Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
PD Code
Intervju: Nenad Marčec

ZAMP je lani evidentirao više od 42 tisuće glazbenih događanja svih vrsta

Osigurano je 21.170.463,70 eura za više od 11.000 domaćih i 130.000 inozemnih nositelja prava.

Autor: Poslovni dnevnik
22. lipanj 2025. u 17:25
Foto: Matej Grgić

Zbog čekanja na podatke s raznih strana i od brojnih korisnika glazbe te složenosti njihove obrade, HDS ZAMP obično tek u ovo vrijeme objavljuje brojke vezane za prošlu godinu. Koliko nam možete reći već sad, kakvi su bili ukupni rezultati poslovanja HDS ZAMP-a u 2024. godini?

2024. godina bila je rekordna. Ukupni prihodi od kolektivno ostvarenih autorskih prava iznosili su 29.892.460,30 eura – što je povećanje od 21 posto u odnosu na prethodnu, već rekordnu 2023. godinu. To naravno ne znači da je svaki autor ili nositelj prava lani zaradio 21 posto više nego prethodne godine – ali pokazuje da se prihodi zasnovani na autorskom i srodnim pravima u Hrvatskoj pouzdano i sigurno poboljšavaju iz godine u godinu. Sustav je uređen, nema više nedoumica ili pitanja opravdanosti naplate autorskih prava. Sve to znači da se izvodilo, emitiralo, streamalo i na razne druge načine koristilo više glazbe nego ikad – ali i da smo mi to uspješno evidentirali i obradili.

Odakle dolazi najveći dio prihoda?

Najveći udio i dalje dolazi od prava javnog priopćavanja, s rastom od 18 posto. Govorimo u najvećoj mjeri o medijima, koji – i televizijske postaje, ali posebno radijske – glazbu koriste gotovo non-stop, kao glavnu sastavnicu programa, koja im uz to definira i publiku jer podcrtava brend i uredničku koncepciju. Ogroman doprinos rastu prihoda dali su i koncerti – prihodi od glazbe uživo porasli su za čak 52 posto i gotovo su dosegnuli 5 milijuna eura. Taj boom koji je krenuo nakon epidemije virusa Covid-19 još je aktualan, a po svemu što vidimo u 2025. godini, u Hrvatskoj će se i ove godine nastaviti rušiti razni rekordi.

Kakvi su podaci već sad dostupni za 2024. godinu, što je već sad jasno i vidljivo iz brojki koje ste obradili?

Potpuno je jasno da je glazbena aktivnost uživo u Hrvatskoj lani bila najveća do sad. Postali smo uređeno i dobro organizirano tržište za glazbena događanja – od priredbi poput onih koje se organiziraju iz privatnih razloga, kao što su vjenčanja ili krstitke uz živu glazbu, do produkcijski zahtjevnih, ultra velikih koncerata i festivala na svim mogućim pozornicama, uključujući nogometne stadione i hipodrome. Važno je da svi „igrači“ u tom lancu igraju po pravilima koja su zakonski uređena, a to se i događa. Služba ZAMP je lani tako evidentirala više od 42 tisuće glazbenih događanja svih vrsta. To je više od 10 posto rasta, ili za 11 događanja dnevno više nego prethodne, 2023. godine! A treba ponoviti da je i ta godina bila rekordna.

Kakav je trend kod online i digitalnih prava?

Prihodi u toj kategoriji po prvi put su prešli 3 milijuna eura, s rastom od 22 posto. Online servisi poput YouTubea ili Spotifyja postaju glavni način konzumacije glazbe kod većine korisnika. U ovom segmentu poslovanja još uvijek postoji značajan prostor za rast pa ga očekujemo i ove 2025. godine. Također, poznato je da europski i svjetski autori nisu zadovoljni svojim položajem u poslovnom modelu streaminga te da se o toj temi raspravlja i u europskim institucijama u Briselu. Poseban je naglasak na preniskoj cijeni licenci za autorska prava (između 12 % i 15 % prihoda od mjesečne pretplate na servis), nedostatnim podacima koji za posljedicu imaju nepravednu raspodjelu te netransparentnost algoritama koji sugeriraju novu glazbu slušateljima.

Kako se HDS ZAMP postavio prema umjetnoj inteligenciji?

