‘Surađujemo s više od tisuću kooperanata i želimo jačati proizvodnju domaćeg voća i povrća’

Autor: Nina Midžor , 13. srpanj 2023. u 22:00
Alen Samardžić/Davor Javorovic/PIXSELL

Alen Samardžić, izvršni direktor operacija u tvrtki ENNA Fruit, govori o izazovima distribucije te važnosti povezivanja primarne poljoprivredne proizvodnje i tržišta.

Pandemija, a zatim i rat u Ukrajini snažno su utjecali na globalne opskrbne lance, a spirala loših vijesti nastavila se rekordnom inflacijom. U takvim uvjetima sve se više zaziva rast domaće proizvodnje hrane, odnosno samodostatnost.

O potencijalima Hrvatske u proizvodnji voća i povrća i logističkim izazovima distribucije robe kratkog vijeka trajanja od polja do stola, razgovarali smo s Alenom Samardžićem, izvršnim direktorom operacija u tvrtki ENNA Fruit.

Riječ je o vodećoj tvrtki u Hrvatskoj i regiji za organizaciju proizvodnje, otkup, distribuciju te preradu voća i povrća koja surađuje s više od tisuću domaćih kooperanata.

Kada je tvrtka osnovana i kako je rasla do vodeće pozicije u Hrvatskoj u ovom sektoru?
ENNA Fruit je osnovana 2020. godine, kada smo preuzeli tvrtku koja se do tad bavila organizacijom proizvodnje i otkupom, s timom ljudi koji ima više od dvadeset godina iskustva u ovom poslu. Mi smo donijeli nove poslovne ideje i profesionalce koji su prije toga radili u drugim sektorima izvan poljoprivrede.

Fokus smo stavili na odnose s kooperantima kojima pomažemo u organizaciji proizvodnje. Želimo im biti partneri koji će im pomoći u različitim koracima proizvodnje; od odabira sorti, savjeta pri uzgoju te berbi pri čemu im pružamo informacije o tome što su zahtjevi tržišta, odnosno kupaca. Želimo da se oni fokusiraju na proizvodnju, dok im mi pružamo sigurnost kroz mogućnost garantiranog otkupa i uredno plaćanje.

Upravo taj pristup, ali i činjenica da smo prepoznali kako tržište treba financijski i reputacijski snažnog partnera omogućilo nam je da brzo dođemo do vodeće pozicije na tržištu. Rast poslovanja posljedica je i širenja na tržište Srbije, Slovenije i BiH kao i ulaganja u modernizaciju. Ukupno, imamo više od 400 zaposlenih, a u sezoni se ta brojka značajno poveća.

Prioritet su domaći proizvodi

U otkupnim centrima imaju više od 40.000 tona skladišnih kapaciteta i u interesu im je da te kapacitete pune domaćom robom jer skraćuju lance opskrbe.

Čime se sve bavi ENNA Fruit – od proizvodnje do prerade?
Naš primarni fokus je organizacija proizvodnje i otkup domaćeg voća i povrća. Cilj nam je povezati primarnu poljoprivrednu proizvodnju i tržište, odnosno naše glavne kupce, trgovačke centre. U tom lancu, nakon otkupa mi “odrađujemo” kalibriranje i sortiranje proizvoda, hlađenje, odnosno čuvanje robe pod određenim temperaturnim režimom, pakiranje i na kraju dostavu.

Imamo četiri otkupna centra u područjima s izraženom poljoprivrednom proizvodnjom to su Varaždin, Lozan, Donji Miholjac i Opuzen, te imamo logističko-distributivni centar u Dugom Selu. Uz to, u Slatini imamo pogon u kojem proizvodimo konzervirano voće i povrće – slatki i kiseli asortiman za niz privatnih marki gotovo svih vodećih trgovačkih lanaca u Hrvatskoj, te za vlastiti brand Doora.

Koliko ste dugo na poziciji izvršnog direktora operacija i što je sve vaše zaduženje?
Imam višegodišnje iskustvo u upravljanju procesima i vođenju zaposlenika. Izvršni direktor operacija sam od listopada prošle godine, ali i prije toga sam bio zadužen za operacije kao izvršni direktor Sektora prerade voća i povrća.

Trenutno je moj fokus na investicijama, logistici i centralnoj nabavi. Od 2009., kad sam promijenio branšu, zaposlen sam u tvrtkama kojima je zajednički nazivnik voće i povrće. U početku sam se bavio održavanjem strojeva i opreme, investicijama i energetikom, a kasnije sam se uključio u sektor logistike i centralne nabave, a bavim se i optimizacijom poslovnih procesa u proizvodnji i pakiranju.

