Ona je smislila način kako promovirati hrvatski Jadran – putem igre

Autor: Poslovni.hr , 31. prosinac 2012. u 12:14
Foto: Privatni album

“Htjela sam stvarati hrvatske brandove, a sada imam priliku stvoriti jedinstveni hrvatski brend koji je dio mene i u tome uživam.”

Sanja Vale Čupić iz Pule  autorica je inovativnog hrvatskog proizvoda Osvoji Jadran. Ovo je njena poduzetnička priča:

Još 2005 godine suprug i ja otvorili smo obrt – zvao se BiS consult (Berni i Sanja savjetovanje). Tada nam je služio samo za neke dodatne poslove koje smo povremeno obavljali van svojih redovnih poslova. Uglavnom, suprug je inžinjer brodogradnje koji se po završetku fakulteta bavio programiranjem te u tom smislu i razvijao obrt, odnosno bavio se razvojem aplikacija i održavanjem informatičkog sustava. Ja tada nisam baš bila aktivna u obrtu jer sam imala dvije male bebe (Matiju i Nelu) i obavljala svoj stalni posao. Tada nisam mogla ni zamisliti da ću imati više djece i da ću tri godine biti kod kuće sa djecom te da poslovno neću biti aktivna. To se uskoro dogodilo kada se rodila Dora. Da mi je netko onda to rekao mislim da bih se jako lijepo nasmijala. E baš ja..  Oduvijek mi je poslovna samorealizacija bila jako važna! No u životu nije uvijek onako kako si zamislite i u tome je čar – da stalno učimo i snalazimo se u novim situacijama najbolje što možemo.

Kada je najteže važno je da donesemo prave odluke. Bilo je trenutaka koji su bili jako teški ali sam uvijek bila zahvalna na onome što imam.

Uvijek možeš biti zahvalan na nečemu – što imaš zdravu djecu, što si ti zdrav…  Rekla bih da je to moja sreća u životu: da mogu sagledati sve sa neke vedrije strane i to je ono što mi daje snagu – samomotivacija koju pronalazim u sebi. Već sa dvoje djece razmišljala sam kako bi željela imati svoj posao od kojeg mogu živjeti te fleksibilno radno vrijeme da se mogu posvetiti i djeci koja me trebaju. Imala sam nekih ideja i jedna od njih je još 2007.  bila da želim jačati hrvatske brendove  (uglavnom sam do tada radila na brendiranju stranih proizvoda). Razmišljala sam kako trebamo više izvoziti i na tome temeljiti razvoj, a u Hrvatskoj imamo tako divne proizvođače koje treba brendirati i pomoći im da se plasiraju na ino tržište. To je bilo lijepo no analizom i  razrađivanjem poslovnog plana uvidjela sam da ima dosta prepreka i prevelikih izadataka. Čak sam otvorila svoj obrt, sudjelovala na natječaju ministarstva ali preveliki izdaci i premalo vremena nisu mi baš dali snagu. Nije bio pravi trenutak.

Sljedeća ideja je bila da se moram usmjeriti turizmu. Pratila sam svjetske trendove i situaciju na svjetskom tržištu, radila svoje analize te uvidjela da u turizmu ima velikog potencijala. Bez obzira na recesije ljudi uvijek putuju. Razmišljala sam o internet portalu, zajednici koju bi pokrenula i koje tada nije bilo. Počela sam razrađivati materijale, čak sam imala i prijateljicu kojoj se ideja svidjela i počeli smo sa istraživanjima i prikupljanjima materijala za bazu… Tada sam bila na porodiljnom i sve je to bilo više studijski… Taman kada sam pomislila da će posao ići, neplanirano sam zatrudnila i imala trudnoću u kojoj nisam bila u stanju ništa raditi. Za razliku od tri prethodne s kojima sam radila dugo. Doslovno sam morala 5 mjeseci ležati kako bi mi bilo donekle podnošljivo… Rodila se Sara, divna, puna energije i mamina kći. Trebala sam razvijati taj portal no tada više u tome nisam vidjela prednost – tržište internet promocije turizma se jako razvilo, a ja se ne bavim programiranjem i ne mogu biti brza…

 

Podrška grada

Autorica igre obratila se i svome gradu Puli koji joj je odobrio prva sredstva kojima je pokrila završni dizajn.

Tu je završilo jedno poglavlje. Moj mozak je stalno razmišljao što bi bilo dobro, originalno, čega nema… Obožavam čitati, istraživati, pratiti svjetske trendove… Divila sam se ljudima koji vjeruju u svoje ideje i pronalaze put kako ih realizirati. Tu sam nalazila i sebe. Znam da možeš napraviti sve u što vjeruješ! Inače cijela moja obitelj obožava more, suprug je napravio  jedrilicu kojom ljeti plovimo Jadranom i sada već slutite da se naziru počeci priče "Osvoji Jadran".  Pripremali smo se na jedno krstarenje s djecom i bilo mi je zanimljivo nekako isplanirati turu. Pomislila sam kako mogu djecu potaknuti da i oni sudjeluju u tome, da nauče o Jadranu, a da si mi ipak isplaniramo nekakvu turu… Predložila sam im da napravimo igru na nekoliko papira A4 formata. Crtala sam Jadran, polja.. i mislila sam kako ćemo se igrati na brodu i usput razgovarati gdje smo i što smo vidjeli te što ćemo vidjeti. Oduvijek sam voljela istraživati i kada sam negdje odlazila zanimala me autohtonost tog područja – što je tamo posebno, kako ljudi žive, čime se bave, koje su posebnosti… sve me to oduševljavalo.