Prije svega, HDS ZAMP kao i cijela kreativna zajednica podržava razvoj umjetne inteligencije. S druge strane, opet smo došli u situaciju da se jedan veliki biznis tzv. generativne umjetne inteligencije bazira na učenju i korištenju tuđih autorskih djela za trening samih AI platformi, a da autore knjiga, znanstvenih radova, novinare, fotografe pa i glazbenike nitko ništa nije pitao. Skupština HDS-a 14. svibnja 2024. donijela je odluku da se repertoar hrvatskih autora ne smije koristiti za treniranje AI-ja bez prethodnog odobrenja. Međutim djeluje kao da je svijet ponovno podijeljen oko istog pitanja kao i prije deset ili dvadeset godina kad su osnovani YouTube i Facebook, stoje li autorska prava na putu razvoja najnovijih tehnoloških dostignuća. YouTube se 15 godina skrivao iza zakonskih odredbi o „sigurnoj luci“ i nije plaćao autorima nikakvu naknadu. Hoćemo li sada isti scenarij gledati s AI platformama? Pri čemu svjetska društva za zaštitu autorskih prava nude jednostavan model licenciranja koji za sada AI platforme u potpunosti ignoriraju.

A što je s prihodom iz inozemstva? Kako kotira naša glazba “vani”?

Taj prihod je u 2024. porastao za 74 % u odnosu na 2023. Strana su društva za glazbu naših članova, koja je korištena na njihovim teritorijima, na temelju recipročnih ugovora koje imamo s njima, isplatila ukupno 1.757.000 eura. Mi imamo mali repertoar, i glazbi naših autora nije se lako probiti na teritorije drugih jezika, ali i dalje smo regionalna sila. Glazba hrvatskih autora vrlo je slušana i puno se koristi – pa i zarađuje – u susjednim državama poput Slovenije, Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Srbije.

Koliko je na kraju izdvojeno za raspodjelu autorima?

Više nego ikad! Osigurano je 21.170.463,70 eura za više od 11.000 domaćih i 130.000 inozemnih nositelja prava. To su veliki složeni obračuni na temelju kojih se članovima isplaćuju autorski honorari četiri puta godišnje, a u prošloj smo godini obradili, evidentirali i obračunali autorsku naknadu za milijune pojedinačnih izvedbi glazbenih djela. Kod nas nema perioda praznog hoda – a s obzirom na složenost i brojnost izvora prihoda, neće ga biti ni u budućnosti.

Svojim smo autorima omogućili besplatno korištenje softvera koji u realnom vremenu prati emitiranja pjesama na radiju i televiziji. Na taj način svaki autor može pratiti emitiranje svojih autorskih djela i usporediti s našim obračunima. Također, mogu se pratiti podaci o prodanim ulaznicama na koncertima putem posrednika u prodaji poput Entrija i sl. Kod YouTubea i Spotifyja podaci o broju pregleda ili preslušavanja su javni. Sve to doprinosi većoj točnosti našeg rada i većoj transparentnosti obračuna i raspodjele autorske naknade.

Tko je najzaslužniji za operativne uspjehe?

Najzaslužniji je naravno uhodan tim stručnih zaposlenika čije se radno iskustvo sada već mjeri u desetljećima te ih naravno sve treba pohvaliti za izvrsne rezultate. Osobito nakon ulaska Hrvatske u EU, kroz europsku i svjetsku mrežu društava dobili smo priliku iz prve ruke usvajati poslovne modele najnaprednijih društava. Naši rezultati zadnjih godina uvijek se kreću negdje u Top 3 europskih društava kad se u obzir uzme BDP i broj stanovnika zemalja. Osobito ulažemo u razvoj online ostvarivanja autorskih prava te smo nedavno tu uslugu počeli pružati i drugim društvima iz susjednih država kao što su BiH i Crna Gora.

Vi ste, razumljivo, zadovoljni, ali jesu li i autori zadovoljni?

Godina je zaključena prihvaćanjem svih izvješća o radu, kako samog Društva skladatelja, tako i njegove službe ZAMP, na Skupštini HDS-a u Splitu, baš prije nekoliko dana. Tamo su bili autori svih generacija, redovni članovi HDS-a, za koje i obavljamo ovaj posao i koji dobro razumiju složenost i osjetljivost sustava.

Oni su, u neku ruku, naši poslodavci, a mi njihovi opunomoćenici. Čuli smo tijekom godišnje skupštine brojne pohvale koje su zvučale vrlo iskreno. To povjerenje potiče daljnji rad i usmjerenost prema vrhunskoj usluzi i zaštiti interesa autora.

Autor: Poslovni dnevnik
22. lipanj 2025. u 17:25
Podijeli članak —

New Report

Close