Mjere za pomoć agencijama na Vladi idućeg tjedna, zadnji je čas

Autor: Marija Crnjak , 09. lipanj 2021. u 22:01
Foto: Grgo JelaviĆ/PIXSELL

Više od dva mjeseca nakon što je Vlada najavila donošenje mjera pomoći putničkim agencijama one bi se čini se konačno mogle i donijeti.

U rebalansu ovogodišnjeg državnog proračuna koji je ministar financija Zdravko Marić u srijedu predstavio u Saboru trebao bi se uračunati novac koji će se utrošiti na mjere pomoći turističkim agencijama za pripremu sezone, u koju ovaj sektor ulazi doslovce na koljenima.

Kako neslužbeno doznaje Poslovni dnevnik, odluka o donošenju mjera koje agencije traže već mjesecima trebala bi se naći na sjednici Vlade sljedećeg tjedna, nakon usvajanja rebalansa.

To će biti više od dva mjeseca nakon što je Vlada najavila donošenje mjera pomoći agencijama, koje su dosad pokrivene samo korona-naknadama za očuvanje radnih mjesta, a to im za ponovno pokretanje posla naprosto nije dovoljno.

Iz agencija su još oprezni s izjavama dok ne vide konkretna rješenja, no iako im pomoć stiže prilično kasno, kažu da će im biti više nego korisna. U pitanju je preživljavanje oko dvije tisuće gospodarskih subjekata koji prihoda nemaju praktički od studenog 2019. godine, dakle sada već više od godinu i pol.

Još nije poznato hoće li Vladina pomoć biti naknada troškova poslovanja u prvim mjesecima 2021. godine, što su agencije predlagale na sastancima u ministarstvima turizma i financija, ili će se ona definirati na neki drugi način.

“Mjesecima upozoravamo da nećemo imati čime pokrenuti poslovanje kad ono krene, i upućujemo apele nadležnima u Vladi. Podsjetimo da agencije nisu, poput ugostitelja, dobile naknadu za troškove poslovanja, iako su imale čak manji promet od dijela ugostitelja, restorana kojima je u najvećem zatvaranju bilo dozvoljeno da dostavljaju hranu, a potom su im otvorene terase.

240

agencija okupljeno je u Udruzi hrvatskih putničkih agencija

Iako rad agencija nikad nije bio formalno zabranjen zbog pandemije, činjenica je da zbog svih mjera prevencije širenja zaraze agencije nisu imale nikakav prihod kroz cijelu prošlu, ali i većinu vremena u ovoj godini”, podsjeća Tomislav Fain, predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) koja broji oko 240 agencija.

Situacija je kritična za mnoge agencije koje su možda sačuvale zaposlenike, no sada je u pitanju očuvanje samog posla. Sezona je u proteklom vikendu u Hrvatskoj praktički krenula, kao i rezervacije koje se s otvaranjem granica ubrzavaju, i događa se da agencije ne mogu realizirati poslove za koje ih traže.

Katarina Hauptfeld, vlasnica agencije Katarina Line za krstarenja Jadranom požalila nam se kako ima problem s organizacijom transfera i ostalih usluga koje su ključne za realizaciju njihovog proizvoda.

“Ako Vlada hitno ne pomogne s bespovratnom pomoći agencijama, ne znam kako ćemo odraditi sezonu. Imamo paradoks, raste nam potražnja, a mi se borimo kako ćemo realizirati uslugu”, kazala je Hauptfeld.

Vlastite rezerve

Fain pojašnjava kako se vlasnici tvtki snalaze na kojekakve načine. “Prema podacima Porezne uprave i Državnog zavoda za statistiku prosječan pad u djelatnosti turističkih agencija kontinuirano je tijekom 2020. godine bio iznad 85 posto.

Većina agencija na tržištu je dugo, to su obiteljske tvrtke koje dugo rade i puno su uložili u svoje poslovanje i ne žele ga izgubiti. Zato se masovno koriste vlastite rezerve, privatne pozajmice, prodaje se imovina, mnogo toga se uzima na dug dok se ne počne stvarati neki prihod od kraja lipnja ili početka srpnja. No to je sve kratkog daha, i zato se nadam da će najavljena pomoć Vlade doći uskoro”, kaže Fain.

Zanimljivo je da je među članicama UHPA-e samo 6 agencija u blokadi, no nije poznato koliko je agencija zatvorilo vrata zbog pandemije. Takav ishod čeka one koji su u pandemiju ušli na klimavim nogama, kaže Boris Žgomba, predsjednik uprave agencije Uniline i predsjednik udruženja putničkih agencija Hrvatske gospodarske komore.

“Naša agencija imala je sreću da smo pandemiju dočekali zdravi, no da mi je netko prije 2 godine rekao da ću više od godinu dana ovako raditi i preživjeti bez velikih šteta, ne bih mu vjerovao.

Svakako, tome su pridonijele Vlladine mjere za očuvanje radnih mjesta koje su bile brze i pomogl su da sektor ne izgubi radnu snagu koja mu je potrebna za nastavak poslovanja jednom kad posao krene. Sad je posao krenuo, ali smo u problemu da će neki imati radnike, ali ne i tvrtku koja neće preživjeti, i zato su mjere pomoći za pripremu sezone ključne”, kaže Žgomba.

Ima tu još nekoliko važnih okolnosti koje treba uzeti u obzir. Naime, za razliku od hrvatskih agencija, agencije u okolnim zemljama, prije svega u Sloveniji, ranije su dobile pomoć iz proračuna za likvidnost i pokrivanje troškova, i trenutno su u prednosti pred svojim hrvatskim kolegama.

“Nemamo ništa protiv otvorenog tržišta, ali smatramo da svi trebaju imati jednake preduvjete za rad, što trenutno nije slučaj. Zato bi se moglo dogoditi da nam posao hrvatskih agencija odrađuju slovenske agencije, jer su u boljoj početnoj poziciji.

Također, treba imati na umu da će uskoro stupiti na snagu izmjene Zakona o pružanju usluga u turizmu koje će propisati obvezu povrata avansa za putovanja”, podsjeća Žgomba.

Pitanje vaučera

Kako je poznato, Hrvatska je dugo odolijevala nalogu Europske komisije da se omogući povrat novca umjesto vaučera koje su agencije nudile na početku pandemije.

Dijelom će se to kompenzirati ponovnim otvaranjem školskih putovanja, što otvara opciju za konačnu realizaciju tih vaučera, no kako se većinom radi o novcu koji je “zaboravljen” kod dobavljača ili ga je već progutao minus na računu, i tu će dobro uskočiti pomoć iz državnog proračuna.

Komentirajte prvi

New Report

Close