Ne bude li još šokova, čarter bi mogao do 35% lanjskog prometa

Autor: Marija Crnjak , 24. lipanj 2020. u 22:00
Foto: GettyImages

Ova godina nudi priliku za ozbiljne tvrtke da možda uđu u bolje pregovore za kupnju brodova, ili da uđu u marine u koje nisu mogli prije ući.

Prođe li ljeto bez značajnijih epidemioloških “epizoda” i šokova, uz nadu da će i ova zadarska dobro proći, u morskom čarteru može se očekivati promet na razini 30-35 posto lanjskog, ali rijetki žele davati konkretnije prognoze.

Bez avioveza, ovaj segment turizma koji je godišnje ubirao oko pet milijardi kuna prihoda automatski gubi oko 50 posto tržišta, a za ostatak se kao i u drugim segmentima bori cijenama, što u sektoru nikako ne vole, jer na kraju godine neće se brojati tjedni nego novac.

U krizu na klimavim nogama

Ono što se očekuje u čarteru je konsolidacija sektora u kojem ima svakakve ponude i puno onih koji su u krizu ušli na klimavim nogama, no to se neće dogoditi prije sljedećeg proljeća, smatra Paško Klisović, predsjednik usluga pružatelja smještaja a plovilima Hrvatske gospodarske komore.

“Smatra se da je odmor na plovilu po svojoj prirodi najprikladniji u ovim okolnostima, i za to postoji interes gostiju. No kako je posao praktički krenuo tek pred par tjedana, uopće ne želimo davati prognoze, jer je situacija vrlo nepredvidiva. Zdravim tvrtkama ovo bi mogao biti time out, no nekima neće biti lako”, kaže Klisović.

Šangulin

Kao što se to dogodilo s apartmanima u Zagrebu, i u čarteru su mnogi zaključili da je to unosan biznis i ušli su u iznajmljivanje plovila bez znanja i iskustva.

Njegov zamjenik u Komori, Luka Šangulin podsjeća da je Hrvatska najveće čarter tržište koje drži čak 40 posto svjetskog čartera, no tu je i puno “igrača” s nedovoljno znanja o poslu.

“Kao što se to dogodilo s apartmanima u Zagrebu, i u čarteru su mnogi zaključili da je to unosan biznis i ušli su u iznajmljivanje plovila bez znanja i iskustva. Velika ponuda nije bila popraćena istom potražnjom, pa su cijene krenule padati i prije krize, i ova godina je i bez korone najavljivala probleme”, pojasnio je Šangulin, koji smatra da ova godina nudi priliku za ozbiljne tvrtke da možda uđu u bolje pregovore za kupnju brodova, ili da uđu u marine u koje nisu mogli prije ući.

40

posto svjetskog čarter tržišta drži Hrvatska, ali je puno ‘igrača’ s nedovoljno znanja o tom poslu

Škverovi očekuju pad od minimalno 30 posto, jer se njihov posao čak 70 posto oslanjao na čarter. Pritom najbolje šanse da izguraju godinu imaju destinacije dostupne automobilom, kao i u drugim segmentima turizma.

Cijene u čarteru u padu su već zadnje tri-četiri godine, i Šangulin očekuje da će u ovoj situaciji biti pokušaja utopljenika da se spase dampingom, što će ovisiti i o vrsti plovila. Ipak ne očekuje veći pad cijena od nekih 10-15 posto. Izmijenili su, kaže, se i uvjeti rezervacija, ranije bi se prilikom rezervacije uplaćivala akontacija od 50 posto, sad se traži tek 10 posto.

Iako je puno plovila pod leasingom, prije proljeća se ne očekuje značajno preslagivanje tržišta, dijelom zbog Vladinih mjera za spašavanje likvidnosti i radnih mjesta, a dijelom zato što ni leasing kuće ni banke trenutno ne bi imale puno koristi od plovila.

Kvaliteta bukinga

Veća dinamika na tržištu u tom smislu, a tu ulaze i potencijalna preuzimanja od strane ozbiljnih tvrtki, može se očekivati na proljeće, a u kojem obimu ovisit će pak o kvaliteti ranog bukinga.

Komentirajte prvi

New Report

Close