“Pandemiji unatoč ‘snimamo’ nove akvizicije, sve izvan Hrvatske”

Autor: Ana Blašković , 23. lipanj 2020. u 12:18
Darko Horvat, čelnik Meritus ulaganja/B. Filić/PIXSELL

U zadnje tri godine imali smo 11 akvizicija. Uvijek radimo na više ‘targeta’ iz sektora u kojem poslujemo, pa i sada.

Izlazak na burzu Meritus ulaganja, holdinga poznatijeg kao M+ grupa, bilo je ugodno iznenađenje prošlog ljeta s obzirom na prevladavajući val delistiranja sa Zagrebačke burze.

Prvi kvartal za regionalnog pružatelja usluga za eksternalizaciju poslovnih procesa i odnosa s korisnicima, koji zapošljava oko 7000 ljudi, obilježio je rast prihoda zahvaljujući akviziciji turskog CMC-a.

Filozofija grupe u većinskom vlasništvu Stjepana Oreškovića i Manice Pirc Orešković, privukla je i mirovinske fondove, a odnedavno je na njezinom čelu novi predsjednik Uprave Darko Horvat.

U svom prvom intervjuu otkad je preuzeo kormilo kompanije Horvat govori o utjecaju COVID-a 19 na njezino poslovanje, suradnji s fondom MID Europa te na samom početku otkriva da u pripremi imaju nekoliko potencijalnih meta za preuzimanje.

Bavite se akvizicijama, mislite li da situacija s koronavirusom – prekinuti lanci nabave i povratak proizvodnje u Europu, otvaraju prilike za nove mete preuzimanja?

U zadnje tri godine imali smo 11 akvizicija, to je bio glavni izvor našeg rasta i naše vrijednosti. U ‘pipelineu’ uvijek imamo dva do tri cilja. Ili smo u procesu dubinskog snimanja ili pregovaramo o detaljnim materijalnim uvjetima ugovora (term sheet)  ili dovršavamo ugovor. Ili ne bude ništa od toga (smije se). Kod nas je intenzivno što se tiče operativnog, ali i transakcijskog poslovanja. Uvijek radimo na više ‘targeta’ iz sektora u kojem poslujemo pa i sada. Kompanije koje analiziramo u pravilu nisu iz Hrvatske.

Iza vas je odličan prvi kvartal, kakve su vam procjene drugog tromjesečja pa i na razini godine?

Unatoč koronavirusu zbog koje su nam klijenti iz rent-a-cara otkazali praktično drugi tjedan nakon zatvaranja država, i u Turskoj i Sloveniji, sektori financija, telekoma i FCMG (industrija robe široke potrošnje, op.a.) bilježili su rast. Zbog tih sektora imamo organski rast iznad rasta koje generiraju akvizicije. U prvom kvartalu prihodi su nam se udvostručili (105 posto) u odnosu na prošlu godinu  a EBITDA rasla 182%, no to je bio tek početak pandemije. Nemamo prognoze jer imamo 19  kompanija u grupi u pet država. Stanje pandemije i ekonomski trendovi u svakoj od njih drastično se razlikuju. Prihode ove i prošle godine teško su usporedivi jer ove godine imamo uključenu Tursku. Radimo na tome da budemo na planu, no neizvjesnost je prevelika.

105

posto rasli su prihodi grupe u prvom kvartalu, a EBITDA je bila u plusu 182%, no to je bio tek početak pandemije

Na čelnoj poziciji Uprave holdinga ste od sredine svibnja. U kojem smjeru vidite razvoj?

Radimo na razvoju u više smjerova. Prvo, u razvoju tehnologije, razvoju strojnog učenja i analitike velikih podataka.  Dio znanja razvijamo a dio smo stekli akvizicijom kompanije u Turskoj gdje primjenjuju aplikacije za ML i robotizaciju procesa. Budući da je robotizacija svjetski trend, ne želimo zaostati u ponudi usluga našim krajnjim korisnicima i klijentima. Meritus +  u ovom segment poslovanja pruža usluge preko telefona, društvenih mreža poput Facebooka, LinkedIna, Whatsappa, koristimo ‘chatbotove’… U Americi je obavljen prvi poziv za rezervaciju mjesta u restoranu koji je obavio Google Assitant. Robotizacija ide u tom smjeru. Ona je, primjerice, odgovaranje na temelju analize prethodnih iskustava krajnjih korisnika pretvorenih u algoritme.  Naravno, u kompleksnim i specijaliziranim komunikacijama, ljudi su i dalje nezamijenjivi. Drugi smjer je povećanje kvalitete što je kontinuirani proces. Dijelom zbog lokalne konkurencije, a dijelom regionalne pa i velikih igrača kao što su talijanski Comdata ili francuski Webhelp. Ne želimo zaostajati za njima ni u tehnologiji ni kvaliteti usluge. Meritus grupa narasla je na metodi ‘buy-and-build’ – u svakoj zemlji postali smo lideri kroz akvizicije kasnije gradeći organski rast na efikasnosti članicama i stvarali vrijednost cijele grupe. Konkretno, ako u Hrvatskoj ne možemo pronaći 100 ljudi koji govore njemački, švedski ili nizozemski, možda ih možemo naći u Beogradu. Ili u Turskoj gdje samo u Istanbulu imate dinamično i jezično bogato tržište rada s 15 milijuna ljudi. To je bio cilj širenja – da možemo zadovoljiti potrebe klijenata i pružiti im kvalitetu i  volumene.

