Korporativno izvještavanje o emisijama stakleničkih plinova postaje novo pravilo

Autor: Ani Dasgupta , 27. lipanj 2022. u 22:00
Foto: SHUTTERSTOCK

Vodeće američke tvrtke kao što su Apple, Best Buy, Coca-Cola, Cargill, Ford, Gap, Hilton i Starbucks već objavljuju rizike povezane s klimom, uključujući one povezane s njihovim lancima opskrbe.

Većinu dana provodim zalažući se za djelovanje koje bi se moglo smatrati radikalnim. Ali danas se zalažem za zdrav razum. U ožujku je američka Komisija za vrijednosnice i burzu predložila novo pravilo prema kojem bi se od poduzeća kojima se javno trguje zahtijevalo da objave informacije o rizicima povezanim s klimom i emisijama stakleničkih plinova.

Sada kada je razdoblje javnog očitovanja završilo, Komisija za vrijednosnice i burzu trebala bi u cijelosti donijeti novo pravilo o objavljivanju podataka.

Kako je napisano, predloženim pravilom od kompanija bi se zahtijevalo da objave podatke o emisijama stakleničkih plinova za vlastito poslovanje, kao i za robu koju kupuju i prodaju.

To bi se odnosilo na sve tvrtke kojima se javno trguje u Sjedinjenim Američkim Državama, a time i na trgovanje u vrijednosti od 82 bilijuna dolara koje Komisija za vrijednosnice i burzu nadzire svake godine.

To pravilo može zvučati sveobuhvatno, ali zapravo se radi samo o informacijama. Od tvrtki bi trebalo zahtijevati da s ulagačima podijele kako bi klimatske promjene mogle utjecati na njihove prinose.

Informacije su ključne financijskim regulatorima, izvršnim direktorima, ulagačima i općenito tržištima. Svaka trgovina povezana je s ulagačem koji donosi odluke na temelju najboljih dostupnih informacija. Nema ničeg radikalnog u traženju više.

Djelovanje Komisije za vrijednosnice i burzu dolazi u pravom trenutku. Tvrtke su imale velik udio od 145 milijardi dolara u troškovima povezanih s vremenom i klimom nastalih u SAD-u 2021. godine.

Klimatski rizici već su znatni i može se očekivati da će rasti. Zato je dvostranački, poslovni odbor (koji je uključivao i Svjetski institut za resurse) preporučio nova pravila objavljivanja u izvješću 2020. godine Komisiji za trgovanje robnim ročnicama.

Nove poslovne mogućnosti
Kako klimatske promjene utječu na poslovanje upravo je vrsta informacija koja je izvršnim direktorima potrebna za upravljanje rizicima i iskorištavanje novih mogućnosti. Ulagači i vlade širom svijeta sve se više zalažu za veću transparentnost informacija.

Radna skupina za financijsko objavljivanje povezano s klimom (TCFD) koju podupire G20 objavila je svoje preporuke još 2017., prikupivši potporu više od 3000 poduzeća i 92 zemlje širom svijeta od tada.

Povrh toga, Međunarodni odbor za standarde održivosti očekuje da će do kraja godine izdati nova pravila po pitanju klime. Kina ispituje politiku obveznog objavljivanja. Velika Britanija postupno uvodi pravila o obveznom objavljivanju u stilu Radne skupine za financijsko objavljivanje u sljedeće tri godine.

Europska unija razrađuje svoju Taksonomiju održivog financiranja, koja ide dalje od objavljivanja klimatskih rizika kategorizacijom gospodarske aktivnosti prema jasnim kriterijima održivosti. Sve ove inicijative zahtijevat će korporativno izvještavanje o emisijama stakleničkih plinova.

Za brojne poslovne čelnike tu nema ničeg novog. Vodeće tvrtke kao što su Apple, Best Buy, Coca-Cola, Cargill, Ford, Gap, Hilton i Starbucks već objavljuju rizike povezane s klimom, uključujući one povezane s njihovim lancima opskrbe.

Daleko od ekstrema, ove tvrtke predstavljaju srednjostrujašku Ameriku. Čak i naftni i plinski divovi Shell, TotalEnergies i Equinor imaju dugu povijest izvještavanja o emisijama diljem svog lanca vrijednosti.

Izvršni direktori tvrtke Savvy već koriste objave rizika povezanih s klimom za prepoznavanje i ostvarivanje novih poslovnih mogućnosti. Kao što je to rekao predsjednik i izvršni direktor tvrtke General Electric, Lawrence Culp, 2020. godine, “Posebno smo svjesni inženjerskih izazova koje tek treba riješiti kako bi ambicija nulte neto stope postala stvarnost. …

Međutim, vjerujemo da su ti izazovi također ključne strateške mogućnosti za GE.” Izvršni direktori i ulagači sve više shvaćaju da će gospodarstvo dvadeset prvog stoljeća morati biti zeleno, učinkovito i otporno. Priljev kapitala u ulaganja s održivom oznakom porastao je na rekordnih 649 milijardi dolara u 2021. godini.

No, dostupnost i kvaliteta podataka ostaju vrlo neujednačeni. Tvrtke slijede izrazito različite pristupe otkrivanju svojih klimatskih rizika. Neki računaju svoje emisije na jedan način, ostali na drugi. Neki ne prijavljuju emisije iz opsega 3 povezane s upotrebom njihovih proizvoda (problem koji bi pravilo Komisije za vrijednosnice i burzu ispravilo).

A neki su potpuno netransparentni, uopće ne prijavljuju ili upravljaju svojim emisijama. Posljedično, mnoga poduzeća i njihovi ulagači nisu svjesni klimatskih rizika i mogućnosti s kojima se suočavaju. Umjesto jasnoće, imamo zbunjenost.

Poštena konkurencija
Kada bi se od poduzeća zahtijevalo da se pridržavaju jedinstvenog skupa objavljivanja, ulagači bi bili mnogo sposobniji razlučiti gdje bi novac trebao teći. Kad će ulagači moći vidjeti objave svih tvrtki, moći će donositi bolje odluke za svoje klijente, a tvrtke će biti ravnopravne, omogućujući poštenu konkurenciju.

Globalni pomak prema obveznom objavljivanju dobrano je u tijeku. Djelujući sada, Komisija za vrijednosnice i burzu može pružiti mnogo snažnije temelje tržištima, a SAD može ostati globalni donositelj pravila, umjesto da igra po tuđim pravilima.

Financijski akteri, poduzeća, ulagači, vlade i građani s ulozima u mirovinske fondove koje sponzoriraju poslodavci, moraju se suočiti s rizicima klimatskih promjena, od kojih su se neki već ostvarili. Zahtijevanje od poduzeća da otkriju te rizike nije radikalno; to je razborito.

© Project Syndicate, 2022.

Komentirajte prvi

New Report

Close