Monetiziranjem nedospjelih eRačuna može se osigurati bolja likvidnost poduzeća

Autor: Suzana Varošanec , 02. svibanj 2021. u 22:00
Poslovni je svijet gladan pokretanja gospodarstva kroz brži cash-flow; Josip Kovačec /PD

Obzirom na interes Otkupitelja, tvrtkama koje traže likvidnost daju priliku da dobiju najkonkurentniju ponudu za svoje potraživanje.

Kao poticaj za brži izlazak iz krize, na našem je tržištu u ponudi kao apsolutni novitet, mnogima velika nepoznanica: to je digitalni prostor gdje se susreću ponuda i potražnja kapitala, čime se kroz monetiziranje vlastitih nedospjelih eRačuna pruža mogućnost za osiguravanje bolje likvidnosti.

Riječ je o digitalnoj platformi PlatiMe gdje se već trguje nedospjelim dugovima i u prva dva tjedna rada registriralo se oko 100 tvrtki.

Diskonti prvenstveno ovise o samom nominalnom iznosu računa, te po sadašnjem, još uvijek malom uzorku, na srednjim iznosima računa kreću se u kategoriji 3-5%. Potencijal za trgovanje je velik – istraživanja govore o svakom četvrtom potencijalno zainteresiramo korisniku ‘baze’ s kojom surađuju, dok početne brojke signaliziraju da je poslovni svijet gladan pokretanja gospodarstva kroz brži cash-flow.

Isto vrijedi i glede potrebe za svježim kapitalom u svrhu ulaganja, a ne samo pukog preživljavanja na tržištu u ova pandemijska vremena.

Realizacija u kratkom roku

Platforma je zaseban subjekt, ali uz određene pogodnosti za korisnike servisa Moj-eRačun, s kojim nova tvrtka PlatiMe, koja je istoimenu platformu lansirala, ima izravne vlasničke poveznice. Jedna od ključnih pogodnosti tiče se izlistavanja – kroz odabir e-računa koje će izložiti na platformu, a koje im je dostupno već prilikom izrade eRačuna u njihovoj aplikaciji za izradu eRačuna Kreiraj, ili direktno iz ERP/računovodstvenog sustava.

Usto, sljedeća je poveznica iz domene razvoja platforme u čemu istaknutu uloga ima savjetnik Uprave servisa Moj-eRačun Josip Kovačec. On ističe da je generalni cilj povezati interese tvrtki koje imaju potrebu za brzim pronalaskom likvidnosti s onim tvrtkama koje, s druge strane, imaju višak likvidnosti, koju su spremne, kroz ovakav vid investicije, plasirati u gospodarstvo.

“Nama je u ovoj godini prije svega ključno stvoriti svijest potrošača o našem proizvodu i koje probleme njime rješavamo. Kako je krenulo, možemo sa sigurnošću tvrditi da ćemo tijekom godine akvizirati puno korisnika. Već možemo reći da smo dosad, s obzirom na interes Otkupitelja, osigurali tvrtkama koje potražuju likvidnost priliku da dobiju najkonkurentniju ponudu za svoje potraživanje“, kaže Kovačec dodajući da platformu mogu bez naknade koristiti svi pošiljatelji eRačuna koji su ujedno korisnici servisa Moj-eRačun, kao i svi Primatelji, a oni koji snose trošak transakcija koje se provedu u sustavu su Otkupitelji.

Vrlo jednostavan i transparentan, kako pojašnjava, cjelokupni je workflow: započinje s izlaganjem nedospjelog računa od strane Pošiljatelja uz definiranje prodajne cijene i željenog razdoblja izlaganja, nakon čega Primatelj (kupac) kroz platformu potvrđuje ispravnost računa i odobrava ga. Potraživanje tada postaje vidljivo Otkupiteljima te može biti predmet prodaje.

