Valu poskupljenja pridružili se i frizeri

Autor: Poslovni.hr , 28. ožujak 2022. u 10:34
Foto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL

Cijene repromaterijala rasle su za otprilike 20 posto, pa su i neki frizerski saloni povećali cijene svojih usluga u sličnom postotku

U valu poskupljenja i frizeri kažu da su cijene repromaterijala “krešile” za otprilike 20 posto, pa su stoga neki frizerski saloni povećali cijene svojih usluga u sličnom postotku, dok su se neki još uvijek odlučili boriti s postojećim cijenama, javlja Slobodna Dalmacija. O razlozima poskupljenja frizerskih usluga kao i o izazovima s kojima se susreću na tržištu rada govori Vedrana Ćenan, predsjednica Sekcije frizera pri Udruženju obrtnika Split.

˝Poskupljenje frizerskih usluga je individualno, dakle svaki frizerski salon sam određuje svoje cijene. Mislim da je važno naglasiti da je to rad rukama i da bi trebao imati svoju tržišnu cijenu. Danas je što god taknete poskupilo, od hrane pa do energenata, a da bi frizer opstao, primoran je podignuti cijene. Dakle nisu to samo poslovni troškovi. Frizer ima i osobni život u kojem je također sve poskupilo. Ono što na tržištu sve češće uočavam je da obrtnici pomalo propadaju, odnosno da sami zatvaraju radnje, što otvara mogućnost crnog tržišta i sive ekonomije˝ pojašnjava Ćenan.

˝Ljudi pomalo zatvaraju radnje jer smatraju da ih je bolje zatvoriti nego da dospiju u dugove, jer za poslovanje odgovaraju osobnom imovinom. Problem nam je i s bolovanjima. Za vrijeme korone ako bi frizeri bili bolesni, tek nakon 42 dana bolovanja država bi im dala nekakvu financijsku potporu. Ako, primjerice, dva tjedna imate neku laganu bolest i ne možete radit, nitko vam ništa ne plaća i morate sve sami, a to su za nas veliki gubici˝, veli Vedrana o poteškoćama s kojima se suočavaju.

Previsok PDV

Kao jedan od problema navodi i previsok PDV za ove obrtnike. Saboru su čak uputili zahtjev za smanjivanjem PDV-a, no dobili su odbijenicu. Njihovu je inicijativu prije godinu dana podržao i saborski zastupnik Davor Dretar zvani Drele koji je predložio smanjenje PDV-a s 25 na 13 posto. Kako je tada pojasnio, država bi profitirala jer bi to dovelo do većeg zaposlenja u toj grani.

˝Mnogi frizeri odustaju od daljnjeg širenja poslovanja jer je PDV velik. Iznosi 25 posto na svaku odrađenu frizuru. Dakle, sve što od svojih ruku napravite, svaku frizuru. Ne radi se tu o kupljenoj robi, nego o radu rukama i smatram da je to drugačije. PDV je sada ´skinut´ i na hranu i na energente, ali frizerima nije ništa. I ugostitelji su dobivali neke olakšice, a mi ne˝, kazuje Ćenan za Slobodnu Dalmaciju, te naglašava kako frizer koji želi napredovati mora ulagati u sebe, a edukacije koje pohađaju izuzetno su skupe.

˝Da bi bio suvremen i pratio trendove, frizer se mora usavršavati i ići na edukacije. O tome ljudi koji svakodnevno koriste usluge ne vode računa. Neće istu cijenu usluge ponuditi onaj frizerski salon čiji radnici prolaze edukacije i profesionalno se usavršavaju, od onih koji ne ulažu toliko u edukacije. Netko radi s kvalitetnijim, a netko s manje kvalitetnim brendovima. Feniranja za 35 kuna kao što je nekad bilo, danas gotovo i nema. A takve frizerske salone su uglavnom držali ljudi koji po struci nisu bili frizeri, pa im je to bio dodatan izvor prihoda. Također je drugačije i onim frizerima koji su u najmu prostora, a ovisi i o lokaciji na kojoj se nalaze. Sve to kreira cijenu˝ nabraja Ćenan glavne faktore koji određuju cijenu usluga. Nadodaje nam i da su porasle cijene repromaterijala, što su nam potvrdili i ostali frizeri.

Nepredvidivo tržište

˝Repromaterijal raste u pravilu svake godine, neovisno o inflaciji. U pravilu bi se prema tome, cijene frizerskih usluga trebale podizati svake godine˝, ističe sugovornica.

Frizeri djeluju na slobodnom tržištu te sami određuju cijene svojih usluga. Odluku o povećanju cijena usluga ne donose u dogovoru s Udruženjem obrtnika ili kakvom drugom institucijom i udrugom.

˝Prije smo imali određene najniže cijene po zakonu i ispod njih se nije moglo ići, međutim sada frizeri djeluju na slobodnom tržištu i individualno kreiraju cijene. Zabranjeno je zajedničkim dogovorom donositi odluke o podizanju ˝naglašava Ćenan.

Koja je frizerska usluga poskupila najviše? Je li to feniranje, bojanje, šišanje?Frizerske usluge poskupljuju sve skupa, neće pojedinačno poskupiti samo bojanje ili samo šišanje. Za svaku nam frizuru treba voda za pranje, pa zatim korištenje fena, a energenti samo poskupljuju. A što će biti s cijenama kada dođe euro, kaže nam, treba još pričekati i vidjeti kakva će tada biti situacija na tržištu rada.

˝Tržište je nepredvidivo i ne znamo kakvo će stanje biti kada dođe nova valuta. Pretpostavljam da će neki možda zaokružiti cijene, ali to opet ovisi o osobi˝, kaže predsjednica splitske sekcije frizera.

Dok se tako naši ljudi mahom žale na poskupljenje frizerskih usluga, koje su skuplje za oko 20 posto, u Njemačkoj klijentice frizuru standardno plaćaju po cijeni od oko 100 eura. Slobodna Dalmacija pronašla je račun s cijenama usluge u jednom njemačkom salonu, a prema kojem je klijenticu bojanje i šišanje, uz neke dodatne tretmane za njegu kose, izišlo 112 eura. Šišanje košta 30 eura, što je oko 290 kuna, a kompletno bojanje kose iznosi 52 eura, što bi kod nas bilo oko 390 kuna.

No, za primjer grada u kojem se frizerske usluge već godinama skuplje naplaćuju nego u Splitu možemo uzeti i Zagreb. U metropoli se već godinama u niti jedan kvartovski frizerski salon za obično feniranje ne može ući “ispod” 100 kuna. U Sloveniji koja je standardom koliko-toliko bliža nama, od uvođenja eura 2007. godine frizerske usluge poskupile su od 40 do 50 posto, a Slovenci sada za održavanje kose plaćaju istu cifru kao i Nijemci, oko 100 eura.

Komentirajte prvi

New Report

Close