Turističke investicije pale za dramatičnih 60-66%, neće se vratiti bez pomoći države

Autor: Marija Crnjak , 07. prosinac 2021. u 13:25
Foto: Srecko Niketic/PIXSELL

Unatoč ključnoj važnosti za oporavak gospodarstva, sektoru iz NPOO-a ide samo 5% ukupnog iznosa.

Gotovo cjelokupan pad BDP-a u Hrvatskoj od 8,1% u 2020. može se objasniti padom turizma, najpogođenije djelatnosti koja je povukla pad vezanih sektora, dok se bar 4,5-5% ukupnog porasta BDP-a u 2021. može zahvaliti oporavku turističkog prometa.

To pokazuje iznimnu važnost turizma za naše gospodarstvo. No, unatoč značajnom porastu turističkog prometa, situacija je i dalje dramatična jer je kriza izazvala veliki pad ulaganja i oporavak neće biti spontan, bez dodatnih poticaja investicija.

Upozorio je na to analitičar Velimir Šonje, predstavljajući svoje istraživanje o vezi turizma i pandemije jučer na Kongresu hotelijera, u organizaciji Udruge poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH).

“Investicijska aktivnost turizma je u snažnom padu od 60-66% u odnosu na 2019. i trajanje takve situacije prijeti oslabiti pozitivne razvojne učinke turizma, kao što je dokazan doprinos ublažavanju emigracija iz Hrvatske.

Stekao se dojam da će nakon ove sezone, koja je bila kratka, ali u kolovozu uspješna, sve biti u redu i da se vraćamo na normalno. No, spontani oporavak neće se dogoditi ako ne dođe do skorog snažnog oporavka investicija.

Za to su potrebni investicijski poticaji, a očekivanja investitora usmjerena su ka novom Zakonu o poticanju ulaganja i primjeni nove karte regionalnih potpora”, pojasnio je Šonje čije se istraživanje temelji na rezultatima ankete među 10 najvećih hotelskih kompanija u zemlji, s ukupnim prihodima od 5 milijardi kuna u 2019.

“Paradoksalno, unatoč tome što je turizam ključan za oporavak gospodarstva, ovom sektoru je iz Nacionalnog plana za oporavak i otpornost Europska komisija namijenila samo 5% od ukupnog iznosa, zaključuje Šonje.

Direktor Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić istaknuo je četiri najveća izazova s kojima će se hotelski biznis suočiti 2022. Uz povratak ulaganja, nakon sezone 2021. u kojoj je Hrvatska imala nabolje turističke rezultate na Mediteranu i u Europi, najveći izazov u pripremi sljedeće godine bit će nedostatak kadrova, prisutan u sektoru u cijeloj Europi.

“U Hrvatskoj to nije samo pitanje angažmana domaćih radnika, nego i brža i fleksibilnija administracija pri zapošljavanju stranih. Drugo najvažnije pitanje bit će nastavak ulaganja u kvalitetu, bez čega Hrvatska neće biti konkurentna u odnosu prije svega na zemlje Mediterana.

Tu će biti važan doprinos novca za projekte iz NPOO-a, ali i zakonodavni okvir, prije svega rješavanje pitanja turističkog zemljišta. U intenzivnim razgovorima smo s Ministarstvom graditeljstva i državne imovine i vjerujem da ćemo narednih tjedana naći rješenja koja će omogućiti ulaganja i ostvariti značajne prihode u državni proračun”, kaže Ostojić.

Četvrti važan faktor bit će epidemiološka situacija, i dalje izazov i okidač u odabiru destinacije za odmor, no Hrvatska i sektor u zadnje 2 godine u tome su odradili odličan posao pa nema buno brige.

Hotelijeri ističu i važan izazov koji će u financijskom poslovanju predstavljati inflacija i situacija s lancima opskrbe.Predsjednik Uprave Maistre Tomislav Popović otkrio je da će ta kompanija u 2022. imati rast troškova za čak 30 milijuna kuna u odnosu na 2019.

“To će biti jako velik izazov koji nećemo moći ublažiti kroz rast cijena i mnogima neće ostati za ulaganja. Bez pomoći države, kroz Zakon o poticanju ulaganja i slična rješenja, ne možemo očekivati oporavak investicijske moći turističkog sektora”, upozorio je Popović.

Komentirajte prvi

New Report

Close