Dobra stara tradicija njihova je ulaznica za nova tržišta

Autor: Ana Maria Filipović Grčić , 29. svibanj 2016. u 22:01
Rafaela i Matko Radović, Forma Natura/I. Č./PIXSELL

Prirodnu kozmetiku oživio student Matko Radanović, OPG Živaljić ima ‘najljepši ured’ – triljske košnice.

Festival poduzetništva, obrta i OPG-ova doživio je u petak u Trilju svoje peto izdanje. Poslovno događanje u zajedničkoj organizaciji Večernjeg lista, Poslovnog dnevnika i 24 sata privuklo je 15-ak poduzetnika i OPG-ova koji su došli predstaviti vlastite proizvode te iz prve ruke ispričati što to znači biti malim poduzetnikom. Solinska tvrtka Forma natura predstavila se prirodnom kozmetikom, a mladi poduzetnik i student Matko Radanović kaže da je posao na sebe preuzeo u trenutku kad su bili pred gašenjem.

"Šteta je bila u vjetar baciti 20 godina staža, koliko je Forma natura imala u tom trenutku. Vratili smo stari uspjeh jer su naš su recept kvaliteta i pristupačne cijene, a cijelo vrijeme osluškujemo i potrebe tržišta pa se lako prilagođavamo. Mali smo, fleksibilni, uložili smo puno i tako planiramo i nastaviti", kaže Radanović. Danas svoje proizvode na biljnoj bazi kao što su kreme, voskovi za depilaciju, kupke i šamponi distribuiraju suradnjom sa 15-ak ljekarni i više od 90 kozmetičkih salona. Mušku liniju proizvoda zasad nemaju, pojasnili su uz osmijeh, jer su žene ipak bolji kupci, no to je jedan od sljedećih koraka. Na vanjska tržišta još ne mogu jer ih čeka usklađivanje sa europskih direktivama, no to je nešto čega se Radanović objeručke prihvatio.

Na pitanje može li se živjeti od toga čime se bave spremno je odgovorio da može. "Nema neke velike tajne, trud, ulaganje i odricanje mogu imati samo jedan rezultat, a to je uspjeh", zaključio je. OPG Živaljić iz sela Čačvina pokraj Trilja već se 15 godina bavi uzgojem pčela i proizvodnjom meda. Najbolje se prodaje, kažu, med za imunitet i med od kadulje. Prodaju na kućnom pragu te na sajmovima, zbog čega posebno cijene kontakte s kupcima koje im omogućuju događanja poput Festivala poduzetništva. Imaju kušaonicu i trgovinu, a od djelatnosti koja je nekoć bila tek hobi danas mogu živjeti. "Radimo cijele godine, za nas nema klasičnog odmora. Naše se košnice nalaze u predivnom povijesnom dijelu triljske općine pa sigurno imamo najljepši ured", rekao je vlasnik Nedjeljko Živaljić. Osim meda, proizvode i matičnu mliječ te propolis, a o Uskrsu i Božiću ponudu oplemenjuju i slasticama od meda.

Riba Dražin dolazi iz Kaštel Kambelovca, posluju četiri godine i u pogonu za soljenje i marinizaciju ribe na tradicionalni način imaju jednako toliko zaposlenika. U sezoni, kad se opseg posla poveća, i više. Iznimno su zadovoljni plasmanom na tržištu koji im je omogućio poslovni moto Inovacija koja spaja proizvode zemlje i mora. Vrlo je zanimljiv Dražinov asortiman proizvoda pod nazivom Pepefiš, koji spaja ribu i povrće, poput crvenih papričica punjenih filetom inćuna. "Slatko-kisele i ljute crvene papričice pune se smotanim filetom inćuna, zatim se slažu u staklenke i prelijevaju maslinovim uljem. Dobije se Pepefiš, proizvod iznimnog okusa koji možete poslužiti uz domaći kruh, sir i vino, gdje okus u potpunosti dolazi do izražaja. Pepefiš je zaštićeni proizvod u Hrvatskoj i na međunarodnom tržištu, a Riba Dražin isključivi je vlasnik patentirane recepture", pojasnili su članovi obitelji Dražin.

Soparnik, jelo zaštićeno kao nematerijalna kulturna baština, odnedavno i u europskom registru zaštićenih oznaka zemljopisnog podrijetla, na triljski je festival donijela predsjednica Udruge Poljički soparnik Mira Kuvačić. Nekoć siromaško jelo, danas se soparnik smatra zaštitnim znakom povijesne republike Poljica i uvršten je u standardnu ponudu pojedinih restorana. Posla ne manjka, kaže Kuvačić, koja tri puta tjedno soparnik nosi na splitski Pazar, dok ostatak vremena dovršava mnogobrojne narudžbe. "Brašno, blitva, crveni luk, maslinovo ulje i češnjak – to je sve što vam treba za soparnik. Sve namirnice možete naći u svakoj prosječnoj kući na ovom području, a nekoć ljudi nisu ni imali ništa osim toga", pojasnila je Kuvačić.

Uz brojne druge izlagače na Festivalu su sudjelovali i OPG Suez iz Kaštel Kambelovca, koji se bavi proizvodnjom prirodnih namaza od rogača i kikirikija te brojnih drugih okusa, zatim mladi dvojac iz tvrtke Ramlsin, koji je predstavio svoj proizvod kapi od divljeg luka namijenjene detoksikaciji i snižavanju krvnog tlaka te kolesterola. Vlasnica Sueza Jasminka Šego posebnu pažnju ulaže kako u sadržaj tako i dizajn svojih proizvoda, sve su namirnice domaćeg podrijetla, a sajamske su joj aktivnosti trenutna preokupacija. Triljanka Ivanka Latinac, vlasnica obrta Daisy Art, predstavila je autentične rukotvorine s povijesnim motivima rimskog vojnika i novčića, triljske crkve i mosta.

Magneti s motivima naselja rimskih legionara Tilurij u Gardunu, 600 godina stare vodenice u Grabu ili kule Nutjak u Čačvinu već krase brojne domove, a uz bolju promociju Trilja kao turističke destinacije toga bi moglo biti i više. Izlagači ističu kako su im velik oslonac u dosadašnjem radu bili Hrvatska turistička zajednica (HTZ) te Hrvatska gospodarska komora (HGK), koje smatraju partnerima bez kojih bi put do uspjeha bio bitno teži. Svi su se složili i da je Trilj zanimljiv zbog aktivnog turizma koji omogućavaju rijeka Cetina i ostala prirodna bogatstva. Upravo u tome krije se velik potencijal za sve jer budući gosti Trilj i Dalmaciju općenito, zahvaljujući obrtima s Festivala, mogu upoznati svim osjetilima. 

Komentirajte prvi

New Report

Close