Tko su vaši klijenti? 

Radimo s više od 260 klijenata s četiri kontinenta koji su lideri u svojim sektorima. Dobro je što su ti sektori uglavnom pozitivno reagirali na pandemiju.

Potrebe za kapitalom

U ovom trenutku, Grupa se u trenutnom opsegu poslovanja uspješno nosi s izazovima u redovnom poslovanju te dokapitalizacija nije potrebna.

Kako se vi nosite s pandemijom?

U tri tjedna naših 7000 zaposlenika iz ureda se preselilo na rad od kuće. Briga za radnike i zdravlje zaposlenih bila nam je najbitnija. Sreća u nesreći jeda smo u takvom biznisu da smo to mogli učiniti. Odradili smo to  kooperativno sa zaposlenicima i klijentima, brzo i efikasno. Produktivnost i kvaliteta usluga, koju precizno mjerimo standardima koje postavljaju globalni klijenti, ostala je na najvišoj razini. Da je jedan ili dva dana bilo nešto lošije, to bi se odmah vidjelo. Rad od kuće nije utjecao na pad kvalitete, iz ureda radimo samo za one klijente koji su to zahtijevali. Tu u Zagrebu za samo  jednog.

Većina je kompanija u paničnim potezima vlasnika ‘reži, reži, reži’, no vi ste u manjini koja razmišlja o širenju poslovanja i novim izvorima prihoda.

Što se tiče transakcija, mi se nemamo sektorski s kim uspoređivati u Hrvatskoj. Idemo relativno brzo i puno; stalno skeniramo potencijalne targete. Korona nas neće spriječiti. Možda najesen bude još više potencijalnih meta koje bi bile spremne na akviziciju ili druge oblike suradnje. Možda dođe do pogoršanja kreditnih zaduženja kompanija koje situaciju neće moći same razriješiti pa će tražiti nekoga tko bi im pomogao uz povećanje udjela zauzvrat, ili slično.

A rezanje troškova?

Kod nas se rezanje troškova dogodilo zbog samih prilika. Zbog konzervativnosti Uprave ukinuta su putovanja i reprezentacije. U hrvatskim kompanijama nismo smanjivali plaće, kao i u velikoj većini kompanija van Hrvatske. Cilj nam je bio da radnici ne budu izloženi virusu, da rade od kuće u sigurnosti za svoje zdravlje kao i svoja primanja. Razmišljali jesmo intenzivno o rezanju plaća, ali dosad nismo donijeli takvu odluku što ne znači da se zbog utjecaja ove pandemije, nastavi li se ona duže, naša pozicija neće morati promijeniti.

U RH je politički život usko isprepleten s gospodarstvom. I vi ste donedavno u NO-u imali Zvonimira Mršića. Koja je bila njegova uloga i čemu zapravo služe političari u NO-ima?

Gospodin Mršić je došao prije izlistavanja naše kompanije na burzu, a budući da ima veliko  iskustvo u kompleksnim sustavima poput Podravke i Fortenove. Cilj je bio da zajedno restrukturiramo kompaniju u korporaciju sa svojim procesima, procedurama i korporativnom kulturom koja može zadovoljavati zahtjeve investitora, banaka i regulatora. Od njega se nije očekivalo da zbog političke karijere otvara vrata s potencijalnim klijentima iz sektora države i državnih firmi. Meritus s državom posluje minimalno, u prihodu se to se mjeri daleko ispod jedan posto.

Turbulentna vremena

Mislim da ćemo se nakon epidemije vratiti na iste teme tržišta rada jer se mentalni sklop poslodavaca i posloprimaca nije promijenio.

