U Ikarbusu se još nije ponovno pokrenula proizvodnja autobusa. Kineska kompanija Lanzhou Guangdong New Energy Automobile (LGNEA) još prije dvije i pol godine otplatom dugova tvrtke iz Zemuna ispunila je uvjete da postane većinski vlasnik.
No to se još nije ostvarilo. Čeka se i konačno provođenje tzv. unaprijed pripremljenog plana reorganizacije. To bi se moglo dogoditi sljedećih mjeseci, pišu Večernje novosti.
Kineska kompanija otkupila je potraživanje Intesa banke od Ikarbusa i tako postala suvlasnik te tvornice za proizvodnju autobusa.
“LGNEA je ozbiljna kompanija i planira početi proizvodnju autobusa na električni pogon jer su među najvećim proizvođačima baterija za automobile”, rekao je Aleksandar Vićentić, direktor Ikarbusa.
Nedostatak obrtnog kapitala
Prema njegovim rečima, Ikarbus je upao u financijske probleme zbog nedostatka obrtnog kapitala i nemogućnosti da izda jamstva za kredit kod banaka kako bi financirao proizvodnju.
Sredstva za obrtni kapital, kako je rekao, zemunska tvrtka mogla je dobiti samo od Fonda za razvoj, što nije bilo dovoljno.
U međuvremenu, sudbina Ikarbusa postala je i tema na društvenim mrežama. Objavljene su fotografije obavijesti da novca nema ni za plaće, niti za socijalni program.
“Doista se nadamo da će privatizacija biti završena. Sredinom prošle godine unaprijed pripremljeni plan reorganizacije postao je pravovaljan. Od tada, međutim, još traje implementacija što je vrlo komplicirana procedura. Usaglašava se sa čak 1400 vjerovnika, njihova potraživanja pretvaraju se u dionice.
To bi se moglo završiti sljedećih mjeseci i tada će kineska kompanija postati vlasnik 59 posto Ikarbusa. Država Srbija ima 10 posto, a ostatak pripada malim dioničarima”, objasnio je Vićentić.
Ne isplaćuju otpremnine
Kada završi privatizacija znat će se i hoće li se ostvariti ranije najave, odnosno proizvodnja električnih autobusa. Tijekom vlasničke transformacije, međutim, Ikarbus je prestao proizvoditi i obične autobuse, kojima je nekad opskrbljivao gradske prijevoznike, prije svega beogradski GSP. Vozni park se sada nadopunjava najviše kineskim vozilima.
Do prije nekoliko godina Ikarbus je zapošljavao 250 radnika, a kroz dva socijalna programa otišli su svi osim njih 25 koji od ožujka prošle godine ne rade i ne primaju plaću.
Vićentić je rekao da je tvornica posljednjih godina proizvodila 70 autobusa godišnje, a da je bilo nužno da proizvede oko 100 kako bi mogla opstati sa 250 radnika.
Radnici tvrde da je Ikarbus postao servis za turske i kineske autobuse, i već su upozorili da se ne isplaćuju otpremnine onima koji nisu ispunili uvjete za starosnu mirovinu, a tvrtka iznajmljuje prostor. Od države traže da ispuni socijalni program koji je dogovoren 2019., odnosno da im se isplate zaostale plaće i upiše radni staž.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu