“Prvi plin poteći će krajem 2020. godine, a FSRU brod stiže tri mjeseca ranije”

Autor: Borivoje Dokler , 17. rujan 2019. u 14:36
Barbara Dorić na gradilištu u Omišlju gdje se radi 'punom parom'/Boris Šćitar/PIXSELL

S obzirom na tržišna kretanja i razvoj LNG-a kao alternativnog goriva nema razloga da se već u prvoj godini rada zakup kapaciteta ne poveća.

Radovi na LNG terminalu u Omišlju su u punom zamahu. Što je dosad napravljeno i kakvi su planovi za dalje pojasnila nam je direktorica LNG Hrvatska Barbara Dorić.

"Gradilište terminala je otvoreno sredinom travnja ove godine te su prvo započeti radovi na uklanjanju postojeće građevine pristana B, utvrdica i opreme. Riječ je o starom pristanu iz 80-ih godina koji je tada bio izgrađen za potrebe Dina Petrokemije, a nalazio se na lokaciji terminala. Zatim su uslijedili radovi bušenja i betoniranja armiranobetonskih pilota, kao i radovi krčenja i iskopa trase plinovoda i vodovoda. Od ukupno 164 armiranobetonska pilota koji čine temelje pristana završena je četvrtina te se trenutno proizvode AB elementi koji će se tijekom listopada početi slagati na temelje pristana.

Glavna oprema kao što su cijevi za plinovod kojim se terminal spaja na plinski transportni sustav, visokotlačne prekrcajne ruke, spojni most između pristana i FSRU broda, protupožarna oprema i slično, a koja će biti stacionirana na kopnu je naručena i u ovome trenutku nema prepreka da radovi ne budu završeni kako je i planirano. Svi građevinski i strojarski radovi na izgradnji pristana s pomoćnim postrojenjima i priključnim plinovodom moraju biti gotovi krajem rujna sljedeće godine prije nego bude isporučen FSRU brod." 

Kada je planirana isporuka FSRU broda i u kojem je statusu? 
Isporuka nove konverzije FSRU broda iz brodogradilišta na lokaciju terminala planirana je u razdoblju između 30. rujna i 30. listopada 2020. godine, a ugovorom je definirano da će se točan datum isporuke FSRU broda odrediti u studenom ove godine. Po dolasku broda uslijedit će probni rad kako FSRU broda tako i instalacija na kopnu te ishođenje uporabne dozvole potrebne za rad terminala, a kako bi terminal postao operativan s 1. siječnja 2021. godine. Nakon aktiviranja ugovora za isporuku FSRU broda, a koji se aktivirao po donošenju konačne investicijske dozvole, pokrenute su aktivnosti izrade detaljnog inženjerskog dizajna FSRU broda, kao i naručivanja glavne opreme koja se ugrađuje prilikom konverzije.  Detaljni dizajn FSRU broda isprojektirala je kompanija Wartsila, a od koje je također naručena glavna oprema koja se ugrađuje prilikom same konverzije.U tijeku je proizvodnja glavne opreme FSRU broda. Sva oprema koja se ugrađuje tijekom konverzije LNG tankera u FSRU brod bit će proizvedena, testirana i prihvaćena početkom 2020. godine te dopremljena u brodogradilište Hudong. U trenutku isporuke opreme u brodogradilište, sama konverzija LNG tankera u FSRU brod traje oko 6 mjeseci. Tijekom konverzije neovisna klasifikacijska kuća DNV vršit će inspekcije ugradnje svakog pojedinog sustava, postrojenja i opreme. Po završetku konverzije izvršit će se finalni pregled FSRU broda od strane neovisne klasifikacijske kuće, a nakon čega će FSRU brod krenuti prema lokaciji LNG terminala na otoku Krku.

Kolika je vrijednost radova i na koje odlazi najviše novca?
Kapitalni troškovi projekta svedeni su na minimum te je od prvotno planirane investicije od 383 milijuna eura, investicija značajno smanjena nakon što su se proveli postupci nabave za FSRU brod i EPC radove tako da su se optimizirala pojedina tehnička rješenja i kapaciteti. U trenutku donošenja konačne investicijske odluke investicija je svedena na 233,6 milijuna eura od čega najviše odlazi na FSRU brod (159,6 milijuna eura), zatim 60 milijuna eura na EPC radove, dok je 14 milijuna eura procijenjena vrijednost zemljišta za izvlaštenje. U međuvremenu je i inicijalno planirani budžet za zemljište smanjen za 10 milijuna eura s obzirom na to da su izmjene i dopune lokacijske dozvole kojima se predviđa plutajući terminal kao prva faza projekta postale pravomoćne te smo smanjili opseg zemljišta potrebnog za izgradnju. Dakle, s inicijalno planiranih 383 milijuna eura, a nakon svih provedenih postupaka kapitalni troškovi cijelog projekta su svedeni na 223 milijuna eura. 

