Kinezi grade novu neisplativu autocestu u Srbiji, evo što je u pozadini

Autor: Poslovni dnevnik , 21. svibanj 2020. u 07:04
FOTO: GettyImages

Natječaj za idejni projekt raspisala je privatna kineska kompanija Shandong, a ne država, jer to omogućava rupa u postojećem zakonu .

Najavljena izgradnja nove autoceste koja će povezati Beograd, Zrenjanin i Novi Sad, malo je bliže realizaciji jer je nedavno raspisan natječaj za idejni projekt buduće prometnice.

Međutim, stručnjaci za izgradnju autoceste na tom pravcu ne vide nikakvo ekonomsko opravdanje i smatraju da je riječ o srpskoj isplati političkih dugova Kini, javlja TV N1.

Nije tajna zašto je tzv. “vojvođansko P”, odnosno projekt povezivanja Bačke, Banata i Beograda brzom prometnicom sumnjiv stručnjacima.

Natječaj, naime, nije raspisala država, već privatna kineska kompanija Shandong International Economic & Technical. Srpski propisi o javnim nabavama uspješno su zaobiđeni zahvaljujući rupi u zakonu, koja to omogućava ako je riječ o međudržavnim ugovorima.

Projekt skuplji do 40 posto

Ogranak Shandonga registriran je u Srbiji 2013. godine. Nakon autoceste Miloš Veliki, izgradnje dionice autoceste Obrenovac-Ub i Lajkovac-Ljig, kao i ugovora za gradnju beogradskih podzemnih garaža, ovo je četvrti srpski projekt te kompanije.

“Do sada se pokazalo da su tako ugovoreni projekti za 30 do 40 posto skuplji nego da se išlo preko otvorenog postupka javne nabave. Svi mi to plaćamo, i sada bih volio da netko napravi proračun koliko stoji ta politika. Ovdje je riječ o politici, ne o struci. To nema veze s ekonomijom i građevinarstvom”, kaže Aleksandar Cvetanović, profesor Građevinskog fakulteta u mirovini.

600

milijuna eura procijenjena je vrijednost nove autoceste Beograd-Zrenjanin-Novi Sad

U Ministarstvu prometa kažu da su otvoreni za kritike, ali da konačna cijena izgradnje autoceste nije poznata. Iako se, prema riječima Zorane Mihajlović, ministrice prometa, procjenjuje na oko 600 milijuna eura, jasno je da na konačnu cijenu utječe mnogo toga, navode iz ministarstva.

“Uvijek se može napraviti analiza cijene, ona ovisi o konkretnoj situaciji na terenu, tj. hoće li se pojaviti neka ograničenja. Ali to su vrlo složeni projekti koje možemo analizirati kada se konačno realiziraju”, rekao je Đorđe Milić, pomoćnik ministrice prometa.

Stručnjaci se pitaju i je li urađena analiza opravdanosti takve investicije, budući da sadašnju cestu dnevno koristi između četiri i osam tisuća vozača, a da je minimum koji se smatra opravdanim za izgradnju autoceste 15.000 vozila dnevno.

‘Planiramo za budućnost’

Vlast odgovara da gradi za budućnost i ekonomski razvoj zapostavljenog Banata.

“Važno je shvatiti da mi ne planiramo u odnosu na sadašnje stanje, već radimo projekcije i prognoze prometa u odnosu na pretpostavljeno buduće stanje razvoja”, objasnio je Milić.

“Sve kompanije koje u Srbiji rade na temelju međunarodnih ugovora trude se što manje angažirati domaće tvrtke, a da one koje dobiju posao što manje plate”, poručuje Cvetanović.

Prema njegovim riječima, zbog takve razvojne politike trpe srpske građevinske kompanije. Bivši divovi prisiljeni su “jesti mrvice sa stola”, dok strane kompanije uz državni blagoslov “kupe kajmak”.

Poseban problem mogao bi biti dio autoceste koji dijelom presijeca zemljište bivšeg PKB-a, kojeg je država prije dvije godine prodala arapskoj Al Dahri. U tom slučaju, država će morati po tržišnoj cijeni otkupiti poljoprivredno zemljište koje je prodala ispod realne cijene.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Eh. I kod nas Kinezi grade neisplativi most…

New Report

Close