Urušavanje demokracije u Poljskoj i Mađarskoj putem medija – što može učiniti EU?

Autor: Edit Zgut-Przybylska , 08. listopad 2023. u 22:00
Foto: Reuters

Blokiranje novca iz europskih fndova nije način koji bi mogao natjerati Fidesz ili PiS na poslušnost. Razlog leži u nedostatku političke volje Europskog vijeća i Europske komisije da nametnu pravila.

Preuzimanje medija jedan je od najvećih uzročnika demokratskog propadanja u središnjoj i istočnoj Europi.

Izbori u Poljskoj zakazani za ovu nedjelju, unatoč rastućem skandalu “gotovina za vize” koji potresa trenutnu administraciju, većinom se vrte oko lažnog referendumskog pitanja o predloženim EU naporima da ilegalne migrante ubace u zemlju. Jaroslaw Kaczynski iz vladajuće stranke Pravo i pravda (PiS) kopira taktiku svog mađarskog kolege, Viktora Orbana, potpirujući strah od stranog uplitanja i njegujući neformalnu vlast, što plasira zabrinjavajuće scenarije za kvalitetu izbora.

Sve se ovo događa u doba trenutnih pravnih poteza koje EU povlači protiv Poljske zbog njenog stalnog zanemarivanja demokratskih standarda i nepoštivanja osnovnih vrijednosti europskog bloka.

Autoritarni ciljevi
Po prvi je put Europska komisija prošle godine aktivirala mehanizam uvjetovanja poštivanja vladavine prava za Poljsku i Mađarsku, kao odgovor na urušavanje demokracije. Poljskoj je onemogućen pristup više od 35 milijardi eura sredstava za oporavak od posljedica COVID-19. Ova odlučnost za korištenje fondova kao poluge nije način koji bi mogao natjerati Fidesz ili PiS na poslušnost.

Razlog leži u nedostatku političke volje Europskog vijeća i Europske komisije da nametnu pravila. I Orbanov Fidesz i PiS Kaczynskog mijenjaju pravila igre na nekonvencionalan način kako bi na margine gurnuli svoje protivnike i utišali kritičke glasove.

Opseg do kojeg su obje administracije oslabile provjere i potkopale demokratske institucije u svojim zemljama malo je poznat većini žitelja Europe. A to ne iznenađuje, ako znamo da ta politika otvoreno ne koristi metode ugnjetavanja u ostvarenju svojih ciljeva: umjesto toga, obje su instrumentalizirale zakonodavstvo kako bi odgovaralo njihovim autoritarnim ciljevima.

Instrumenti propagande

PiS je pretvorio poljsku javnu televiziju u instrument propagande, a to je učvrstio kroz preuzimanje Polska Pressa od strane državnog naftnog diva PKN Orlen.

Svaka zemlja to postiže na drugačiji način. U Poljskoj patronat stranke i nepotizam ključne su značajke organizacijskog klijentelizma u zemlji. To je dovelo do nikad prije viđenog broja rođaka i saveznika PiS-a koji zauzimaju visoke državne pozicije na netransparentan način, a zauzvrat je pomoglo Kaczynskom da održi svoju krhku koaliciju.

Istovremeno, u Mađarskoj državni su resursi distribuirani, većinom odozgo prema dolje i vrte se oko osobne mreže Viktora Orbána. Ishod je puna monopolizacija države i ključnih ekonomskih sektora.

Postoje sličnosti između ova dva načina; oba moć koriste neformalno putem preuzimanja medija i korištenja moćnih pojedinaca i državnih tvrtki za utišavanje ili neutraliziranje medijskih kuća koje ne ovise o vladajućima. PiS je, na primjer, pretvorio poljsku javnu televiziju u instrument državne propagande, a to je učvrstio kroz preuzimanje medijske organizacije Polska Press od strane državnog naftnog diva PKN Orlen.

Uz to, Daniel Obajtek, bliski politički saveznik Jaroslawa Kaczyńskog, sada nadzire 20 od 24 regionalnih novina u Poljskoj, više od 120 lokalnih časopisa i 500 online portala s vijestima. Ova dva medijska carstva trenutno guraju priču kako najjači protivnički kandidat na listopadskim izborima, Donald Tusk, surađuje s Njemačkom i Rusijom na uništavanju poljske države.

U Mađarskoj je situacija daleko gora. Origo i Index su bili neovisni prije nego što ih je preuzeo poslovni čovjek koji je s Orbánom povezan brojnim interesima, Miklós Vaszily. Neovisni Klubrádió je u isto vrijeme prisilno isključen, na temelju sumnjivih tvrdnji o licenci od strane državnih organizacija koje su pune donositelja odluka povezanih s Fideszom.

Definiranje moći
U obje se zemlje nacionalna tijela za tržišno natjecanje i politički okupiranih medijskih vijeća koriste za veličanje provladinih medija – u brojnim slučajevima odobravanjem spajanja i preuzimanja na način koji pogoduje vladi. Oni koji pokušaju djelovati samostalno ili održavati svoj položaj, na meti su vlade.

Mnogi će u Bruxellesu iznijeti argument da EU nema dovoljno ovlasti da se suprotstavi demokratskom nazadovanju. Međutim, to jednostavno nije istina. Na raspolaganju imaju cijeli niz alata i ne moraju se uključiti u stalni “ciklus stvaranja instrumenata”, svaki pojedini put kada dođe do žarišta u državi članici koja krši pravila. Sami stvaraju vlastite probleme dopuštajući umreženom sustavu ukidanja demokratizacije da cvate u Poljskoj i Mađarskoj i, zadržavajući svoj sadašnji, pogrešan pristup, davanjem djelića sredstava nakon ispunjavanja određenih uvjeta.

Stoga je potreban višestrani i održivi pristup Europske komisije ako se Poljsku i Mađarsku želi vratiti s ruba. To bi trebalo uključivati trenutne i, ako je potrebno, produljene pravne postupke protiv vlada obiju zemalja; suspenziju EU fondova na neodređeno vrijeme; i učinkovitije nametanje uvjeta.

U kontekstu ovladavanja medijima i regulatornog okvira EU, Komisija mora preciznije definirati neformalnu moć. I trebala bi koristiti svoje vrlo jasne ovlasti u smislu zakona o tržišnom natjecanju i državnim potporama kako bi se uključila, u velikom opsegu u postupke protiv kršenja.

EU ne može biti napola unutra i napola vani u svom odnosu s administracijama koje nemaju namjeru igrati po pravilima europskog bloka. Mora igrati oštro i koristiti svaki alat koji ima na raspolaganju za čuvanje demokracije u ove dvije zemlje. 

© Project Syndicate 2023.

Komentirajte prvi

New Report

Close