Kada možemo očekivati prvi plin na Krku i što će to značiti za Hrvatsku, ali i regiju? 
Prvi LNG će za potrebe probnog rada stići zajedno s FSRU brodom te će prvi plin u plinski transportni sustav biti pušten već krajem sljedeće godine za vrijeme probnog rada terminala.  S obzirom na to da će terminal postati operativan 1. siječnja 2021. godine, prvi plin za potrebe krajnjih korisnika možemo očekivati već tada, međutim isti će ovisiti o godišnjem rasporedu isporuke. Sukladno Pravilima korištenja terminala, korisnici terminala za godinu koja slijedi prijavljuju željeno vrijeme isporuke potrebnih količina, a koje se zatim usklađuje između korisnika terminala i određuje godišnji raspored isporuke.

Neki stručnjaci tvrde da je LNG s ovakvim kapacitetima neisplativ. Da li stoji ta tvrdnja i kako se može povećati njegova isplativost? Postoji li već inicijalni interesi za zakup, ako se već smije o tome pričati? 
Ovdje bih prvenstveno naglasila da je sukladno EU regulativi operator LNG terminala regulirana, a ne tržišna djelatnost s obzirom na to da je prvenstveno riječ o energetskoj infrastrukturi.  Mi smo u okviru postupka obvezujućeg zakupa kapaciteta (tzv. Open Season postupak), a kojemu je cilj bio prije donošenja odluke o realizaciji projekta prodati odnosno zakupiti određene kapacitete terminala, ugovorili zakup kapaciteta terminala od 0,52 milijardi kubika (20% kapaciteta terminala), a što je bio potreban minimum kako bi se krenulo s realizacijom odnosno izgradnjom. Riječ je o dugoročnom zakupu koji je osiguran unaprijed, dok se zakup kapaciteta i dugoročni i kratkoročni sukladno Pravilima korištenja terminala odvija na godišnjoj razini i nema razloga da se isti ne poveća u trenutku kada terminal počne s radom.

Kada ste već spomenuli samu isplativost možemo povući paralelu s odlukom o realizaciji bilo koje druge investicije. 
Pa se tako primjerice kada se odlučuje o investiciji u izgradnju hotela ne rasprodaju sve sobe i popratni sadržaji unaprijed na razdoblje od 20 godina, a kako bi se donijela odluka o tome hoće li se hotel graditi, već se analizira tržište nastavno na koje se ustanovi određeni potencijal i krene sa samom izgradnjom uz rizik da možda kapacitet hotela neće u prvim godinama dostići potrebnu razinu popunjenosti. S obzirom na tržišna kretanja, kao i razvoj LNG-a kao alternativnog goriva u teškom kamionskom, željezničkom i pomorskom prometu u godinama koje dolaze nema razloga da se već u prvoj godini rada zakup kapaciteta ne poveća. 

Otpor lokalne zajednice i zelenih

Općina Omišalj je tražila da se poništi okolišna dozvola, a zatim i lokacijska dozvola tvrdeći da projekt nije u skladu s prostornim planom. Upravni sud je donio presude kojima je ustanovljeno da je projekt u skladu s prostornim planom. Zadnjih dana načelnica Općine Omišalj tvrdi da se gradnja odvija nezakonito. Kako komentirate taj slučaj i zbog čega se od samog početka lokalne vlasti bore protiv LNG-a?  
To što smo ovaj projekt iz faze papira doveli u fazu izgradnje veliki je uspjeh za Republiku Hrvatsku i očekivano je da nekim pojedincima to smeta. Kao odgovorna osoba u kompaniji kojoj je zakonom povjerena realizacija ovog projekta odgovaram za sve postupke koje provodimo. Pojedinci za laži koje kontinuirano plasiraju u javni prostor u dnevno političke svrhe nemaju pak nikakve odgovornosti. Stoga je suvišno bilo što komentirati.

Komentirajte prvi

New Report

Close