Slovenske željeznice ušle u utrku za HŽ Cargo, imat će četiri ozbiljna konkurenta

Autor: Siniša Malus , 07. veljača 2025. u 08:54
HŽ Cargo je pod vodstvom Dragana Marčinka počeo poslovati pozitivno, a Vlada ga je u siječnju predložila za još jedan mandat/Robert Anić/PIXSELL

U partnerstvu s Česima žele zavladati teretnim prometom od Italije do Sj. Makedonije, u igri i Rumunji.

Slovenske željeznice (SŽ) žele postati strateški partner HŽ Carga, potvrdio je jučer predsjednik Uprave SŽ-a Dušan Mes. Njihova tvrtka kćer SŽ EP Logistika trenutačno sudjeluje u procesu pronalaska strateškog partnera koji bi uskoro trebao biti priveden kraju. “Nadamo se da će to ispasti u našu korist. Mi smo sigurno najprikladniji kandiodat”, ocijenio je predsjednik Uprave Slovenskih željeznica Dušan Mes za ljubljanski Dnevnik.

No, Slovenci će u utrci za HŽ Cargo imati četiri ozbiljna konkurenta, neslužbeno doznaje Poslovni dnevnik. Imena nisu poznata no čini se da će glavni konkurent biti rumunjska Grampet Grupa. Još u lipnju 2023. izabran je konzorcij konzultanata za dubinsko snimanje HŽ Carga i vođenje postupka, ali nije objavljeno tko sve čini taj konzorcij.

Prema izvještaju o poslovanju HŽ Carga u 2023. godini, objavljenom u proljeće prošle godine, a potpisuje ga aktualni, a vjerojatno i budući predsjednik Uprave Dragan Marčinko (Vlada je sredinom siječnja predložila Marčinka za još jedan mandat), ti su savjetnici izvršili pravno, financijsko, porezno, kadrovsko i tržišno dubinsko snimanje.

Pripremili su i prvi dio dokumentacije koja se upućivala zainteresiranim partnerima. Poslovni rezultati za 2023. godinu pokazali su da je HŽ Cargo, nakon niza godina s velikim poteškoćama, napokon poslovao s dobiti koja je iznosila 2,02 milijuna eura (zahvaljujući dobrim dijelom prodaji velikog broja neaktivnih vagona). Ukupni prihodi bili su 87,4 milijuna eura, a tržišni udjel HŽ Carga je bio 38 posto (u tonama tereta). Glavni konkurent HŽ Cargu na hrvatskom tržištu je ENNA Transport koji već drži više od 20 posto tržišta.

Ozbiljni planovi Slovenskih željeznica

U sljedećim godinama dobit će 30 novih lokomotiva za teretni promet. Proizvodit će ih, kako se čini, Alstom Transportation, a vrijednost posla je oko 150 mil. eura.

Obnova flote vagona
Atraktivnost Hrvatske kao željezničkog čvorišta sigurno će rasti pa ne čudi interes za HŽ Cargo. Naime, u reviziji TEN-T pravaca (Transeuropska prometna mreža), Hrvatska je od lani umjesto na dva, a to su Mediteranski i koridor Rajna – Dunav, sada pozicionirana na još dva koridora: Baltičko more – Jadransko more i Zapadni Balkan – Istočni Mediteran.

Još bitnije, s novom revizijom su luke Ploče i Split postale osnovne luke europske mreže. To je osnova za daljnji razvoj transporta. Ovdje postoji mogućnost za razvoj svih vrsta transporta, a posebno riječnog i željezničkog u koje će EU najviše ulagati do 2050. godine.

