U Hrvatskoj ima dovoljno autobusnih prijevoznika te javni prijevoz nije i ne može biti ugrožen jer postoje resursi koji će se angažirati na tim poslovima

Autor: Objava za medije , 17. svibanj 2022. u 17:38
Foto: Marin Tironi/PIXSELL

Udruga hrvatskih autobusnih prijevoznika: ˝Ne podržavamo prosvjede jer ih smatramo nelegitimnim pritiskom na Ministarstvo i županije da provede javnu uslugu netransparentno bez javnog natječaja i dodjele javne novce samo pojedinim privatnim poduzećima.˝

Ususret najavljenom prosvjedu javnih prijevoznika ispred Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, a u svrhu provedbe Uredbe 1370/2007 uz prijetnju za blokiranjem navedene usluge od strane određenih autobusnih prijevoznika, želimo naglasiti kako UHAP, Udruga hrvatskih autobusnih prijevoznika, koja oko sebe okuplja onaj dio domaćih autobusnih prijevoznika, članica HUP-a i HGK, kojima je u cilju unapređenje cjelokupne autobusne industrije na hrvatskom tržištu, digitalizacija te u konačnici liberalizacija sektora, ne podržava ovaj prosvjed. Smatramo ga nelegitimnim pritiskom na Ministarstvo i županije da provedu javnu uslugu netransparentno i bez javnog natječaja i dodjele javne novce samo pojedinim privatnim poduzećima.

Unatoč tome što smatramo da su primjena i uspostava javne usluge svakako najbolji način za organizaciju prijevoza unutar županija, ipak je nužno pridržavati se i EU Uredbe koja jasno naglašava primjenu javnog natječaja i ne-diskriminatornog pristupa. Ovo je prvi puta u RH da se uvodi javno linijski prijevoz u obliku javne usluge, te je od izuzetne važnosti da se sve provede na transparentan i ne diskriminatoran način, te da se omogući svim gospodarskim subjektima u RH sudjelovanje u tom budućem poslu. O tome je čak i Ustavni sud RH donio svoj pravorijek kada je ukinuo stečena prava prijevoznicima koji su godinama držali tržište zatvorenim. Procijenjena vrijednost javne usluge koja na godišnjem nivou iznosi preko 700 milijuna kuna, što na razdoblje od 10 godina iznosi  gotovo 1 milijardu eura. Ta bi se sredstva, ukoliko se posluša prijedlog prosvjednika dodijelila neposrednom pogodbom privatnim tvrtkama i to bez javnog natječaja.

Autobusnom sektoru je nužna sveobuhvatna rekonstrukcija zakonodavnog okvira. Dakle, ne samo primjena europske uredbe koja regulira javnu uslugu, već i potpuna primjena svih europskih uredbi koje reguliraju područje prijevoza putnika. Potpuno usklađivanje i primjena uredbi koje se djelomično primjenjuju, poput uredba 1073/2009 koja omogućava veću kvalitetu, sigurnost, dostupnost prijevoza i pozitivne efekte na razvoj RH i dobrobit za krajnjeg korisnika usluge. U konačnici samo potpuno otvaranje tržišta za slobodno poduzetništvo, lojalnu konkurenciju, osuvremenjivanje i tehnološka postignuća garantiraju bolju, kvalitetniju i povoljniju uslugu samim putnicima.

Od 2016. godine, unatoč primjenama EU regulativa, Hrvatskoj se desio potpuni kontrast, kada je u pitanju autobusni sektor. Tržište se potpuno zatvorilo za daljnji razvoj, ukinuta je apsolutna mogućnost za uvođenje novih autobusnih linija na županijskom, međužupanijskom i međunarodnom tržištu, a industrija je počela zaostajati u digitalizaciji i tehnološkom razvoju. U odnosu na različite modalitete prijevoza putnika, u usporedbi sa željezničkim, zrakoplovnim, priobalnim ili taksi prijevozom, prijevoz putnika autobusima je jedini sektor koji nije liberaliziran, a na njemu djeluju isključivo privatni poduzetnici bez utjecaja ili vlasništva države ili jedinica regionalne samouprave.

Pandemija koja nas je zadesila 2020. godine, ukazala je na sve te nedostatke više nego ikad te su isplivali mnogobrojni problemi, krutosti zakona, nepravilnosti, pa čak i nelogičnosti u zakonima. MMPI je dozvolilo postojećim autobusnim prijevoznicima da svojevoljno obustave prometovanje na linijama za koje su imali dozvole i to bez ikakvih posljedica. Isto je rezultiralo time da su prijevoznici masovno prestajali pružati uslugu prijevoza lokalnom stanovništvu, vozači su ostajali bez posla, a nitko drugi tko je bio zainteresiran da pokrije određenu liniju u svrhu pružanja usluge stanovništvu i to na komercijalnoj osnovi, bez subvencija, to mu nije bilo dozvoljeno. Ovo je bio svojevrsni korak prema jednostranoj liberalizaciji jer su pojedini prijevoznici uživali više prava nego svi ostali te na taj način zlorabili svoj tržišni položaj i vršili pritisak na MMPI i županije.

UHAP upravo iz tog razloga ne podržava prosvjede jer ih smatra nelegitimnim pritiskom na Ministarstvo i županije da provede Javnu uslugu bez natječaja i netransparentno i dodjele javne novce samo nekim privatnim poduzećima. Na tržištu postoji stotinjak licenciranih kompanija koje se bave autobusnim prijevozom, a koji imaju dostatne kapacitete te stoga javni prijevoz nije i ne može biti ugrožen jer postoje resursi koji će se angažirati na tim poslovima, samo što ti gospodarski subjekti nikad nisu imali priliku pristupiti tom dijelu tržišta, upravo zbog zatvorenosti i zastarjelosti zakonskih okvira.

UHAP je spreman prosvjedovati isključivo ako županije i Ministarstvo budu netransparentno, diskriminatorno i bez javnog natječaja trošili novce. Isto tako, prema potrebi ćemo i pristupiti pravnim koracima kako bismo zaštitili javni interes građana i same države.

Komentirajte prvi

New Report

Close