Unatoč cijenama, hrvatski građani ostaju važan oslonac i za predstojeću glavnu turističku sezonu

Autor: Jadranka Dozan , 23. travanj 2025. u 09:12
Foto: Sime Zelic/PIXSELL

Ministar turizma Tonči Glavina apelira na konkuretne cijene smještaja i usluga.

Protekli produženi vikend potvrdio je pravilo da kasniji Uskrs hrvatskom turizmu donosi veći promet, kako od domaćih tako i od stranih gostiju. Ministar turizma i sporta Tonči Glavina kaže da je za uskrsni vikend u prosjeku zabilježeno oko 165 tisuća gostiju. U vrijeme lanjskih uskrsnih blagdana, krajem ožujka, govorilo se o 120 tisuća gostiju tijekom tog produljenog vikenda.

Ministar recentne brojke opisuje kao veoma zadovoljavajuće, ali i očekivane. Dobre rezultate očekuje za turističku predsezonu u cjelini. “No, to nas ne smije uljuljati jer glavni će dio turističke godine zbog utjecaja geopolitičkih nestabilnosti sigurno biti izazovan. Veoma je bitno bitno da ponudimo dobre cijene odnosno da cjenovno budemo konkurentni, i to ne samo u smještaju nego i u svim pratećim uslugama”, poručio je.

Pozitivni efekti kasnijeg termina Uskrsa očituju se, očekivano, i u potrošnji mjerenoj evidentiranim prometima u sustavu fiskalizacije. Tako su od petka do ponedjeljka u djelatnosti pružanja smještaja karticama ili gotovinom plaćeni računi vrijedni 23,7 milijuna eura, dok je u četiri dana produljenog uskrsnog vikenda prošle godine zabilježeno nepunih 15 milijuna eura prometa.

Toliki je rast ostvaren na 40-ak posto većem broju izdanih računa. Istodobno, kafići, restorani i drugi objekti u okviru djelatnosti pripreme i usluživanja hrane i pića prijavili su u četiri blagdanska dana više od 45,6 milijuna eura prometa, dok su u usporedivim danima lani kroz fiskalne blagajne poduzetnika iz tog sektora diljem Hrvatske prošli računi vrijedni nešto više od 32 milijuna.

U trgovinama 230 milijuna eura prometa

Trgovci su prijavili gotovo 230 milijuna eura, što je za nepunih 30-ak milijuna ili 15 posto veći promet nego za lanjski Uskrs.

Masovne isplate uskrsnica
Ugostiteljima je, dakle, ovogodišnji produljeni vikend donio čak 42 posto veći promet, s tim da je broj izdanih računa bio 17 posto veći. U isto su vrijeme, primjerice, trgovci prijavili gotovo 230 milijuna eura, što je za nepunih 30-ak milijuna ili 15 posto veći promet nego za lanjske uskrsne blagdane u odnosu na koje je karticama i “kešom” obavljeno sedam posto više platnih transakcija.

Sve u svemu, evidentno je da je blagdanska potrošnja ukupno bila osjetno veća nego lani. Tome su nesumnjivo solidno pridonijela ona vezana uz turizam, ali ostvareni prometi odražavaju i opći potrošački sentiment u Hrvatskoj. Kad je riječ o blagdanskoj potrošnji, na njezin rast zasigurno su poticajno djelovale i masovne isplate uskrsnica koje su kod mnogih zaposlenika bile i izdašnije nego lani.

Rezultati za prvi kvartal pokazuju da su hrvatski gosti, kao i tijekom prošle turističke godine, bili drugi najbrojniji, u dolascima i u noćenjima/Grgo Jelavić/PIXSELL

Ukupno gledano, za povećanje potrošnje od veće je važnosti i dalje razmjerno snažan rast plaća i zaposlenosti. Jučer objavljeni najnoviji podaci o plaćama pokazuju da one i dalje rastu po dvoznamenkastim godišnjim stopama. Prema (ožujskim) isplatama za više od 1,4 milijuna zaposlenih u pravnim osobama, prosječna neto plaća za veljaču iznosila je 1416 eura, što je nominalno 13,5 posto, a realno, tj. prilagođeno za inflaciju 9,5 više nego za isti lanjski mjesec.

Prosječnu plaću ili veću, doduše, prima samo trećina zaposlenih, no i medijalna plaća raste osjetno jačim tempom od službene stope inflacije. Prema podacima DZS-a, medijalni iznos za veljaču iznosio je 1175 eura ili 12,5 posto više nego prije godinu dana.

Pored plaća i zaposlenosti, rast potrošnje podržavaju i još uvijek dvoznamenkast postoci godišnjeg rasta gotovinskih kredita. Prema posljednjim dostupnim podacima Hrvatske narodne banke, oni su u veljači tek neznatno usporili godišnji rast, na i dalje visokih 15,8 posto, i to zbog učinka tzv. baznog razdoblja.

Gledajući od početka godine, ukupna potrošnja mjerena fiskaliziranim prometima je zaključno s ovim ponedjeljkom dosegnula 11,27 milijardi eura. U odnosu na usporedivo razdoblje prošle godine to je za milijardu eura ili 10 posto više, pri čemu je broj računa izdanih za kupljenu robu i pružene usluge bio gotovo istovjetan lanjskom, tj. tek neznatno veći. Dio objašnjenja za raskorak dinamike nominalnih prometa i broja računa svakako je u višim cijenama, ali koliko je do inflacije, a koliko do promjena u strukturi potrošnje teško je razlučiti.

17

posto više računa izdano je proteklog vikenda nego lani

(Ne)priuštivost ljetovanja
U svakom slučaju, potrošnji poslovično skloni hrvatski građani ostaju važan oslonac i za predstojeću glavnu turističku sezonu, ma koliko se u raspredanjima o rastu cijena nerijetko poteže i pitanje sve teže priuštivosti ljetovanja na Jadranu.

Tako ministar Glavina kaže da rezultati za prvi kvartal pokazuju da su hrvatski gosti, kao i tijekom prošle turističke godine, bili drugi najbrojniji, i u dolascima i u noćenjima. Iako se s tim i dalje računa, a u tom smjeru će nastojati djelovati i Vlada, uoči predstojeće ljetne sezone u tom ministarstvu u smislu privlačenja turista u prvom redu se cilja na top 10 tradicionalnih tržišta s kojih nam dolazi najviše turista i koji donose glavninu turističkog prometa.

Ministar ističe kako je ove godine pojačan fokus na njemačko tržište s kojeg se ostvaruje približno četvrtina ukupnog prometa, a na kojemu je lani zabilježen pad od oko šest-sedam posto.

Komentirajte prvi

New Report

Close