Slamka spasa: Austrijske željeznice iskazale interes za kupnju Gredelja

Autor: Suzana Varošanec , 23. siječanj 2019. u 13:43
Foto: Dalibor Urukalović/PIXSELL

Stečaj Gredelja započeo je još 1. listopada 2012., a pismo namjere iz sustava OBB-a mogući je put za njegov kraj.

Austrijsko društvo OBB-Technische Services GmbH koje posluje u sastavu Austrijskih saveznih željeznica, dostavilo je svoje pismo namjere o iskazivanju interesa za moguću kupnju TŽV Gredelj d.o.o. u stečaju.

Ta je informacija službeno potvrđena, a isto se tiče i odluke Gredeljevog Odbora vjerovnika koji je odmah ovlastio stečajnog upravitelja Tomislava Đuričina da započne preliminarne razgovore. Kako su Austrijanci formalno jedini zainteresirani, možda je to put za izlazak Gredelja iz stečaja, iako zbog značaja njegove proizvodnje nije moguće isključiti da se u zadnji čas neće pojaviti i drugi zainteresirani investitori, uključujući i one koji su već poznati, pa i ruski kapital.

Prvi sastanak predstavnika navedene  austrijske kompanije i stečajnog upravitelja trebao bi biti upriličen tijekom siječnja. No, na konačno stajalište po pitanju ove mogućnosti koja se naglo otvorila kao eventualno rješenje za preuzimanje Gredelja trebat će pričekati ipak određeno razdoblje, između ostalog i zbog zaokruživanja ukupne slike ovog dužnika. To je 'ključ' za procjenu isplativosti ulaganja u TŽV Gredelj, ali i  odlučujući čimbenik o kojem ovisi kako završetak stečaja započetog još 1. listopada 2012., tako i ono najbitnije zbog kojeg se postupak vodi  – to je sam plan namirenja stečajnih i razlučnih vjerovnika.

Kako se čini, ova proizvodna tvrtka i ex-sastavnica Hrvatskih željeznica, odnosno bivše ovisno društvo HŽ Putničkog prijevoza neće biti prodana ispod cijene, ali ni likvidirana kroz prodaju velike materijalne imovine koja je gotovo u cijelosti pod razlučnim pravima. "Pokušava se postići što veća cijena kako bi se vjerovnici namirili u što većem iznosu. TŽV Gredelj sa 410 zaposlenika jedina je tvrtka u regiji koja može izvesti sve prepravke na lokomotivama i vagonima, kako one jednostavnijeg karaktera, tako i najsloženijeg", kaže Đuričin odbacujući scenarij likvidacije Gredelj.

 

410 djelatnika

u ovom trenutku zapošljava Gredelj

Očekuje se da će biti organizirano nekoliko sastanaka s predstavnicima austrijske tvrtke. Predstoji joj i ulazak u proces dubinskog snimanja, poglavito u cilju upoznavanja s financijskim obvezama dužnika. Ostali važni aspekti kao što su svi podaci o tehnološkim i proizvodnim mogućnostima Gredelja, iz prve ruke  Austrijancima su već poznati, i to temeljem njihove recentne suradnje s LocoTechom iz Moskve koja je bila dogovorena za potrebe ruskog dubinskog snimanja Gredelja.

U segmentu osnovne djelatnosti promatrano, LocoTech je ruski pandan Gredelja, no s oko 1,3 milijarde eura godišnjeg prihoda. Usto, bivši je član propaloga hrvatsko-ruskog konzorcija koji je bio zainteresiran za preuzimanje Gredelja, u kojem je jedno vrijeme zajednički nastupao s hrvatskim subjektom KF Partners. Konzorcij je propao odustankom od zajedničkog nastupa, pa je doznajemo KF Partners dao samostalnu ponudu za preuzimanje Gredelja u iznosu od 30 milijuna eura koja Odbor vjerovnika nije zadovoljila te je odbijena. LocoTech, iako i dalje samostalno iskazujući interes, ipak ni u produženom roku, nije dostavio svoju ponudu, što može ukazivati na odustanak, ali tek privremeno.

S druge strane, od ranije iskazana ponuda kanadske kompanije Lincoln Transport koja je glasila na iznos od oko 47 milijuna eura, nije se smatrala ozbiljnom ponudom. Razlog? Na opetovane zahtjeve da dostave potrebnu bankarsku garanciju ili dokaz o posjedovanju kapitala, naime, Kanađani nisu reagirali, no ni njihove nove aktivnosti nije moguće isključiti.   TŽV Gredelj u stečaju iza sebe ima uspješnu godinu. Doznajemo da nije generiran novi gubitak, pa je to ključna razlika naspram 2017. kad je minus iznosio 23,39 milijuna kuna.

 

100 milijuna

kuna otprilike iznose prihodi Gredelja u 2018. godini

Svi financijski pokazatelji poslovanja u uzlaznom su trendu, navodi Đuričin koji je tu dužnost preuzeo u studenom 2017. Za to su ključne tri poluge: veća razina zaposlenosti kapaciteta, novougovoreni poslovi te što je u djelomičnom opsegu provedeno unutarnje restrukturiranje. Značajniji pad u poslovnim prihodima iz 2017. na razinu od 70-ak milijuna kuna time postaje prošlost, a dokaz je da je tvrtka 2018. završila s blizu 100 milijuna kuna prihoda iz poslovanja. Pritom je važno to što se većina generira iz ugovora na domaćem tržištu, a u tome prednjače poslovi koji rade za potrebe voznog parka HŽ Putničkog prijevoza i HŽ Carga.

S obzirom na liberalizaciju teretnog prometa, surađuju i s drugim operatorima teretnog prijevoza koji posluju na hrvatskom tržištu. Kako je otvaranjem stečaja prekinuta suradnja s tvrtkama iz HŽ sustava, povratak državnih tvrtki Gredelju zapravo se trenutačno smatra najvažnijom promjenom. Planom poslovanja za 2019. predviđa se razina prihoda iz poslovanja iznad 100 milijuna kuna, što znači ugovaranje novih poslova u regiji i zemlji, uz naglasak na daljnju racionalizaciju poslovanja.

Knjiga ugovora popunjena je za sljedećih pola godine, a novi ugovori su u najavi. Sačuvana proizvodna baza – inženjeri te proizvodni radnici za kojima na tržištu vlada velika potražnja, supstrat je na kojem se bazira cjelokupno poslovanje te daljnja perspektiva kompanije koja vjerovnicima duguje oko 100 milijuna eura utvrđenih obveza.

Komentirajte prvi

New Report

Close