Kad je u veljači 2023. godine Vlada donijela odluku o pokretanju postupka traženja strateškog partnera i osnivanju Povjerenstava za provedbu postupka i predlaganje odabira strateškog partnera društva HŽ Cargo, rečeno je da je taj potez ima za cilj osiguranje dugoročne održivosti poslovanja. Od strateškog partnera se očekuje da poveća tržišni udio HŽ Carga, kao i da sudjeluje u obnovi flote vagona i lokomotiva, uz dokapitalizaciju radi potpore budućem razvoju tvrtke. U floti HŽ Carga je 70 lokomotiva i 3000 zastarjelih vagona pa se teško nosi sa snažnom konkurencijom.

Planovi Slovenskih željeznica su ozbiljni. Kompanija će u sljedećim godinama dobiti 30 novih lokomotiva za teretni promet. Proizvodit će ih, kako se čini, njemački proizvođač Alstom Transportation, a vrijednost posla je oko 150 milijuna eura. Nakon godinu dana otkako je tvrtka SŽ Tovorni promet raspisala javni natječaj za lokomotive, postupak je sada u završnoj fazi. Potpisivanje ugovora očekuje se u ožujku. Bit će to najveće pomlađivanje teretne flote u posljednjih 25 godina.

“Prve lokomotive stići će u Sloveniju početkom 2027. godine, dobivat ćemo ih postupno. To će za nas biti ključna akvizicija, bez strateškog partnera teško bismo to uspjeli”, kaže Mes.

Tvrtka SŽ Tovorni promet već je četiri godine češki strateški partner. Vlasnik SŽ Tovorni promet je mješovita tvrtka SŽ EP Logistika u kojoj češki EP Logistics ima 49% udjela, a Slovenske željeznice 51%. Cilj zajedničke tvrtke je ojačati se kao jedan od ključnih nositelja teretnog prometa i logistike u regiji od Italije do Sjeverne Makedonije, kako kupnjom novih lokomotiva, tako i akvizicijom nekih željezničkih kompanija u regiji, naglašava Mes.

Slovenci očito razmišljaju dugoročno jer, čini se, pred željeznicom je svijetla budućnost. Nakon godina ulaganja u autoceste, pred Hrvatskom je desetljeće ulaganja u željeznicu/Duško Marušić/PIXSELL

Hrvatska revitalizacija
Osim u Hrvatskoj, Slovenci imaju ambicija za širenje i na Austriju. U tijeku su i aktivnosti oko preuzimanja manjeg austrijskog željezničkog prijevoznika koji na austrijskom tržištu ima 3% udjela.

“Ne možemo više povećavati tržišni udio u Sloveniji. Isto tako, u Sloveniji ne možemo povećati količinu tereta dok se ne izgradi drugi kolosijek između Kopra i Divače. Tada će u Sloveniju sigurno doći i drugi željeznički prijevoznici pa će konkurencija biti veća. Važno je ojačati naš vozni park i našu poziciju u regiji”, ističe Mes.

Za teretni promet iz luke Koper prema zaleđu tvrtka SŽ Tovorni promet, kojom upravlja Ernest Gortan, trenutačno raspolaže s ukupno 68 teretnih lokomotiva. Postupno će, isporukom 30 novih iz Alstoma, najstarije lokomotive biti umirovljene. Nove lokomotive bit će četveroosovinske višesustavne lokomotive s kojima će moći vući vagone na prugama u Sloveniji, Austriji, Njemačkoj, Hrvatskoj, Mađarskoj, Češkoj, Slovačkoj i Srbiji.

Slovenci očito razmišljaju dugoročno jer, čini se, pred željeznicom je svijetla budućnost. Nakon godina ulaganja u autoceste, pred Hrvatskom je desetljeće ulaganja u željeznicu. Planirane su investicije veće od šest milijarda eura za obnovu i revitalizaciju željezničkih pravaca, a projekti će se uglavnom financirati sredstvima EU.

Osim toga, Europska komisija potiče ulaganja u željeznicu jer je prihvatljiva za okoliš. Zeleni plan EU predviđa da se željeznički teretni promet u EU poveća za 50% do 2030., odnosno udvostruči do 2050., u usporedbi s 2015. godinom.

Komentirajte prvi

New Report

Close