Pad turizma i cijena metala odvest će Crnu Goru u recesiju

Autor: Poslovni dnevnik , 27. veljača 2020. u 22:00
Foto: SHUTTERSTOCK

Cijena tone aluminija pala je na 1675 dolara, ako se to zbog koronavirusa nastavi CG izvoz smanjit će se za dva do tri posto.

Širenje koronavirusa izazvalo je strah od novog vala globalne ekonomske krize, a dođe li do toga sljedećih mjeseci, najznačajniji događaji koji mogu utjecati i na Crnu Goru su znatan pad broja turističkih putovanja, kao i dodatni pad cijene metala, što je crnogorski najznačajniji izvozni proizvod.

Utjecaj može imati i nastavak pada eura u odnosu na dolar jer upravo slijede pregovori crnogorske vlade o osiguranju dolarskog kredita za autocestu Bar-Boljare od valutnog rizika, jer je ugovor s Kinezima potpisan u dolarima. Sve to bi moglo ponovno crnogorsku ekonomiju gurnuti u recesiju, pišu Vijesti.

Takva očekivanja za Crnu Goru posve su u skladu s crnim scenarijima razvoja epidemije koronavirusa koje ovih dana iznose mediji. Tako je magazine Time objavio analizu u kojoj navodi kako je utjecaj koronavirusa na svjetsku ekonomiju vrijedan tisuću milijardi dolara, te da virus Italiju može odvesti u recesiju koja bi mogla naštetiti i ostatku Europe, prije svega zemljama koje s Italijom imaju razvijene gospodarske odnose, a Crna Gora je jedna od njih.

Širenje virusa u Europi posljednjih nekoliko dana srušilo je indekse europskih burzi, spustilo tečaj eura na najniži iznos u posljednje dvije godine i otkazalo na tisuće zrakoplovnih letova. BBC tako procjenjuje da je dosadašnja šteta u zrakoplovnoj industriji 30 milijardi dolara, ali i da će širenjem virusa na Europu biti veća, što će najviše pogoditi zemlje u kojima je turizam važna gospodarska grana, poput Crne Gore.

Ekonomija ovisna o turizmu
U Francuskoj procjenjuju da zbog širenja koronavirusa na Europu očekuju pad prometa u turizmu od 30 do 40 posto, a u toj zemlji turizam čini osam posto BDP-a. Izravni udjel turizma u crnogorskoj ekonomiji je značajan, čini 7,5 posto njenog BDP-a, dok je neizravni utjecaj 25 posto. Ako bi epidemija koronavirusa smanjila turistički promet u Crnoj Gori za samo 20 posto, to bi značilo pad ekonomije za četiri do pet posto i sigurnu recesiju.

Plan vlade je bio da BDP ove godine poraste tri posto. Nastavili se razvoj epidemije, bit će sve više prognoza, kao što je ona CNN-ova, koji prenosi izjave više analitičara koji očekuju da će širenje virusa gurnuti u recesiju Italiju i Njemačku. Njemačka, kao najsnažnija europska ekonomija, lani imala minimalan rast, ali je početkom ove godine pojačan pad u autoindustriji, jer dijelove i repromaterijal nisu mogli dobavljati iz tvornica u Kini koje su bile zatvorene zbog epidemije.

80

milijuna eura vrijedio je lanjski izvoz aluminija i čelika, bio je u padu za 10 posto u odnosu na 2018. godinu

Slično se događa u automobilskoj i strojnoj industriji i u drugim zemljama, što je sve utjecalo na dodatni pad cijena metala na svjetskim burzama. Izvoz aluminija i čelika iz Crne Gore prošle je godini vrijedio 80 milijuna eura i već je bio u padu za oko 10 posto u odnosu na 2018. godinu. Izvoz tih metala činio je prošle godine 20 posto ukupnog crnogorskog izvoza.

Sve skuplja autocesta
Nikšićka Željezara odavno ima minimalnu proizvodnju, Metalac je ponovno pred stečajem, a Kombinat aluminija (KAP) ima problema zbog novog pada cijene tog metala. Cijena tone aluminija od početka godine pala je za dodatnih 100 dolara na 1675 dolara.

Ako bi se taj trend nastavio, to bi značilo smanjenje izvoza za dodatnih dva do tri posto. Također, od početka ove godine tečaj eura prema dolaru pao je sa 1,12 na 1,08, s tendencijom daljnjeg pada ako se nastave problemi u europskoj ekonomiji.

I ta vijest je loša za Crnu Goru koja 22 posto javnog duga ima u dolarima. Iz vlade su najavili da bi osiguranje kineskog kredita za autocestu dolara moglo biti ugovoreno u ožujku ove godine. Kada je kredit uzet vrijedio je 743 milijuna eura, a sada 874 milijuna eura.

Iz Ministarstva financija do sada nisu objavljivali koliko bi osiguranje kredita od tečajnog rizika moglo dodatno stajati državni proračun, osim da je riječ o značajnom trošku. U svemu tome utješno je barem to što se oko 400 radnika kineske kompanije CRBC, angažiranih na gradnji crnogorske autoceste Bar-Boljare, uskoro vraća iz Kine u Crnu Goru, te će se nastaviti gradnja važne prometnice. Dolaze radnici koji nisu iz pokrajine Hubei, koja je najpogođenija novim koronavirusom.

Komentirajte prvi

New Report

Close