Možete li na primjeru jednog artikla opisati taj logistički proces od polja do stola?
Možda je najbolji primjer mandarina, kultura koju ne samo da u Hrvatskoj proizvodimo dovoljno za vlastite potrebe, već je i izvozimo na strana tržišta. U listopadu počinju najintenzivnije berbe neretvanske mandarine i na vrhuncu berbe otkupni centar u Opuzenu otkupljuje više od 200 tona mandarina dnevno.

Mandarine u našem centru idu na kalibriranje i pakiranje te hlađenje na temperaturu od 7 do 10 stupnjeva kako bi što duže ostale svježe. U jeku sezone svakoga dana iz otkupnog centra Opuzen u razne dijelove Hrvatske i Europe odlazi desetak kamiona ovog slasnog voća. Mandarina nakon utovara prosječno za 2-3 dana dolazi do trgovina i polica, odnosno krajnjih kupaca.

Svaka kultura ima svoj specifičan put od polja do stola. Primjerice, šljiva se mora pažljivo brati rukavicama kako se ne bi oštetila te obavezno ide na hlađenje prije pakiranja čime se izbjegava mogućnost da u kamionima prema kupcima izgubi privlačan izgled.

Nakon otkupa vrši se kalibriranje i sortiranje proizvoda, hlađenje, pakiranje pa dostava/PD

Koji su najveći izazovi?
Kako u cijelom svijetu, tako i našoj tvrtki, logistika i lanci opskrbe su posljednjih godina poseban izazov. S obzirom da mi radimo sa svježim proizvodima koji u roku od nekoliko dana moraju stići s polja do polica trgovina, izuzetno je bitno da planski sve odradimo bez pogrešaka.

U tom smislu pandemija, a zatim i rat u Ukrajini bili su posebno izazovni. Upravo taj utjecaj vanjskih faktora pokazuje koliko je bitno raditi na jačanju domaće proizvodnje, no, nažalost, mi gotovo u nijednoj kulturi nismo samodostatni, izuzev mandarine i jabuke.

S druge strane, u našim otkupnim centrima imamo više od 40.000 tona skladišnih kapaciteta i u interesu nam je da te kapacitete punimo domaćom robom, jer skraćujemo lance opskrbe, a i kupci su skloniji kupovati robu proizvedenu u njihovoj blizini.

Što je s turističkom sezonom, kada se broj kupaca u trgovinama na obali drastično povećava, što to znači za vaše kapacitete?
Turizam snažno povećava potražnju, ne samo za “našim” proizvodima, već općenito svim vrstama roba i usluga u Hrvatskoj. Budući da smo fokusirani da naši kupci budu maksimalno zadovoljni, često se događa da je potrebno pronaći kamion više za robu koju je potrebno dostaviti u kratkom roku, što je u turističkoj sezoni uvijek izazov. No, zahvaljujući kvalitetnim partnerima – prijevoznicima te našim stručnim i upornim djelatnicima do sada smo sve izazove u sektoru logistike uspješno savladali.

Tko su najveći kupci koje opskrbljujete?
Naše trenutno prodajno tržište je 110.000 tona godišnje. Naši su kupci najveći trgovački lanci u Hrvatskoj (Konzum, NTL, Spar, KTC, Tommy, Metro), a surađuju i s lancima u Sloveniji, BiH i Srbiji te na tržištima Srednje Europe.

S kojim sve državama imate ugovore o prijevozu?
Ugovore o prijevozu imamo s više od 50 tvrtki, od kojih je najveći dio iz Hrvatske, ali koristimo usluge i tvrtki iz Slovenije, Srbije te Bosne i Hercegovine.

Naime, u BiH u Gradišci imamo vlastiti otkupni centar skladišnog kapaciteta 12.000 tona, dok smo u Srbiji u najmu dijela otkupnog centra u Pudarcima, a otkup smo nedavno pokrenuli i u Sloveniji.

I u tim zemljama fokus nam je na organizaciji proizvodnje i otkupu domaće robe kako bismo prvenstveno opskrbili tamošnja tržišta, a naravno, ako postoji mogućnost, i izvezli robu u susjedne zemlje u regiji kao i na treća tržišta.

Komentirajte prvi

New Report

Close