Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Sa 114 milijuna kuna opet oživljena ljubav u Crotrainu

Autor: Ivan Pandžić
02. studeni 2009. u 22:00
Podijeli članak —

Pao dogovor Končar i Gredelj pogodbom do poslova izrade tri prototipa vlakova

Končar i Gredelj izravnom su pogodbom dobili posao izrade čak tri prototipa niskopodnih vlakova koje će Hrvatske željeznice, Vlada i Zagreb platiti ukupno 114 milijuna kuna. Izrada prototipa preduvjet je za nabavu 18 prigradskih vlakova za Zagreb, 25 dizelskih regionalnih, te čak 49 elektromotornih regionalnih vlakova. Nabava 92 vlaka trebala bi biti gotova do 2015. godine, a ukupno će svaki, prema riječima direktora HŽ-ova Putničkog prijevoza Marijana Klarića, stajati između 4,5 i pet milijuna eura. HŽ, Vlada i Zagreb tako bi u tom razdoblju trebali osigurati između 414 i 460 milijuna eura za modernizaciju prijevoza. Pri potpisivanju ugovora o prototipovima u ponedjeljak, predsjednik Uprave Končara Darinko Bago i uprave Gredelja Željko Pokrovac potvrdili su da su se napokon i međusobno dogovorili o suradnji na sva tri vlaka.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Rok do Božića 2010.
Sporazumi koji definiraju udjele i svu ostalu poslovnu suradnju pri izgradnji i prototipa i budućih “pravih” vlakova, trebali bi biti potpisani u roku najviše dva tjedna. “Naši međusobni sporazumi su na stolu i upravo završavamo detalje. Sada imamo osigurano financiranje protipova, pa se i oni mogu potpisati,” rekao je Bago. Kada se sporazumi potpišu, oni ponovno oživljavaju konzorcij Crotrain koji su dvije tvrtke, nakon suradnje u Crotramu i prozvodnji tramvaja, trebale već davno osnovati. Još 2005. godine potpisan je sporazum o financiranju prototipa prigradskog vlaka koji je trebao biti preduvjet osnivanju Crotraina, ali se Gredelj i Končar nisu mogli dogovoriti oko udjela. Prije više od godinu dana zato je dogovorena odvojena izrada prototipa, s tim da bi Gredelju partner bio Siemens, a Končaru TŽV Čakovec. Oba direktora su potvrdila da sada te opcije otpadaju.Sva tri prototipa trebaju biti gotova do Božića 2010. godine. Iako je službeno objašnjenje uprave HŽ-a da se oni izrađuju kako bi se testirala infrastruktura i odredile tehničke specifikacije za budući natječaj, na kojem se moraju birati dobavljači 92 vlaka, jasno je da su izradom prototipa Končara i Gredelja skoro pa u potpunosti zatvorena vrata bilo kojoj konkurenciji.

Končar i Gredelj izravnom su pogodbom dobili posao izrade čak tri prototipa niskopodnih vlakova koje će Hrvatske željeznice, Vlada i Zagreb platiti ukupno 114 milijuna kuna. Izrada prototipa preduvjet je za nabavu 18 prigradskih vlakova za Zagreb, 25 dizelskih regionalnih, te čak 49 elektromotornih regionalnih vlakova. Nabava 92 vlaka trebala bi biti gotova do 2015. godine, a ukupno će svaki, prema riječima direktora HŽ-ova Putničkog prijevoza Marijana Klarića, stajati između 4,5 i pet milijuna eura. HŽ, Vlada i Zagreb tako bi u tom razdoblju trebali osigurati između 414 i 460 milijuna eura za modernizaciju prijevoza. Pri potpisivanju ugovora o prototipovima u ponedjeljak, predsjednik Uprave Končara Darinko Bago i uprave Gredelja Željko Pokrovac potvrdili su da su se napokon i međusobno dogovorili o suradnji na sva tri vlaka.

Rok do Božića 2010.
Sporazumi koji definiraju udjele i svu ostalu poslovnu suradnju pri izgradnji i prototipa i budućih “pravih” vlakova, trebali bi biti potpisani u roku najviše dva tjedna. “Naši međusobni sporazumi su na stolu i upravo završavamo detalje. Sada imamo osigurano financiranje protipova, pa se i oni mogu potpisati,” rekao je Bago. Kada se sporazumi potpišu, oni ponovno oživljavaju konzorcij Crotrain koji su dvije tvrtke, nakon suradnje u Crotramu i prozvodnji tramvaja, trebale već davno osnovati. Još 2005. godine potpisan je sporazum o financiranju prototipa prigradskog vlaka koji je trebao biti preduvjet osnivanju Crotraina, ali se Gredelj i Končar nisu mogli dogovoriti oko udjela. Prije više od godinu dana zato je dogovorena odvojena izrada prototipa, s tim da bi Gredelju partner bio Siemens, a Končaru TŽV Čakovec. Oba direktora su potvrdila da sada te opcije otpadaju.Sva tri prototipa trebaju biti gotova do Božića 2010. godine. Iako je službeno objašnjenje uprave HŽ-a da se oni izrađuju kako bi se testirala infrastruktura i odredile tehničke specifikacije za budući natječaj, na kojem se moraju birati dobavljači 92 vlaka, jasno je da su izradom prototipa Končara i Gredelja skoro pa u potpunosti zatvorena vrata bilo kojoj konkurenciji.

Preuzimaju rizik
Država, HŽ i Zagreb ipak moraju osigurati ogromna sredstva za vlakove do 2015. godine. Zbog novih vlakova, bit će vjerojatno potrebno ulagati i u željezničku infrastrukturu. Dok je ministar mora, prometa i infrastrukture Božidar Kalmeta prešutio kako će osigurati novac, gradonačelnik Milan Bandić također nije odgovorio, ali je poručio: “Da nismo prihvatili rizik, ne bismo nikad nabavili ni 140 novih tramvaja”.

Zaštitna klauzula

Ako pogriješe, Končar i Gredelj moraju vratiti novac
“Čak i ako Končar i Gredelj ne pobijede na natječaju za 92 vlaka, prototipovi će ostati u upotrebi. Kada bi napravili nefunkcionalne prototipove, morali bi nam vratiti 110 posto onog što smo uložili,” objasnio je zaštitne klauzule HŽ-a Marijan Klarić. Inače, kada se o istim vlakovima razgovaralo prije četiri godine, cijena je bila postavljena na oko 290 milijuna eura, s time da je bilo predviđeno 33, a ne 49 elektromotornih regionalnih vlakova. Klarić kaže da se radilo o procjenama, a i porasle su potrebe.

Autor: Ivan Pandžić
02. studeni 2009. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close