Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Davorin Profeta otkriva ključ opstanka šoping centara: Evo što nas čeka umjesto klasične kupovine

Autor: Ana Roksandić
22. prosinac 2025. u 06:30
Podijeli članak —
Foto: Robert Anic/PIXSELL

Navike se mijenjaju – šoping centri moraju nuditi i prostor za socijalnu interakciju i zabavu odraslih, ne samo djece.

Iako se već dugo špekulira kako će online kupovina postati dominantan izbor kupaca, Davorin Profeta, izvršni direktor CC Reala koji u Hrvatskoj upravlja s četiri šoping centra, kaže kako podaci s terena govore – drukčije.

U upravljačkom portfelju CC Reala u Hrvatskoj nalaze se City Center one Split, City Center one Zagreb West i East te Max City Pula, dok na međunarodnoj razini kompanija upravlja tržišnim nekretninama i investicijama na tržištu nekretnina u brojnim zemljama. U CCO Split nedavno je otvoren Kontraloop, prostor koji omogućuje lepezu zabavnog sadržaja, poput kuglanja, pikada, biljara i brojnih drugih opcija. Time je pojačan zabavni element u šoping centru, koji kupce i dalje privlače, pokazuje to i činjenica da je porast prometa u odnosu na 2024. godinu.

Koja je poslovna logika kojom ste se vodili
pri otvaranju Kontraloopa u Splitu?

Poslovna logika bila je ponuditi nešto novo na tržištu, nešto što dosad nije bilo uobičajeno. Ako pogledamo općenitu ponudu, ona je segmentirana – uglavnom je usmjerena na zabavu za najmlađu djecu, a odvojeno i za odrasle.

Željeli smo napraviti spoj tih koncepata i kreirati ponudu koja će obuhvatiti stariju djecu i obitelji, kako bi se svi zajedno mogli zabaviti. U našim centrima već postoje igraonice za najmlađe do otprilike 12 godina, no nakon toga jasno se osjeća nedostatak dodatnog sadržaja za one malo starije.

Danas trgovački centri više ne mogu funkcionirati isključivo kroz modu i klasičan šoping, već moraju nuditi i prostor za socijalnu interakciju, mjesta na kojima ljudi mogu kvalitetno provoditi vrijeme i družiti se. Takav pristup je ujedno i dio naše šire strategije upravljanja komercijalnim nekretninama, posebno trgovačkim centrima, gdje kvalitetni sadržaji kakve posjetitelji i traže, doprinose i podizanju vrijednosti centra.

Upravo kroz Kontraloop imamo spoj zabave, hrane i opuštanja. Djeca i njihove obitelji mogu se zajedno natjecati, igrati, ručati ili večerati, popiti piće ili pojesti nešto slatko. Riječ je o širokoj i fleksibilnoj ponudi koja omogućuje kvalitetno zajedničko vrijeme i drugačije iskustvo boravka u centru. Takav koncept povećava posjećenost centra i zadržavanje posjetitelja u njemu što je važno i zakupcima i vlasnicima nekretnine.

Kontraloop je namijenjen starijoj djeci, mladima i odraslima, dok za one najmlađe postoji paralelna ponuda, u našim Kid’s Jungle igraonicama. Osim kuglanja, Kontraloop nudi i širok izbor hrane i pića, pikado, biljar, flipere, a u neposrednoj blizini nalaze se i arkadne igre. Time se pokriva zaista velika širina sadržaja i omogućuje zabava za različite uzraste i interese. Za sada su rezultati jako dobri, no svi i dalje marljivo radimo na marketingu i na B2B segmentu.

Kolika je bila vrijednost ulaganja?

Vrijednost ulaganja bila je oko 6,5 milijuna eura. Riječ je o značajnom ulaganju u prostor, kako s građevinske strane, tako i u kompletnu opremu, od staza za kuglanje i njihove opreme, preko namještaja, do kuhinje i svih ostalih elemenata koji čine Kontraloop kao cjelinu. Pritom ovakvo ulaganje nije kratkoročni projekt već na njega gledamo kao na dugoročnu investiciju u vrijednost same nekretnine.

Kako to da je za ovaj projekt izabran Split?

U zadnje tri godine City Center one Split je prošao kroz proces obnove i modernizacije (refurbishment) u koji smo uložili više od 22 milijuna eura.

Otvorenje Kontraloopa je ‘točka na i’ cijelog tog procesa. Jednostavno je riječ o logičnom koraku i početnoj lokaciji za ovakav koncept. Otvorenje Kontraloopa vidimo kao prirodan nastavak strateškog razvoja ovog centra – projekt koji dodatno podiže vrijednost same nekretnine i jača tržišnu poziciju centra te dugoročno osnažuje njegovu relevantnost posebno u kontekstu cjelogodišnje ponude sadržaja za lokalnu zajednicu što nam je iznimno važno.

Očekujete li interes
korporativnog sektora?

Da. Već u samom planiranju i organizaciji prostora predvidjeli smo mogućnost odvajanja pojedinih dijelova Kontraloopa kako bi se mogli koristiti za zasebne evente. Naše projekcije pokazuju da bi takav segment mogao činiti oko 25 posto ukupnih prihoda.

Trenutačno smo u završnoj fazi pripreme i finalizacije paketa koje ćemo nuditi tvrtkama, udrugama i školama. Planiramo pokriti doista širok spektar korisnika. Prostor je vrlo pogodan i za održavanje poslovnih i privatnih događanja, što dodatno potvrđuje širinu ponude i fleksibilnost samog koncepta. Kapacitet Kontraloopa je između 350 i 400 osoba, pri čemu se prostor može lako segmentirati u manje cjeline.