U IPO-u su vam u vlasničku strukturu ušli mirovinski fondovi. Kakva je suradnja s njima?

U vlasničku strukturu ušla su sva četiri obvezna mirovinska fonda, kao i NEK (Fond za financiranje razgradnje NE Krško, op.a) te još 16 drugih fondova. Nakon većinskih vlasnika, oni su pet najvećih dioničara. Sve planove koje smo u trenutku IPO-a imali, smo premašili. Naša interakcija se svodi na komunikaciju na način kako je to predviđeno zakonodavstvom te je Uprava u svako doba dostupna za sva pitanja. Prije realizacije bilo koje značajne promjene u pravilu se saziva izvanredna skupština kako bi svim dioničarima prezentirale ključne informacije vezane uz potencijalnu transakciju, kako bi svi dioničari u isto vrijeme dobili identične informacije te kako bi im se odgovorilo na sva pitanja. Suradnja s našim fondovima je kvalitetna uz visok stupanj dugoročne podrške na kojoj smo zahvalni našim investitorima.

S obzirom na ‘skeniranje’ meta, planirate li dokapitalizaciju?

U ovom trenutku, Grupa se u trenutnom opsegu poslovanja uspješno nosi s izazovima u redovnom poslovanju te dokapitalizacija nije potrebna. Eventualna dokapitalizacija ovisi o nizu objektivnih faktora vezanih uz samo poslovanje koji se u ovom trenutku ne mogu predvidjeti. Kad i ako se ukaže potreba za njom, prije svega povezano s novim potencijalnim planovima rasta i akvizicija osobito izvan postojećih tržišta, a dioničari budu spremni podržati takvu odluku, poduzeti će se sve potrebne aktivnosti s ciljem donošenja odgovarajućih odluka.

Planirate li kasnije širenje u sektore u kojima sada niste prisutni, recimo bankarstvo, nekretnine, turizam…?

U ovoj fazi ta tri sektora radije prepuštamo drugima, za to kompetentnijima, na tržištu.

Situacija na tržištu rada prije COVID-a 19 promijenila se u korist radnika, a nauštrb poslodavaca u smislu manjka radne snage, problema s vještinama, a sad se zbog rasta nezaposlenosti njihalo vraća prema poslodavcima. Kako vidite interakciju poslodavaca i radnika u budućnosti?

Tržište rada dramatično se promijenilo krajem 2019. u odnosu na 2018. iako se i ranije situacija kontinuirano pogoršavala. Imamo klijente koji ne zahtijevaju veliki napor u pronalasku ljudi, ali postoje oni koji trebaju velik broj zaposlenika koji rade na više od 10 jezika. Krajem 2019. pronalazak takvih zaposlenika postao je izniman izazov premda u grupi imamo kompaniju specijaliziranu za ljudske resurse. Sada je lakše naći radnika, ali nema tolike potražnje U dužem periodu problem radne snage ostaje, ljudi koji su otišli iz Hrvatske neće se vratiti zbog korone. Mislim da ćemo se nakon epidemije vratiti na iste teme tržišta rada jer se mentalni sklop poslodavaca i posloprimaca nije promijenio.

Kakva je suradnja s fondom MID Europa Partners?

Nakon što smo završili transakciju, zajednički u Turskoj radimo na integraciji CMC-a u Meritus grupu. Iza sebe imaju niz vrlo uspješnih transakcija i veliki portfelj pod upravljanjem. Njihova ekspertiza i veliko iskustvo u M&A-u nam pomaže.

S obzirom na koronu, situaciju u Hrvatskoj, prilike za akvizicije, skeniranje regije, gdje vidite grupu krajem 2020. i vjerujete li da ćemo 2021. imati oporavak u obliku slova V?

Ako se sjetimo prošle krize, bila je ‘klasičnija’ od ove, i utoliko ‘predvidljivija’. Ovo je povijesni udarac na život pojedinaca i društva, kako ćemo izaći iz toga nitko ne zna. Ovisimo o turizmu, a on je toliko neizvjestan jer se puno ljudi ne osjeća sigurno za putovanja. Što se tiče naše kompanije, fokusirani smo, gledamo potencijalne akvizicije, razvijamo kvalitetu i tehnologiju te mislimo da ćemo kraj 2020. dočekati kao kompanija koja je puno učila i naučila, napredovala organizacijski, bihevioralno i tehnološki. Kakva će biti cijena tog školovanja, tek ćemo vidjeti.

Komentirajte prvi

New Report

Close