Europska komisija pokreće veliku ofenzivu protiv online prijevara i opasnih proizvoda koji pronalaze put do potrošača. U novom strateškom dokumentu, kako prenosi njemački Bild, najavljena su znatno stroža pravila s ciljem bolje zaštite svih građana Europske unije od manipulacija na internetu i nesigurnih proizvoda.
Zakon o digitalnoj pravednosti zaustavlja manipulacije
Središnji dio ovog plana je novi Zakon o digitalnoj pravednosti, čije se donošenje očekuje 2026. godine. Glavni cilj zakona je borba protiv takozvanih “mračnih obrazaca” (eng. Dark Patterns). Riječ je o podmuklim dizajnerskim trikovima na web stranicama i u aplikacijama koji korisnike navode na donošenje odluka koje nisu u njihovom interesu, poput neželjenih kupnji, pretplata ili dijeljenja osobnih podataka.
Osim toga, zakon će ciljati i na dizajnerska rješenja koja potiču ovisnost, kao i na nepoštene i prikrivene metode oglašavanja.
Poseban fokus na zaštiti maloljetnika
Jedan od ključnih prioriteta strategije je zaštita djece i mladih na internetu. Komisija želi smanjiti njihovu izloženost opasnim praksama koje su sve raširenije u digitalnom svijetu. To uključuje konkretne mjere protiv:
- Cyber-mobbinga (vršnjačkog nasilja na internetu)
- Sadržaja neprimjerenog za djecu
- Algoritama koji ciljano iskorištavaju dječje slabosti i ranjivost
Iako konkretni mehanizmi provedbe još nisu definirani, EU planira pokrenuti sveobuhvatnu studiju koja će istražiti na koje sve načine društvene mreže štete mentalnom i fizičkom zdravlju mladih. Uz to, Bruxelles će osnovati i stručno vijeće posvećeno isključivo temi djece i njihovoj interakciji s društvenim medijima.
Reforma nadzora tržišta protiv nesigurnih proizvoda
Komisija također planira temeljitu reformu sustava nadzora tržišta. Cilj je efikasnije se boriti protiv nesigurnih proizvoda, s posebnim naglaskom na one koji dolaze iz trećih zemalja. Sve veći broj proizvoda koji se prodaju putem interneta ne zadovoljava sigurnosne standarde i propise Europske unije, što predstavlja izravan rizik za potrošače.
“Moramo osigurati da je zakonodavstvo o zaštiti potrošača doraslo novim izazovima s kojima se suočavamo u digitalnom dobu”, izjavila je nadležna potpredsjednica Europske komisije, Henna Virkkunen, naglašavajući važnost ovih promjena za sigurnost svih građana.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu