Osim svoje suvremene besmislenosti, kapitalizam je prepun paradoksa

Autor: Harold James , 10. siječanj 2022. u 22:00
Foto: Shutterstock

Kapitalistički sustav se oslanja na decentralizirano donošenje odluka, ali kako kapital postaje koncentriraniji, odluke sve više proizlaze iz samo nekoliko središnjih čvorova.

Čuvena teza povjesničara Samuela Huntingtona da će posthladnoratovski svijet biti definiran “sukobom civilizacija” pokazala se sasvim pogrešnom.

Umjesto toga imamo sukob kultura unutar civilizacija, koje u konačnici samu civilizaciju čine nemogućom – ili barem disfunkcionalnom. Od geopolitike bolesti Covid-19, svako pitanje sada je predmet kulturnog rata. Strgnut je veo pristojnosti.

Iako su rasprave o kulturnim vrijednostima sveprisutne, svatko pretpostavlja da je njegov lokalni ili nacionalni sukob na neki način jedinstven, kao da britanski i francuski postimperijalni mamurluk prkose usporedbi ili su toliko različiti od američkog vlastitog imperijalnog debakla.

Jesu li američke rasprave o nasljeđu ropstva i rasnog ugnjetavanja doista idiosinkratske? Je li borba za prevladavanje (ili ponovno uspostavljanje) nacionalnog identiteta doista u biti europski fenomen? Zapravo, pojmovi koji definiraju ove rasprave brzo gube bilo kakvo značenje.

Bez individualnog izbora
Godine 1907. američki filozof William James izazvao je veliko zgražanje kada je predložio da se valjanost ideje može procijeniti “konkretnom razlikom… koju njena istinitost donosi u bilo čiji stvarni život”.

Provokativno se osvrnuvši na “novčanu vrijednost istine u iskustvenom smislu”, ustvrdio je da ideje nemaju urođenu kvalitetu; umjesto toga, moraju pokazati svoju vrijednost tako što će biti široko prihvaćene općom cirkulacijom na tržištu.

Pišući neposredno nakon destruktivnog financijskog sloma 1907. godine, filozof John Grier Hibben izvrijeđao je Jamesov pragmatičan argument, upozoravajući da bi njegovo prihvaćanje “sigurno izazvalo paniku u svijetu našeg razmišljanja sigurno kao i sličan zahtjev u svijetu financija”.

Kada ljudi koriste izraze čije značenje ne razumiju, doslovno ne znaju o čemu govore. Ova praksa postala je preuobičajena. Mnoge riječi koje danas koristimo proizvodi su prethodnih prevrata. Kapitalizam i socijalizam usvojeni su početkom devetnaestog stoljeća kako bismo se pomirili s industrijskom revolucijom.

Globalizam, geopolitika i multilateralizam postigli su uspjeh početkom dvadesetog stoljeća kako bi objasnili imperijalnu politiku velikih sila i Prvi svjetski rat. Poput virusa, ti pojmovi svi su mutirali od svog nastanka.

Na primjer, kapitalizam i socijalizam izvorno su opisivali kontinuirani razvoj načina razumijevanja kako je svijet bio ili bi trebao biti organiziran. Ali one su sada upravo postale riječi za zastrašivanje. Nečija strana u kulturnom ratu određena je time boji li se više socijalizma ili kapitalizma.

Kapitalizam je vrlo rano prepoznat kao fenomen koji je prelazio granice, postajući globalna stvarnost.

Socijalizam je također bio međunarodni, ali njegova realizacija ovisila je o karakteru državnog sustava, što je utjelovilo uvjerenje da je nacionalna država normalna (a neki će tvrditi neizbježna) politička struktura. Tako su nacionalna politika i međunarodni fenomeni kapitalizma i socijalizma živjeli u stalnoj međusobnoj napetosti.

Kapitalizam je počeo kao opis sustava koji ne samo da olakšava razmjenu, već je komodificira više domena života, čime se ruše tradicionalne norme i institucije. Kako se razmjenjivalo sve više vrsta stvari, kapitalizam kao ideja postajao je sve rašireniji, prožimajući svaki aspekt individualnog ponašanja.

Naposljetku su se načela tržišta primjenjivala na spojeve, izbor bračnog partnera, sportski menadžment, kulturnu produkciju i tako dalje. Sve je izgledalo kao da ima financijski ekvivalent.

Povrh svoje suvremene besmislenosti, kapitalizam je pun paradoksa. Sustav se oslanja na decentralizirano donošenje odluka, ali kako kapital postaje koncentriraniji, odluke sve više proizlaze iz samo nekoliko središnjih čvorova.

To otvara put planiranju, pri čemu Facebook i Google zauzimaju mjesto starih socijalističkih državnih vlasti u oblikovanju našeg ponašanja i gospodarskog djelovanja. Niti jedan aranžman zapravo ne kontroliraju individualni izbori ili reprezentativne institucije.

Napraviti mjesta za nove ideje
Prije pandemije Covid-19, pojmovi svake političke rasprave bili su postavljeni s četiri binarna izbora: globalizacija u odnosu na nacionalnu državu; kapitalizam nasuprot socijalizmu; tehnokracija nasuprot populizmu; i multilateralizam u odnosu na geopolitiku. Te su rasprave sada zastarjele. U svakom slučaju, postoji očita potreba za različitim opcijama.

Dodavanje prefiksa “post” donekle pomaže. Postglobalizacija je prikladnija od deglobalizacije, a postkapitalizam može biti dobar način uokvirivanja rješenja pretjerano koncentriranog kapitala.

Post-socijalizam može ponuditi put zaobilaženja granica nacionalne države, koje su bile svojstvene tradicionalnom socijalizmu. Postpopulist mogao bi osnažiti ljude bez oslanjanja na destruktivno i nadrealno poimanje “stvarnih ljudi”. U svakom slučaju, “post” društvo iziskuje novi skup pojmova.

Današnje nesigurnosti po pitanju značenja postale su prepreka produktivnoj raspravi, a da ne spominjemo osnovnu logiku. Treba nam intelektualno raščišćavanje.

Guru minimalističkog životnog stila, Marie Kondo, preporučuje odbacivanje svega što više ne “izaziva radost. ” Njen pristup potaknuo je obitelji da pročešljaju i odbace krš koji su ostavile prethodne generacije.

To nije loša ideja za poboljšanje naše intelektualne higijene. Umjesto čišćenja potkrovlja uslijedila bi rasprava o prepoznavanju ugašenih koncepata.

Cilj bi bio napraviti mjesta za nove ideje – “generalka” stvarnosti. Kulturni ratovi hrane se starim, praznim nadrilijekovima. Da bismo zaustavili beskorisnu borbu, moramo odbaciti sve što ne potiče kreativnost.

© Project Syndicate, 2021.

Komentirajte prvi

New Report

Close