Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Vladine Smjernice do 2022. ne predviđaju rast osnovice plaća

Autor: Jadranka Dozan
01. kolovoz 2019. u 22:00
Podijeli članak —
Ministar financija Zdravko Marić očekuje suficit od 0,2 posto BDP-a/Patrik Macek/PIXSELL

Izdaci za mirovine rastu za 2,6 milijarde, ali je stvarno povećanje manje jer su izdaci u 2019. podcijenjeni.

Četvrti krug poreznog rasterećenja, prema procjenama Vlade, trebao bi značiti rasterećenje za oko 3,8 milijardi kuna, ali iz jučer predstavljenih Smjernica ekonomske i fiskalne politike za razdoblje 2020. do 2022., i iduće godine se godine na razini opće države računa s ostvarenjem suficita, i to na razini 0,2 posto BDP-a. 

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

I predsjedanje EU-om košta
Osim što to pretpostavlja da tijekom javne rasprave o poreznom paketu neće doći do dodatnih ustupaka (a izvjesno je da će pritisaka još biti), planirani pozitivan saldo nesumnjivo će biti na kušnji i slijedom apetita prema proračunu, odnosno probijanju planova na značajnijim rashodnim stavkama. Na velikom testu svakako će biti stavka rashoda za zaposlene čije se plaće isplaćuju iz proračuna.

Četvrti krug poreznog rasterećenja, prema procjenama Vlade, trebao bi značiti rasterećenje za oko 3,8 milijardi kuna, ali iz jučer predstavljenih Smjernica ekonomske i fiskalne politike za razdoblje 2020. do 2022., i iduće godine se godine na razini opće države računa s ostvarenjem suficita, i to na razini 0,2 posto BDP-a. 

I predsjedanje EU-om košta
Osim što to pretpostavlja da tijekom javne rasprave o poreznom paketu neće doći do dodatnih ustupaka (a izvjesno je da će pritisaka još biti), planirani pozitivan saldo nesumnjivo će biti na kušnji i slijedom apetita prema proračunu, odnosno probijanju planova na značajnijim rashodnim stavkama. Na velikom testu svakako će biti stavka rashoda za zaposlene čije se plaće isplaćuju iz proračuna.

Pojedini sindikati zaposlenih u javnom sektoru, od obrazovanja do zdravstva, već su nagovijestili da će ustrajati na povećanju osnovica, uz uobičajenu prijetnju štrajkovima. Iz Smjernica se, međutim, ne razaznaje da je novo povećanje osnovica u planu. Naime, plan rasta rashoda za zaposlene koji se financiraju iz tzv. općih prihoda i primitaka sugerira da su u iduće tri godine ukalkulirana samo povećanja plaća  slijedom godina staža (s 0,5% dodatka).

 

2 mlrd.

kuna u 2020. rastu rashodi koji utječu na deficit

Nema sumnje da će jurišanja na više novca iz proračuna u idućih nekoliko mjeseci biti i s raznih drugih strana, iako se u odnosu na tekući plan rashoda za 2019. i dogodine predviđa nemalo povećanje ukupnih rashoda u odnosu na ovodgodišnji plan za 3,9 milijardi, na 144,3 milijardi kuna.  Pritom bi se oni koji se financiraju iz općih prihoda i primitaka, doprinosa i namjenskih primitaka povećavaju za dvije milijarde, na 113,6 milijardi kuna. Na povećanje u tom dijelu najviše utječe porast izdataka za mirovine i mirovinska primanja (na temelju indeksacije i porasta broja umirovljenika).

Tu je i učinak cjelogodišnje primjene ugovorenih povećanja osnovica za izračun plaća u državnim i javnim službama iz ove godine, kao i efekti mjera demografske obnove, odnosno provedbe obiteljske i populacijske politike, među kojima npr. povećanje iznosa limita novčanih naknada za vrijeme korištenja roditeljskog dopusta.  Porastu ukupnih rashoda pridonijet će i troškovi predsjedanja Hrvatske Vijećem EU u prvom polugodištu 2020., kao i veća obveza uplate doprinosa proračunu Europske unije, ističe se u Smjernicama.

 

3,9 mlrd.

kuna očekivani rast ukupnih rashoda u idućoj godini

Rashodi koji se financiraju iz ostalih izvora financiranja te ne utječu na razinu manjka državnog proračuna planiraju se za 2020. na 30,7 milijardi kuna ili 1,9 milijardi više u odnosu na tekući plan 2019. Taj je rast rezultat povećanja sredstava koja se izdvajaju za aktivnosti i projekte financirane iz EU sredstava za 2,1 milijardu kuna, uz istovremeno smanjenja ostalih izvora koji ne utječu na razinu proračunskoj manjka. Prihodi državnog proračuna za iduću su godinu predviđeni u iznosu 141,6 milijardi kuna, što je 5,6 mlrd. više u odnosu na ovogodišnji plan, a temelji se na očekivanom gospodarskom rastu (2,6 posto realno) te fiskalnim učincima najavljenih poreznih izmjena, ali i cjelogodišnjeg efekta dijela mjera iz ove godine.  

Izvanproračunski rashodi

Slijedom tih projekcija prihoda i rashoda iduće se godine očekuje manjak državnog proračuna od 2,7 milijardi kuna ili 0,6 posto BDP-a. No, na ukupan saldo općeg proračuna, uz lokalnu državu, utječu i financijski rezultati izvanproračunskih korisnika i trgovačkih društava.

Od iduće godine obuhvat izvanproračunskih fondova se širi i oni bi, prema projekcijama, trebali dogodine ostvariti višak iznad 2,3 milijarde milijarde. Uz 1,47 milijardi kuna viška DAB-a, Fonda za zaštitu okolišta i energetsku učinkovitost te Hrvatskih cesta i Hrvatskih voda, oko 890 milijuna kuna suficita planira se od nekoliko “novaka” u kategoriji izvanproračunskih korisnika.

Od iduće godine, naime, među njima će biti HAC, ARZ i HŽ Putnički prijevoz s ukupno oko 1,3 mlrd plusa, te HŽ Infrastruktura s oko 400 milijuna manjka. Od ostalih državnih tvrtki i/li pravnih osoba klasificiranih u sektor opće države (HRT, HROTE, HBOR, Fond za razgradnju NEK, Lučka uprava Zadar te Alan) također se očekuje doprinos suficitu, i to oko 400 milijuna, dok je za lokalnu državu predviđen minus 430 milijuna ili oko 0,1 posto BDP-a. 

Sve u svemu, prema nacionalnoj metodologiji u konačnici se predviđa manjak od 0,2 posto BDP-a, a prema europskoj metodologiji ESA 2010, koja uključuje još neke prilagodbe, očekuje se suficit od 0,2 posto BDP-a.  Međutim, kod izvanproračunskih fondova koji trenutno više novca sakupe nego što troše i time “nose” suficit ne pokazuju stanje (potencijalnih) obveza.  

Autor: Jadranka Dozan
01. kolovoz 2019. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close