Velike su šanse da se optimizam i polet rastopi čim na naplatu dođu računi kreditnih kartica

Autor: Marija Crnjak , 11. svibanj 2023. u 07:00
Stara gradska jezgra, Dubrovnik / Grgo Jelavic/PIXSELL

Očekuje se da će turisti sve više tražiti vrijednost za novac. Tu bi moglo biti razočarenja jer su cijene u Hrvatskoj značajno rasle premda bi usluga mogla biti lošija zbog pomanjkanja radne snage.

Međunarodni turizam na dobrom je putu da se vrati na razine prije pandemije, nakon što je u prvom kvartalu ove godine u svijetu putovalo dvostruko više ljudi nego u istom razdoblju prošle godine.

To znači da sektor ponovno kreće uzlaznom putanjom, no sada sa značajno drukčijim postavkama nego u prethodnim ciklusima rasta, te izazovima koji su se pred samo nekoliko godina teško mogli zamisliti.

Na putu 235 milijuna turista
Drugi ovogodišnji barometar Svjetske turističke organizacije (UNWTO) pokazuje da se brzi oporavak sektora koji je krenulo lani nastavio u ovoj godini, jer su ukupni međunarodni dolasci dosegnuli 80 posto pretpandemijskih razina tijekom siječnja i ožujka. Procjena je da je u prvom kvartalu u inozemstvo putovalo 235 milijuna turista, više nego dvostruko u odnosu na isto razdoblje 2022.

Glavni tajnik UNWTO-a Zurab Pololikashvili izjavio je kako je početak ove godine ponovno pokazao jedinstvenu sposobnost turizma da se oporavi, s mnogim destinacijama koje su blizu ili čak iznad razine dolazaka prije pandemije.

Po regijama, u prvom tromjesečju barometar je pokazao da je Bliski istok ostvario najjači povratak, kao jedina regija koja je premašila broj dolazaka iz 2019. godine za čak 15 posto, te je prva regija svijeta koja je vratila brojke prije pandemije u čitavom tromjesečju.

Europa je dosegla 90 posto razine prije pandemije, potaknuta snažnom potražnjom unutar regije, i to će se krenuti mijenjati s otvaranjem dalekih tržišta u ovoj godini. Afrika je dosegla 88 posto pretpandemijske razine, Amerike oko 85 posto, dok su Azija i Pacifik dosegnuli tek 54 posto razine iz 2019. godine, i u ovoj se očekuje njihov snažan povratak.

Prihodi od međunarodnog turizma na svjetskoj razini dosegnuli su jedan bilijun dolara u 2022. godini, što je realni rast od 50 posto u usporedbi s godinom prije, tako da je potrošnja međunarodnih posjetitelja lani dosegla 64 posto razine prije pandemije.

Po regijama, Europa je 2022. godine ostvarila najbolje financijske rezultate, s gotovo 550 milijardi dolara prihoda od turizma (520 milijardi eura), ili 87 posto razine prije pandemije.

Mediteran, uključujući Hrvatsku, kao i sjeverna Afrika dižu prosjek svojim regijama, dok su se zapadna Europa, sjeverna Europa, središnja Amerika i Karibi približile razinama prije pandemije.

Hrvatska je zaboravila na pandemiju. U prva četiri mjeseca ove godine u našoj zemlji ostvareno je više od dva milijuna dolazaka i 5,9 milijuna noćenja, što je 28 posto više nego lani u istom razdoblju u dolascima i 17 posto u noćenjima, odnosno za 4 posto je više u noćenjima u odnosu na isto razdoblje rekordne 2019. godine.

Rezultati prvog tromjesečja 2023. u skladu su s predviđanjima UNWTO-a za ovu godinu, prema kojima se očekuje oporavak međunarodnih dolazaka za 80 posto do 95 posto razina prije pandemije.

Stručnjaci UNWTO-a vjeruju u jaku ljetnu sezonu (svibanj-kolovoz) na sjevernoj hemisferi, što se odražava u najnovijem indeksu povjerenja UNWTO-a koji pokazuje da bi rezultat trebao biti još bolji od onog u 2022. godini.

Troškovi važniji od sigurnosti
Doduše, očekuju se izazovi. Prema Odboru stručnjaka UNWTO-a, gospodarska situacija ostaje glavni čimbenik koji utječe na učinkovit oporavak međunarodnog turizma u 2023. godini, s visokom inflacijom i rastućim cijenama nafte koji se pretvaraju u veće troškove prijevoza i smještaja.

Uz političku nesigurnost, koja je po istraživanjima postala gotovo nebitna u donošenju ocjena o putovanjima, UNWTO u glavne izazove stavlja potencijalan utjecaj krize troškova života na turizam.

Kao rezultat toga, očekuje se da će turisti sve više tražiti vrijednost za novac i putovati bliže domu, kažu u udruženju. Tu bi moglo biti razočarenja.

Naime, potaknuti dobrim najavama i uvjerenjem da se ljudima putuje i spremni su to platiti koliko treba, pružatelji usluga i trgovci u Hrvatskoj su značajno podigli cijene koje su već lani išle gore, unatoč tome što su svjesni da bi ove godine mogli isporučiti lošiju uslugu nego inače.

A na to se treba pripremiti zbog kroničnog nedostatka radnika na svim razinama, zbog čega večera, kava i koktel neće uvijek biti posluženi kako spada, čekat će se dulje u trgovinama, restoranima, neke usluge neće biti na raspolaganju cijelog dana, a možemo računati i na sve kiseliji osmjeh radnika koji će morati potegnuti za više ljudi.

Zbog svega toga velike su šanse da se optimizam i polet za putovanja rastopi čim na naplatu dođu računi kreditnih kartica nakon ovog ljeta, što bi nas moglo koštati već na jesen, a pogotovo u idućoj turističkoj godini.

Komentirajte prvi

New Report

Close