Igru nismo stigli završiti za krstarenje i na krstarenju sam stalno istraživala surfajući po netu zašto je npr. Ist poseban, što se posebno ističe na Molatu…. morala sam proći brojne sajtove da bi došla do informacija koje su me zanimale. Vrativši se sa krstarenja rekla sam suprugu kako ću napraviti igru. Istraživala sam i uvidjela da nema ništa slično. Bio je suzdržan ali kada je vidio da sam ozbiljna jednoga dana je predložio da napravimo kompjutersku igru. Već sam o tome razmišljala, no znala sam da tada to neće ići tako.

Fokusirala sam se i krenula napraviti ono što ja znam. Istražila sam tržište i nisam našla ništa ni blizu onoga što je bilo u mojoj glavi. Išla sam redom i počela stvarati koncept pa crtati. Krenula sam sa kompjuterom i programima – crtanje u ink scape, gimp… istraživanje. Djecu bih stavila na spavanje i onda radila i do 2, 3 sata u noći. Uživala sam u istraživanju, u sastavljanju, crtanju, imala sam iskustva plovidbe, jedrenja, istražila sam 70% Jadrana … Sve je to išlo s puno ljubavi. No kako to realizirati u gotov proizvod koji će netko htjeti kupiti? Ja sa četvero djece i doslovno nula kuna na raspolaganju za ulaganje u posao. Zvuči smiješno ali ne i nemoguće. Inicijalni troškovi su bili ogromni – ne računajući moj rad. Napravila sam troškovnike koje sam podijelila u faze i odredila prioritete i pokušala napraviti što sve mogu sama. Imala sam tehničku potporu supruga koji mi je s vremena na vrijeme i te kako trebao.

Osnovna premisa mi je bila da želim napraviti nešto što nitko nije!

Nisam baš puno pričala o tome jer u toj fazi možeš biti smiješan ljudima. Razrađivala sam koncept i razmišljala kako to mora biti turistički proizvod – suvenir uspomena sa Jadrana, reklamni materijal Hrvatske – poticaj za dolaskom na Jadran usmjeren turistima, za izvoz (u samom startu sam znala da moram stvarati proizvod s kojim mogu ići van granica Hrvatske), da mora biti napravljen profesionalno i zabavno za odrasle – poslovne partnere, kao poslovni poklon…

Željela sam napraviti 100% hrvatski proizvod – da se sve proizvodi u Hrvatskoj i da to budu ekološki prihvatljivi materijali. Imala sam neka svoja načela koja sam željela zadržati ma kako teško bilo. Napravila sam SWOT matricu, prezentaciju i krenula po podršku. Obratila sam se svome gradu jer je to promocija i mog grada. Krenula sam od "kuće". Potrajalo je neko vrijeme ali uspjela sam ih uvjeriti da je to dobro za Pulu i zahvalna sam im što su mi odobrili prva sredstva kojima sam pokrila završni dizajn. Svojom podrškom otvorili su mi nove kontakte. Kad te jedan podrži postoji veća šansa da će i drugi.

Dalje sam konkurirala na svim mogućim natječajima od Ministarstva turizma, poduzetništva, kulture…. Na kraju su od Ministarstva turizma odobrena sredstva koja su mi olakšala pokrivanje dijela troškova prvog dogovorenog posla. Tu je dana podrška i TZ Istarske županije. Dok je proizvodnja bila u tijeku morala sam sa prezentacijom prodati priču i odraditi barem neke poslovne kontakte koji će mi po realizaciji proizvoda otvoriti daljnja područja. Uglavnom nailazim svuda na susretljivost. Očito je proizvod takav.  Našla sam i tiskaru sa kojom imam izvrstan odnos i koja mi maksimalno izlazi u susret, a to je jako važno.

 

Sanja Vale Čupić

Ovaj 100% hrvatski proizvod ima sav potencijal postati originalni hrvatski brend – ponos Hrvatske u svijetu.

Ovaj 100% hrvatski proizvod ima sav potencijal postati originalni hrvatski brend – ponos Hrvatske u svijetu. Htjela sam stvarati hrvatske brandove, a sada imam priliku stvoriti jedinstveni hrvatski brend koji je dio mene i u tome uživam. Vjerojatno to i drugi vide, cijene i podržavaju. 

Imam brojne planove i ciljeve. Vizija je jasna. Moram odraditi određene korake i sve će se realizirati. Mi smo Hrvati i volimo svoje tako da vjerujem da će s podrškom Hrvata ovaj proizvod brzo vidjeti i cijeli svijet. Vjerujem da će donijeti mnogima brojna zadovoljstva – neki će ljudi imati posao – proizvoditi, zaraditi novce – preprodajom, neki će uživati u učenju s djecom, nekoga će potaknuti na druženje s prijateljima, nekoga će potaknuti da stvarno iznajmi jedrilicu i krene put Jadrana, nekoga će opustiti i zabaviti… U svakom slučaju on je tu kao naš prvi zabavni peljar, svojevrsna simulacija Jadrana u društvenoj igri.

Obrt naziva Adrinaut je nastao sa proizvodom Osvoji Jadran – promijenila sam ime. Nisam htjela stvarati dodatne troškove pa sam u obrtu supruga pokrenula stvaranje branda Osvoji Jadran. BiS consult mi nije odgovarao kao ime. Uskoro planiramo razdvojiti Osvoji Jadran od aplikacija i programiranja kojim se suprug bavi. Tako da će svatko imati svoju firmu.

Komentirajte prvi

New Report

Close