Nogomet je rastuća industrija koja godišnje obrće desetke milijardi eura, no za magnate koji ulažu u nogometne klubove zarada nije presudna. Štoviše, neki u taj biznis ulaze svjesni novčanoga gubitka, ali nekoliko sto milijuna eura mala je cijena za ono čemu teže razni Abramoviči, Glazeri, Morattiji i Berlusconiji: prestiž i nadmoć u nadmetanju s kolegama multimilijarderima.
Imati uspješniji nogometni klub u životu superbogataša ima značenje slično posjedovanju glamuroznije jahte, skupljeg aviona ili veće kolekcije Rolls Roycea od znanca. Zašto bi inače prošlog ljeta šeik Mansur bin Zajed al Nahjan kupio engleski Manchester City? Šeiku iz Abu Dabija, vlasniku kompanije Abu Dhabi United Groupa (ADUG), sigurno nije trebao nov izvor prihoda jer njegov je glavni biznis nafta, a bogatstvo 20 milijardi dolara (iako taj iznos vječno fluktuira zajedno s cijenom crnog zlata). Ne, šeik Mansur bin Zajed otkupio je Manchester City od bivšeg tajlandskog premijera Thaksina Shinawatre kako bi izazvao zavist kod svojih suparnika iz Dubaija, susjednog emirata u sastavu Ujedinjenih Arapskih Emirata. “Sagradit ćemo najveći klub na svijetu, veći i od Real Madrida i Manchester Uniteda”, izjavio je u povodu preuzimanja ADUG-ov predstavnik i šeikov poslovni partner Sulejman al-Fahim. Već je u prvih devet mjeseci ADUG iskrcao stotinjak milijuna eura na pojačanja poput Robinha, Bellamyja, Bridgea i drugih s neslavnim rezultatom – desetim mjestom u Premier ligi. Budući da s takvim plasmanom šeik Mansur bin Zajed ne može izaći na oči znancima iz Dubaija, na ljeto planira potrošiti daljnjih 300 milijuna eura da ojača momčad i uvede je među najjačih četiri-pet u Engleskoj. U posljednjih šest godina engleski su nogometni klubovi postali poželjne mete za svjetske magnate gladne medijske eksponiranosti. Ti su klubovi izabrani iz dva odlična razloga. Prvi je golema snaga njihovih brendova u Sjedinjenim Državama, Africi i Aziji gdje većini ljubitelja nogometa srce kuca za neki klub iz Premier lige. Drugo, britanski su propisi mnogo naklonjeniji inozemnim investitorima, koji ne moraju proći stroge filtere kakve postavljaju zakonodavci u Španjolskoj, Italiji ili Njemačkoj. Na taj su se način vlasništva nad engleskim klubovima domogli biznismeni iz ne osobito demokratskih sredina kao što su UAR te oni koji su se obogatili na sumnjive načine poput Abramoviča (Chelsea), Usmanova (Arsenal) i Shinawatre (Manchester City). Konačno, dok su veliki kontinentalni klubovi poput Real Madrida i Barcelone u vlasništvu desetaka tisuća svojih navijača, u Engleskoj potencijalni kupci trebaju otkupiti udjele samo od nekolicine važnih dioničara.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu