Vidi li industrija putovanja svjetlo na kraju tunela ili je to ipak vlak?

Autor: Marija Crnjak , 06. ožujak 2021. u 09:16
Foto: SHUTTERSTOCK

Jasno je da do ljeta neće biti procijepljena većina stanovnika većine zemalja, i pritom nam neće puno pomoći ako se procijepe Izraelci, a ne i Španjolci, Grci ili Hrvati.

Za industriju putovanja ovo je jedno jako živčano razdoblje. Nakon beznađa prošlog proljeća, umjerenog optimizma prošlog ljeta i nevjerice da se pandemija opet zahuktava kroz jesen i zimu, sada vide svjetlo na kraju tunela. Ali još su debelo u tunelu, a to svjetlo možda je ipak vlak u koji samo što se ne zabiju.

Sentiment tržišta doslovce se mijenja iz tjedna u tjedan, a trenutačno je jako oprezno zbog trećeg vala pandemije koji je zahvatio Europu i spore dostave cjepiva što je sve jako neugodno iznenadilo.

Jasno je da do ljeta neće biti procijepljena većina stanovnika većine zemalja, i pritom nam neće puno pomoći ako se procijepe Izraelci, a ne i Španjolci, Grci ili Hrvati. Stoga se sektor praktički treba držati pravila i protokola iz ljeta 2020., što baš i nismo planirali početkom godine.

Opet, ako se cijepljenje ubrza, još stignemo do neke sredine ljeta imati ležerniju situaciju, ali i nova pravila igre. To pak znači da se sektor mora pripremiti na sve moguće scenarije odjednom, i pritom nastojati prodati proizvod, jer pred svima je ogroman pritisak da moraju biti bolji nego lani.

To znači i da treba aktivno komunicirati s tržištima i potencijalnim gostima, i pritom uskladiti nekoliko nespojivih stvari – zajamčiti sigurnost i osigurati zabavu te izbjeći diskriminaciju necijepljenih, što bi ih moglo koštati u budućnosti.

U tom kaosu svatko se snalazi kako zna – Hrvatska radi certificiranje i stavlja naljepnice, Europska komisija tjednima vijeća o “covid putovnicama”, a čini se da trenutačno najbolje situacijom vladaju Grci, koji su hrabro donijeli nekoliko važnih odluka.

Grčki sporazum s Izraelom

Upravo je grčki ministar turizma Harry Theoharis prvi na razini Unije potegnuo pitanje olakšanog prelaska granica za one koji će se cijepiti protiv covida, uvođenjem aplikacije koju kolokvijalno zovemo “covid putovnica” iako cijepljenje neće i ne smije biti uvjet za slobodu kretanja unutar Unije.

Grci su se zauzeli za donošenje jedinstvenog dokumenta koji će nositi osnovne informacije o statusu putnika, je li cijepljen, je li prebolio covid, je li testiran i s kakvim rezultatom. Namjera je bila ubrzati kretanje jednom kad se granice otvore, ali i na vrijeme informirati turiste o tome što će se točno od njih očekivati, te koliki će im biti troškovi putovanja.

Bez takvih informacija odabir destinacije je teži, netko kome je samo do mora otići će tamo gdje mu je najjednostavnije.

A buking trenutačno pokazuje da je to Grčka – zemlja koja je cijelu zimu mozgala kako popraviti turistički prihod krenula je sklapati bilateralne sporazume sa zemljama izvan EU, prvo s Izraelom koji im je od ranije važno tržište u usponu, a ujedno i najprocjepljenija zemlja svijeta. Takozvana “zelena propusnica” vrijedit će za putovanja Izraelaca u Grčku od travnja bez karantene.

Zahvaljujući tom sporazumu Royal Caribbean je pokrenuo program krstarenja na svom novom brodu iz Izraela za Mediteran, odnosno grčke otoke i Cipar. Krstarenja kreću u svibnju, i svi se slažu s uvjetom da na brodu svi iznad 16 godina imaju potvrdu o cijepljenju protiv covida.

Grci očekuju da će sličan sporazum što prije sklopiti s Britancima, koji su im važno tržište, te je grčki ministar pred koji dan ponovio kako su Britanci dobrodošli bez karantene, cijepljeni ili ne, kad se stvore uvjeti za to.

Europska komisija poslušala je Grke i ostale mediteranske zemlje uključujući Hrvatsku, koje inzistiraju na uvođenju digitalnih putovnica, te se sprema unificirani dokument na razini Unije pustiti krajem ožujka.

To će svakako pozdraviti i hrvatski turistički sektor koji lijepi naljepnicu Stay Safe in Croatia, što je trenutačno ključna poruka koju Hrvatska šalje svojim tržištima.

Ljudi su željni puta u inozemstvo

Iz sektora se može čuti da je to moglo proći prošle godine, a da se sad traže konkretnija rješenja, kao što je testiranje na aerodromima. No i Grci se žale na rješenja svoje vlade za koja kažu da su netransparentna i da će turiste usmjeriti konkurentima. Svi pak navijaju za to da konačno krenu brzi testovi kako bi se izbjegle karantene…

Zadnju će ipak reći gosti, kojima je evidentno dosta pandemije i svega što ona nosi, i jedva se čekaju maknuti i putovati. Zato je u svoj toj zbunjenosti dobro čuti da se nastavlja rast interesa za odmorišnim putovanjima u 2021. godini, što pokazuju sva aktualna istraživanja tržišta.

Analiza ITB Berlina i Instituta za istraživanje tržišta Statista na tri ključna svjetska emitivna tržišta, Kini, SAD-u i Njemačkoj pokazala je da oko 70 posto ispitanika ove godine razmišlja o putovanju na odmor – 37 posto Nijemaca, 42 posto Amerikanaca i 66 posto Kineza planira jedno ili više putovanja u ovoj godini.

Blizu 25 posto ispitanika u Njemačkoj i SAD-u te preko 35 posto u Kini vjeruje i da će u sljedećih 12 mjeseci potrošiti više novca na putovanja. Oko 60 posto Nijemaca putovat će u inozemstvo.

Druga istraživanja kažu da će se čak i poslovna putovanja puno brže vratiti nego se misli, jer je ljudima dosta zoomova, fali im stisak šake, osmijeh, pauza za kavu u finim cipelama. Tako da to svjetlo na kraju tunela možda ipak donese pogled na neku sunčanu rivijeru…

Komentirajte prvi

New Report

Close