustavima i sustavima opskrbe energijom. Namjeravamo koristiti alternativne izvore energije.

Što se sigurnosti tiče, cilj nam je visoka redundancija s pet devetki razine dostupnosti. Sigurnost i nadzor bit će postavljeni prema našem globalnom standardu, koji će svim korisnicima u svijetu omogućiti praćenje usluga koje se pružaju u Zagrebu, u stvarnom vremenu. Komunikacijske veze bit će redundantne, a bit će dostupna i naša platforma Service Fabric za povezivanje s oblakom.

Digital Realty je tvrtka koja je vodeća na globalnom tržištu u izgradnji i upravljanju data centrima, a novi centar na Jankomiru će biti siguran, održiv i isplativ objekt za kolokaciju, što će u konačnici ubrzati usvajanje hibridnog IT-a u jugoistočnoj Europi.

Devet eura stvorene vrijednosti

Nedavno u Španjolskoj provedena studija koja je pokazala da jedan euro uložen u data centar lokalnoj ekonomiji stvara devet eura vrijednosti.

Na koje korisnike ciljate?
Imamo dugoročne i vrlo pozitivne odnose s velikim kupcima u širokom rasponu industrija, kako globalno tako i u Hrvatskoj. Više od 50 posto naših korisnika iz redova je globalnih korporacija koji zahtijevaju velike podatkovne i komunikacijske kapacitete (tzv. hyperscaleri). Drugi važan segment su telekomi, a treći manje i srednje tvrtke iz praktički svih vertikala. Očekujemo da će se sličan miks korisnika zadržati i u novom data centru na Jankomiru.

Danas upravljate s 1,5 MW kapaciteta u Zagrebu. Tko su korisnici vašeg? Imate li slobodnih kapaciteta?
Našim korisnicima prepuštamo da javno objave svoju prisutnost u našim objektima, što oni inače čine putem javnih obavijesti ili javnih usluga (kao što je PeeringDB).

Mi ostajemo u pozadini jer naša usluga nije zbog nas samih, mi pružamo infrastrukturu našim klijentima za njihove potrebe. Oni su ti koji dalje komuniciraju s tržištem.

Naš postojeći data centar u Zagrebu je praktički u potpunosti popunjen, eventualni slobodni kapaciteti nastaju redimenzioniranjem zahtjeva postojećih korisnika, no vrlo se brzo i oni popune.

Kako podatkovni centri doprinose lokalnoj ekonomiji, ali i društvu?
Digital Realty je nedavno u Španjolskoj proveo studiju koja je pokazala da jedan euro uložen u data centar lokalnoj ekonomiji stvara devet eura vrijednosti. To se događa ne samo radi potrebe angažiranja domaćih dobavljača na izgradnji, opremanju, održavanju i stalnom nadograđivanju centra, nego i zbog toga što data centar olakšava svojim korisnicima da dođu do svojih kupaca, ali isto tako i potiče i olakšava suradnju tvrtki u sličnim branšama.

Kakva je isplativost ulaganja u podatkovne centre?
Industrija data centara je izuzetno kapitalno zahtjevna jer traži iznimno visoka ulaganja pogotovo zbog redundantnih sustava koji moraju biti instalirani u svakom data centru, no unatoč tome Digital Realty je profitabilan i financijski rezultati tvrtke su izvrsni.

Komentirajte prvi

New Report

Close