Činjenice su brutalne: svijet je postao golema digitalna tržnica. Svaka osoba, bilo da je početnik u karijeri, poduzetnik, umjetnik ili čak student, stoji na toj tržnici sa svojim proizvodom – samim sobom. S jedne strane – odlično: ponuda je ogromna. A s druge – zastrašujuće: kako ćete se izdvojiti iz gomile glasova, boja i slogana? Kako se izboriti da vas primijete, prihvate i da vam vjeruju? Jedno od jednostavnih, a tako kompliciranih rješenja jest da postanete brend.
Što je brend? Od gomile različitih definicija koje sam učio, što u knjigama, što na kongresima ili u radu s klijentima, izabrao sam najjednostavniju, ali i najtočniju: brend je obećanje koje se stalno ispunjava. To vrijedi za sve brendove, bez obzira na to iz koje su kategorije. Pa i za osobne.
Ali, budimo iskreni. Velik broj ljudi misli da je “osobni brend” neka moderna marketinška izmišljotina rezervirana za influencere, hollywoodske zvijezde ili direktore multinacionalnih tvrtki. Da je to nešto razvikano, nešto što treba odbaciti sa superiornim gađenjem.
Pogrešno.
Osobni brend oduvijek je postojao, samo se drukčije zvao – obraz, lik, mišljenje ili stav koji su drugi imali o vama. Jednostavno rečeno, osobni brend je ono što drugi misle o vama – vaš ugled, glas, utjecaj. I svi ga imamo, htjeli to ili ne. On može biti dobar ili loš, točan ili iskrivljen, dobronamjeran ili zlonamjeran. Pitanje je samo: gradimo li ga svjesno ili puštamo da ga slučajnost i tuđa percepcija oblikuju umjesto nas?
Osobni brend je tu, nemojmo se boriti protiv te činjenice. On je kao što kažu za mišljenje: mišljenje je kao d..e, svatko ga ima. Netko ga ima na razini užega kruga ljudi s kojima se druži, a neki su postali globalni brendovi, svima poznati. Htjeli mi to priznati ili ne, treba nam jer nam olakšava život, spašava od razočaranja lošeg izbora, donosi zadovoljstvo dobrog izbora. Zato sam odlučio napisati “Osobni brend za početnike”.
Ta je knjiga moj mali doprinos svijetu u kojem je sve važnije kako se predstavljamo i kako nas opažaju. Ako je vaš profil na LinkedInu prepun prepričavanja svakodnevnih, često banalnih situacija i izvlačenja nekih biznis-lekcija, a na Instagramu prepun različitih, često praznih poruka o tome kako ste uspjeli i kako uživate u životu; ako vas plaši ideja da govorite o sebi ili ako jednostavno ne znate kako pokazati svijetu što možete – onda je ova knjiga za vas. Ili želite li krenuti u neku novu pustolovinu da biste se izborili protiv konkurencije.
U eri u kojoj veze i preporuke postaju sve važnije, osobni brend nije samo dodatak – on je osnovni alat koji povezuje vaša znanja i kontakte. Kombinirajte ono što znate s time koga znate i vaš će uspjeh biti zajamčen.
Naš život obilježavaju prilike koje uhvatimo, kao i one koje propustimo. One često dolaze iz nepredvidljivih izvora u svijetu koji se mijenja brzinom svjetlosti i u kojem su informacije nadohvat ruke. Postaje jasno da je uspjeh kombinacija tri ključna elementa: što znaš, koga znaš i tko si ti.
Svaki od ovih dijelova je nužan, ali samo njihova sinergija čini vaš put do uspjeha zaista stabilnim. I upravo tu nastupa važnost osobnog brenda – jer on nije samo zbir vaših vještina i kontakata već i bit priče, obećanje svijetu i vaša sposobnost da to obećanje ispunite.
Što znaš: temelj vrijednosti
Vaše znanje i vještine srž su profesionalnog uspjeha. To su alati kojima gradite stručnost i doprinosite zajednici ili industriji. Bez tog temelja teško je postići trajan utjecaj. Nova paradigma vezana za znanje jest da je ono postalo dinamična kategorija koja traži stalan rad na usavršavanju i prilagođavanju novim informacijama, tehnikama i trendovima. “Čika Jova” je rekao: Znanje je sila, znanje je moć, učimo, djeco, dan i noć. Ja bih to ispravio i umjesto djeco rekao – ljudi.