Kako biste danas usporedili online i prodaju ‘na terenu’? Ima li promjena u trendovima?

Offline i online kanali ne isključuju jedan drugi, već funkcioniraju zajedno. Analize različitih tržišta pokazuju da, iako online trgovina raste, istodobno raste i offline segment. Jedan od jasnih dokaza za to jest činjenica da se i dalje otvaraju nove trgovine i nove usluge unutar šoping centara. Da offline segment ne ide u dobrom smjeru, sigurno ne bismo ulagali u takve projekte. Dodatno, u posljednjih nekoliko godina otvoren je velik broj ‘retail’ parkova, koji su u potpunosti offline, što jasno pokazuje da ljudi i dalje žele fizičko iskustvo kupovine, a ne isključivo online.

Naše je predviđanje da će i online i offline kanali nastaviti ići jedan s drugim. Netko više preferira online kupovinu, netko offline, i to će se razlikovati od osobe do osobe. Iskreno, teško je reći što će se dogoditi za 30 ili 40 godina, kada na tržište dođu generacije koje su danas djeca ili se još nisu ni rodile, ali mi ćemo se, kao i dosad, prilagođavati promjenama. U ovom trenutku ne primjećujemo da je offline ugrožen. Naprotiv, naši podaci o posjećenosti i ostvarenom prometu pokazuju rast. Prometi na razini 2025. sva četiri centra kojima CC Real upravlja od prvog do desetog mjeseca iznosili su 532 milijuna eura, a godinu ranije u istom razdoblju dosegli su 500 milijuna eura. Ovogodišnje brojke na razini ta četiri centra pokazuju rast prometa od šest do osam posto, ovisno o pojedinom centru. Istodobno bilježimo i rast posjećenosti od tri do četiri posto. Ti pokazatelji potvrđuju kako ljudi i dalje dolaze u offline prostore, u šoping centre, gdje žele vidjeti i isprobati proizvode, ali i provesti vrijeme u socijalnoj interakciji. Na kraju, upravo je ostvareni promet najbolji pokazatelj da se posjet ne svodi samo na razgledavanje, već da se kupovina i korištenje usluga doista i realiziraju.

532 milijuna

eura prihoda ostvarila su četiri trgovačka centra pod upravljanjem CC Reala u devet mjeseci

Što mislite da će biti najveći izazov za vaš sektor u idućim godinama?

Najveći izazovi u budućnosti bit će prilagodba ponude i tržište rada. Vođenje šoping centra nije sprint, nego maraton. Riječ je o dugoročnom poslu u kojem su ugovori sa zakupnicima sklapani na razdoblja od pet, deset i više godina. Upravo zato svaka promjena ponude zahtijeva dugoročno planiranje. Ako želite odgovoriti na potrebe tržišta, potrebno je unaprijed sa zakupnicima dogovarati preseljenja, smanjenja ili proširenja prostora kako bi se ponuda mogla kvalitetno prilagoditi. Dodatni izazov je činjenica da se tržište danas mijenja znatno brže nego prije. Dolaze nove generacije s novim očekivanjima i potrebama, a šoping centri se moraju tim promjenama prilagođavati puno brže nego što je to nekad bio slučaj. Drugi veliki izazov je tržište rada. Primjećujemo da i naši zakupnici imaju poteškoća u pronalasku kvalitetne radne snage, a istodobno zbog situacije na tržištu rada rastu i troškovi upravljanja, vođenja i održavanja centara. Sve to dodatno povećava pritisak na poslovanje.

Što se tiče konkurencije, ona je stabilna. S konkurentima smo u stalnoj komunikaciji, razmjenjujemo iskustva, razgovaramo o izazovima s kojima se svi susrećemo i nastojimo pronaći načine kako zajednički unaprijediti poslovanje i biti bolji.

Postoje li kakve regulatorne promjene koje biste željeli vidjeti?

Jedna tema koja se uvijek iznova pojavljuje su radne nedjelje. Naš je stav da bi tržište trebalo regulirati takve stvari, a ne država. Smatramo da je bolje da se država što manje miješa, uz to da postavi jasna pravila i zakonski okvir, dok bi konkretne odluke trebale donositi tržišne okolnosti. Naglašavam, ne radi se nužno o tome da po svaku cijenu želimo biti otvoreni nedjeljom, već o tome da takvu odluku ne bi trebao donositi zakonodavac. Idealno bi bilo da o tome zajednički odlučujemo mi, naši zakupnici i naši posjetitelji. U konačnici, kada se rad nedjeljom ne bi isplatio, mi bismo bili prvi koji ga ne bi prakticirali.

Koji su vam planovi u idućoj godini?

Radimo na planovima za moguće proširenje pojedinih šoping centara, ali trenutačno su to još samo skice, pa ne možemo izlaziti s konkretnim detaljima. Ipak, svakako planiramo optimizirati svaki naš centar u skladu sa željama i planovima vlasnika, kako bismo postigli kontinuirani napredak. Cilj CC Reala, kompanije koja upravlja komercijalnim nekretninama, je uvijek surađivati s vlasnicima i ispunjavati njihove ciljeve, jer je njima najvažnije da vrijednost centara konstantno raste, što nam je uvijek u fokusu. Da bi to bilo moguće, i druge dvije strane u tom odnosu moraju biti zadovoljne, a to su naši zakupci i naši posjetitelji.

Autor: Ana Roksandić
22. prosinac 2025. u 06:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close