Otkupitelj ima opciju otkupiti potraživanje po uvjetima koje je definirao Pošiljatelj računa (prodavatelj), ili dati svoju ponudu. Nakon prihvaćanja ponude od Prodavatelja, platforma priprema Ugovor o ustupu potraživanja koji na platformi potpisuju obje ugovorne strane i to naprednim elektroničkim potpisom, a Primatelj (dužnik) putem sustava prima obavijest o promjeni vjerovnika, odnosno primatelja novčanih sredstava.

Tu je zaokružen cjelokupni proces koji se može realizirati u vrlo kratkom roku, no proces plaćanja obavlja se izvan platforme. Postoji nekoliko sigurnosnih mehanizama zaštite, tako da pored obavezne registracije i identifikacije svih korisnika u sustavu, bez Primateljevog odobrenja račun ne može biti izložen u sustav. Također, Otkupitelj procjenjuje rizik ulaganja, odnosno otkupa.

I na kraju procesa ugovor između Pošiljatelja i Primatelja na navedeni način potpisan, nosi pravnu snagu ugovora potpisanog i ovjerenog kod javnog bilježnika, i kao takav nepobitan je dokaz poslovne aktivnosti, u ovom slučaju ustupa potraživanja.

Usporedba s faktoringom

Što se usporedbe s faktoringom tiče, Kovačec navodi da je krajnji rezultat sličan – to je financiranje odnosno plasman novčanih sredstava, ali se sami proces i uvjeti bitno razlikuju, pa tako PlatiMe osigurava bezregresni model financiranja u kojem Otkupitelj, nakon isplate Pošiljatelju, u potpunosti preuzima rizik naplate.

Načelna ideja za PlatiMe nastala je krajem 2017. godine, tadašnjeg radnog naziva “qPay” (izvedenica od QuickPay), no zbog tržišnih promjena u segmentu eRačuna koji je njihov core business, ostavljena je po strani. U fokus se vraća početkom 2020., uoči pandemie koja je donijela nove izazove u gospodarstvu, uz potencijalnu potrebu za likvidnošću.

Na zapadu u velikom zamahu već su, kako navodi, slične tzv. peer to peer Platforme koje “omogućuju izravno financiranje između pojedinaca, bez potrebe za sudjelovanjem financijskih institucija“.

Model omogućava brži i transparentniji postupak dolaska do izvora financiranja za korisnike, a na strani ulaganja pruža mogućnost veće očekivane zarade (kamatne stope) u usporedbi s depozitom u banci, ili kako zaključuje, “win-win” za sve dionike.

U prva dva tjedna rada PlatiMe, međutim, potvrđuje se prije svega interes Pošiljatelja eRačuna, što prema našem sugovorniku pokazuje realnu gospodarsku sliku i potrebu za likvidnošću, kao da ne manjka ni interesa Otkupitelja.

“Možemo reći da imamo zdrave temelje za uspješan početak rada na dobrobit svih dionika, i to na kraju dana jest poanta – kroz ovakav servis doprinijeti gospodarskom oporavku kroz poticanje jednostavnijeg plasmana novca”, poručuje Kovačec, dodajući u smislu poticaja dužnicima, da ako netko izlaže račun na prodaju uz određeni diskont, očigledno ima potrebu za novcem i ne može čekati dospijeće, te stoga najmanja ‘usluga’ koju može učiniti njegov kupac (u ovom našem scenariju Primatelj) jest odobriti i potvrditi njegov račun na PlatiMe.

Nadalje, svakom kupcu, kaže, stalo je do održavanja poslovnog kontinuiteta i stabilnosti njegova dobavljača jer i njegov uspjeh i poslovni rezultat ovise o toj komponenti, pa tako opet dolazimo do toga da je odobravanje računa kroz PlatiMe logičan i koristan potez ako promatramo Primatelja.

Jednako tako, ako Primatelj ima višak likvidnosti, upravo je on taj koji ima pravo ‘prvokupa’ – opciju da otkupi račun po uvjetima koje je definirao Pošiljatelj te tako pomogne dobavljaču i umanji svoj trošak. Po Kovačecu, opet se dolazi do win-win situacije.

Komentirajte prvi

New Report

Close