Obnova znanja ide u dva glavna smjera. Jedan je prema subspecijalizaciji, gdje se ide u nezamislive dubine znanja o nekom vrlo specifičnom problemu. Drugi je ka nekoj širini, generalizaciji, jer potrebni su ljudi sposobni koordinirati i upravljati tim subspecijalistima. Dakle, trebat će i liječnici opće prakse, koji će vas moći uputiti specijalistu za mali prst lijeve ruke, koji zna samo to, ali se ne bavi desnom rukom, da pojednostavim maksimalno.
No znanje samo po sebi nije dovoljno. Zamislite da ste briljantan stručnjak za bilo što: liječnik, terapeut, programer, pisac, copywriter… Ali nitko ne zna za vaše vještine jer nikad ne komunicirate svoje uspjehe ili radite iza zatvorenih vrata. Tu dolazimo do ključnog uvida: znanje je važno, ali važno je i pokazati svijetu što znate. To je ono što osobni brend čini – omogućava vam da znanje postane vidljivo, prepoznatljivo i vrednovano.
Koga znaš: vaš krug povjerenja
Prema studiji s Harvarda koju sam nedavno imao priliku proučiti, očekuje se da će u sljedećih deset godina čak 80% poslova biti sklopljeno u okviru mreže osobnih poznanstava. Drugim riječima, veze i preporuke postaju ključno sredstvo za ostvarivanje profesionalnih prilika. Ljudi žele raditi s ljudima koje poznaju. Tako stječu neku sigurnost koja im smanjuje ludilo neizvjesnosti i promjena koje ih svakodnevno zapljuskuju. Tu dolazimo do paradoksa koji se naziva paralizom izbora, gdje od silnih mogućnosti izbora – ne izabereš ništa. Sjetite se samo koliko puta vam se dogodilo, primjerice, kad ste na nekoj bogatoj platformi tipa Netflix i imate ogromnu količinu različitih tipova programa, da gubite vrijeme pretražujući sadržaj, a na kraju o izboru odlučite preko osobnih brendova – glumaca, redatelja, scenarista… I nakon 15 minuta gledanja odustajete.
Osobni brend jedan je od načina za smanjenje te anksioznosti jer “s vama nema neizvjesnosti”. On vas postavlja u centar mreže, pomaže vam da vas ljudi ne samo poznaju već i prepoznaju kao nekog na koga se mogu osloniti. Jer brend nije samo imidž – to je ugled, povjerenje koje gradite putem konzistentnosti i autentičnosti. Kada ljudi čuju vaše ime, osobni brend je taj koji ih podsjeća na vašu stručnost i vrijednost. I, kao kod svakog brenda, točno znaju koje obećanje pružate i što mogu očekivati da će dobiti.
Tko si ti: bit brenda
I tu dolazimo do najvažnijeg pitanja: tko sam ja? To je pitanje koje stoji u središtu svakog uspješnog osobnog brenda. Dok su “što znaš” i “koga znaš” vanjski faktori, pitanje “tko sam ja” ide mnogo dublje. To je vaša bit, misija i vaše obećanje svijetu. To je vaš identitet, koji je samo vaš.
Brend nije samo ono što pokazujete – to je obećanje koje dajete. Kada ljudi stupe u kontakt s vama, što mogu očekivati? Jeste li osoba koja rješava probleme? Jeste li inspiracija? Jeste li stručnjak u području koje predstavljate? Vaš brend treba odgovoriti na ta pitanja jasno i dosljedno.
“Osobni brend za početnike” nije samo vodič kroz tehničke aspekte osobnog brendiranja – to je vaš alat za razumijevanje koliko su povezani “što znate”, “koga znate” i “tko ste vi”. U suvremenom svijetu, u kojem je konkurencija golema, ova knjiga vas uči kako izgraditi priču koja vas izdvaja, privlači pozornosti i gradi povjerenje. Kolege koji se profesionalno bave brendiranjem oprostit će mi stanovite simplifikacije i laički rječnik u pisanju knjige jer je ona ponajprije namijenjena ljudima koji se prvi put susreću s tim problemom.
Ovo je knjiga za sve koji žele više od svog znanja i kontakata. Ovo je knjiga za one koji žele otkriti i definirati sebe jer upravo tim pitanjem – tko sam ja? – počinje stvaranje istinskog uspjeha. I zapamtite: osobni brend nije luksuz. To je vaša ulaznica za budućnost. Dobro došli u svoju “svijetlu budućnost”.
* Autor članka je marketinški stručnjak