Potrošnja potaknuta odlukama djece udvostručava se svakih deset godina. Utjecaj djece i tinejdžera na kupnju sve je veći pa ih stručnjaci proglašavaju jednim od najbrže rastućih tržišnih segmenata. Istraživanja pokazuju da privrženost određenim proizvodima i brendovima u ranoj dobi igra važnu ulogu kod ponašanja u zrelim godinama, a upravo iz tog razloga tvrtke pokušavaju razviti komunikaciju s djecom. Istaknula je to direktorica tvrtke Filaks Elvira Mlivić-Budeš na prošlotjednoj konferenciji “Playbrand: Djeca – mali i veliki potrošači”, na kojoj se raspravljalo o marketinškoj komunikaciji usmjerenoj djeci.
Manje djece, više darova
Prema riječima Damira Ciglara, direktora reklamne agencije Imago, oglašavanje namijenjeno djeci do 12 godina u Hrvatskoj je u odnosu na prošlu godinu zabilježilo rast od 7%, a oglašavanje na televiziji 10%. Prvi susret s trgovačkim centrom, kazao je Ciglar, dijete doživi u dobi od dva do šest mjeseci, dok do 18. mjeseca već zna iskazati želju za određenim proizvodom. “Polaskom u školu i prvim džeparcem počinje brzo razvijanje potrošačkih sposobnosti, a do kraja osnovne škole već smo razvijeni potrošači”, istaknuo je Ciglar. Na rast dječjeg tržišta u Hrvatskoj, kako je pojasnio, utjecalo je više faktora. Danas u obitelji najčešće rade oba roditelja, pa na jedno dijete dolazi više osoba koje zarađuju. Uz to, obitelji se sve češće odlučuju za manji broj djece, a i sve je više starijih, imućnijih roditelja. “Raste i broj razvedenih roditelja, što za dijete znači dvostruko više poklona. Bilježi se i porast osjećaja krivice jer zbog načina života, s djecom provodimo sve manje vremena i to onda kompenziramo kupovinom”, istaknuo je Ciglar, zaključivši kako oglašavanje namijenjeno djeci treba ogračiniti i strogo kontrolirati. Prema riječima Kamila Antolovića, sudskog vještaka za tržišno komuniciranje, djeca su najranjivija, najlakovjernija i najpovodljiva ciljna skupina jer nemaju realne parametre pri ‘vaganju’ sadržaja poruka. Zbog delikatnosti oglašavanja i tržišnog komuniciranja, kao i njihova utjecaja na ponašanje, Hrvatska pokušava implementirati najviše svjetske standarde u zaštiti djece. “Područje oglašavanja regulirano je 51 zakonom, te sa 30-ak pravilnika, uredbi i konvencija, a svaki od njih sadrži odredbe kojima se definira oglašavanje usmjereno djeci”, istaknuo je Antolović. Unatoč zakonskoj regulativi, u Hrvatskoj se, smatra predsjednica Suda časti Hrvatske udruge reklamnih agencija (HURA) Suzana Kulaš, prava djece često krše. Potvrdila je to i savjetnica iz Ureda pravobraniteljice za djecu Danijela Žagar, istaknuvši kako Ured najčešće zaprima pritužbe vezane uz sadržaj reklama, oglašavanje u školama i organizirane posjete školaraca trgovinama igračaka. “Iako je velik dio odgovornosti na marketinškoj industriji, za sadržaje kojima su izložena djeca, ipak su prvenstveno odgovorni roditelji”, ustvrdila je Žagar.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu