Online shopping manifestacije dovest će do ukidanja fizičkih dućana?

Autor: Domagoj Bebić , 20. prosinac 2023. u 07:00
Foto: Reuters

Ako se po Black Friday-u Nova godina prepoznaje, tradicionalne će trgovine u nekom trenutku izgubiti računice, a predviđanja govore da nas u sljedećih pet godina čekaju brojna zatvaranja.

U komunikaciji i marketingu postoje različiti oblici društvenih pritisaka. Društveni pritisak se, između ostalog, posebno očituje u ovo pozno doba godine kada je važno kupiti poklon kako bi razveselili svoje ukućane.

Činjenica je da gotovo nitko ne može odoljeti tom komercijalnom nagonu za kupovinom. Slična stvar događa se i u razdoblju Valentinova u kojem ne trebate puno eksperimentirati s kupovinom poklona romantičnim partnerima već samo slijedite nametnute trendove.

Fizička posjećenost se smanjuje
Iako se upravo neka od tih razdoblja naslanjaju ili komuniciraju u smjeru svetaca i zaštitnika (Sveti Nikola, Mali Isus, Sveti Valentin i slično), istinski je riječ o pravim šoping periodima. Premda samo ime Božić ili Crni petak aludiraju na jedan dan, ovdje govorimo o razdobljima koja traju i do mjesec dana. Jedna od takvih velikih prigoda za shopping jest i čuveni Black Friday koji je tek posljednjih nekoliko godina aktualan i na našem tržištu.

Black Friday, ali i Cyber Monday, često je vezan za ogromne aktivnosti po dućanima. Štoviše, u nekim situacijama Black Friday označava protok gomile ljudi i situacije opasne po život – a sve to zbog velikih popusta. Osim toga, u influencer marketingu popusti su jako važan marketinški alat pa ih treba sagledati i kroz tu prizmu.

Ove godine svjedočili smo brojnim kritikama vezanim za posjećenost dućana na Black Friday u Americi. Black Friday je zapravo jako važan zbog toga što nam može dati uvid u kupovne navike korisnika, a osim toga je veliki akcelerator za profit robnih marki.

Magija Black Fridaya

Taj globalni fenomen potiče potrošače da se uključe u masovno kupovanje, a marketinške strategije poput ograničenog vremenskog trajanja ponuda i posebnih akcija često stvaraju osjećaj hitnosti.

Ako uzmemo u obzir da smo dosad veliku većinu kupovnih navika uvezli sa Zapada, a poglavito iz Amerike, onda nam statistički podaci koje nude njihova istraživanja tržišta mogu dati više odgovora na situaciju na našem tržištu i tržištu EU u budućnosti nego što nam to mogu dati regionalni pokazatelji.

Nama je regionalno tržište dakako važno, ali ovdje pričamo o nekakvim predviđanjima na isti način kao kada marketingaši komentiraju budućnost marketinga pa gledaju medijske navike mladih koji će kroz par godina biti ključna radna snaga u društvu. Osim toga, Black Friday nam može dati odgovore na pitanje kakvu aktivnost očekivati od potrošača tijekom komercijalnog dijela Božića – dakle, kupovinu i zabavu na otvorenom.

Prema izvješću Adobe Analyticsa, potrošnja za online shopping na Black Friday u SAD-u skočila je čak 7,5% u odnosu na prethodnu godinu. Točnije, ove godine je potrošnja iznosila rekordnih 9,8 milijardi dolara što uistinu pokazuje da kupci prate popuste, traže najbolje ponude i to najčešće putem online shopping stranica. Sveprisutna okruženost online platformama dovela je do gotovo kompletnog prelaska na online shopping destinacije.

Ako se po Black Friday-u Nova godina prepoznaje, onda svakako možemo predvidjeti ekstremnu dominaciju online shoppingiranja do te mjere da fizički dućani većinom ostaju showroom. U nekom trenu više neće imati računice.

7,5

posto skočila je potrošnja u SAD-u za ovogodišnjeg Black Fridaya u odnosu na 2022.

Svjetska predviđanja također najavljuju zatvaranje brojnih fizičkih dućana u narednih pet godina. I dok neki potrošači i dalje prakticiraju tradicionalan način kupnje, online shopping platfome omogućavaju kupcima da kupuju iz udobnosti vlastitog doma i to 24/7. Online trgovine često nude ogroman izbor proizvoda koji je uglavnom širi nego što to fizički dućani mogu priuštiti.

Ključna karakteristika online shoppinga jest to što često nude niže cijene i razne promocije kako bi privlačili kupce. To im se svakako isplati jer imaju niže operativne troškove u usporedbi s fizičkim dućanima. Dakle, nema potrebe za plaćanjem najamnine za prostor, troškovima održavanja prodajnog prostora ili velikim osobljem na licu mjesta.

Sve veće povjerenje
Shopping također podliježe razvoju tehnologije, a posebno pametnih mobilnih uređaja i brzog interneta. Na ovaj način online shopping postaje brzo i učinkovitije iskustvo. S obzirom na to da potrošači traže specifično iskustvo shoppinga, tehnologije poput virtualne i proširene stvarnosti također pružaju inovativan doživljaj online kupovine. Personalizirano online shopping iskustvo očituje se i kroz često posebne i personalizirane zapakirane pakete.

Jedan od gorućih trendova na platformama društvenih mreža upravo i jesu sadržaji na kojima najčešće influenceri otvaraju svoje personalizirane pakete ili rade tzv. haul videa u kojima prikazuju što su to sve online shoppingirali. Osim svega navedenoga, razvoj sigurnih i praktičnih metoda plaćanja, kao i poboljšanje sigurnosti transakcija, uistinu doprinose povjerenju potrošača u online trgovinu.

Online shopping manifestacije poput Black Friday-a očaraju kupce jer nude značajne popuste i posebne ponude na različite proizvode. Taj globalni fenomen zapravo potiče potrošače da se uključe u masovno kupovanje, a marketinške strategije poput ograničenog vremenskog trajanja ponuda i posebnih akcija često stvaraju osjećaj hitnosti koji potiče kupnju.

Mnogi podliježu ovom shopping eventu i s ciljem da budu dio zajednice što im na neki način pruža osjećaj zadovoljstva. Uz osobno priznanje, iako sam dugo odolijevao zovu Black Friday-a i nazivao ga svakakvim pogrdnim imenima, i ja sam ove godine postao dio te vojske.

Komentirajte prvi

New Report

Close