Kompanije poput Končara, Rimac Automobila i Mirnovca za sada bez posljedica

Autor: Darko Bičak , 10. veljača 2020. u 11:32
Foto: Shutterstock

Problema će biti ako se situacija oduži i zalihe roba ponestanu, isto vrijedi i za one koji robu dobivaju brodom.

Situacija oko epidemije koronavirusa je već dobrano uzdrmao kinesko, azijsko, a lagano i globalno gospodarstvo što se ogleda u smanjenim procjenama gospodarskog rasta te padu cijene nafte.

Iako Hrvatska nema neke izrazito velike gospodarske suradnje s Kinom, činjenica je da su i mnoge naše tvrtke i projekti vezani uz dobavljače ili partnere iz Kine te bi im ozbiljni poremećaji trgovinskih tokova zbog pandemije, ili čak i straha od nje, mogli prouzročiti ozbiljnije ekonomske probleme.  Iz Hrvatske gospodarske komore (HGK), a koja od nedavno ima svoj inozemni ured i u kineskom Šangaju, ističu da do sada nisu zaprimili nikakve informacije od hrvatskih tvrtki koje posluju na s kineskim tržištem zbog problema uzrokovanih koronavirusom.

“Zbog smanjenog prometa putnika veliki broj aviokompanija obustavila je letove do sredine ili kraja veljače, a i one kompanije koje lete smanjile su broj letova. Smanjenje broja letova utjecalo je i na ograničenje prometa roba. No budući da se cijela situacija dijelom preklopila s praznicima kineske Nove godine, koji su u Kini počeli krajem siječnja, a kada je prekid poslovnih aktivnosti kineskih tvrtki uobičajen u ovo doba godine, naše tvrtke koje posluju s njima, još uvijek nisu uočile veće posljedice.  One će biti vidljive, ako se novonastala situacija oduži i zalihe roba ponestanu.

One tvrtke koje dopremaju robu brodskim prijevozom isto tako još nisu mogle osjetiti novonastalu situaciju.  Za sada možemo potvrditi da su zbog novonastale situacije odgođeni svi sajmovi i događanja planirani za veljaču i ožujak, ali za događanja od travnja nadalje još nije poznato hoće li se održati. Utjecaj na kinesko gospodarstvo, a posljedično i na bilateralnu razmjenu između naše dvije zemlje ovisi o daljnjem razvoju situacije, odnosno o trajanju posebnih mjera nastalih uslijed širenje zaraze koronavirusom”, kažu nam u HGK.

Jedna od hrvatskih tvrtki koja ima i proizvodnju u Kini je Končar grupa koja s kineskim China XD Electric imaju tvornicu za proizvodnju visokonaponske opreme.  XD ima tržišnu kapitalizaciju od 17,3 milijarde kuna, u Kini zapošljava preko 14 tisuća radnika, a bave se distribucijom električne energije i proizvodnjom elektroenergetske opreme.  “Grupa Končar pomno prati zbivanja u Narodnoj Republici Kini vezana uz koronavirus, kao i upute Svjetske zdravstvene organizacije te ostalih mjerodavnih institucija.

Također, s našim poslovnim partnerima iz Kine, razmatramo najbolja rješenja u slučaju daljnjeg širenja korona virusa”, kažu nam iz Končara. Iako nemaju tamo vlastitih tvornica, iz Kine dolazi i gotovo sva sirovina i gotovi proizvodi pirotehničke tvrtke Mirnovec. Franjo Koletić, direktor Mirnovec Pirotehnike, ističe da oni ne očekuju neke probleme u poslovanju zbog mogućeg poremećaja trgovine s Kinom.

“Mi smo trenutno u fazi dogovora isporuka za kraj godine, a kada se ostvari većina našeg godišnjeg prihoda u segmentu pirotehnike. Vjerujem da će se situacija u narednim danima i tjednima smiriti, a svakako do kraja godine”, kaže Koletić te priznaje da mu je koronavirus ipak malo poremetio planove jer je ovih dana planirao ići u Kinu na dogovor s poslovnim parterima oko proizvodnje i dostave pirotehnike za Mirnovec.

14 tisuća

radnika u Kini ima China XD Electric partner Končar grupe

“Za sada ću odgoditi to putovanje, a u slučaju da pandemija potraje, ne moram čak niti ići tamo nego ću posao dogovoriti elektronski. Sama isporuka robe nije opasna jer je jasno da virusi ne mogu preživjeti u kontejnerima na moru 50-ak dana koliko roba putuje iz Kine do Hrvatske.  Iako, moram priznati da imam iskustva s ovakvom situacijom jer sam prije par godina bio na putu u Kini kad se pojavila slična pandemija Sarsa.

Nisam ni tada imao nekih ozbiljnijih problema na putu, no čini mi se da se oko ove korone digla globalno veća strka nego što je tada bilo slučaj sa Sarsom. S Kinom je izravno povezan i najveći aktualni infrastrukturni projekt u Hrvatskoj, Pelješki most, gdje je izvođač kineska korporacija koja posao odrađuje s više stotina kineskih radnika, a i najveći dio građevinskih blokova mosta se doprema brodovima iz Kine.

U Hrvatskim cestama (HC), koje su investitor i nadzornik projekta, ističu da obzirom da su sve aktivnosti u realizaciji projekta jasno definirane dinamičkim planom koji je sastavni dio ponude, ugovorni rok u ovom trenutku za njih, kao investitora, nije upitan. “Na tjednim koordinacijama detaljnije će biti raspravljena novonastala situacija koju pomno pratimo, međutim ista trenutno nema isključivog utjecaja na naše gradilište. Naravno da kao investitor radova imamo razumijevanje za probleme nastale uslijed koronavirusa, međutim skoro svi radnici izvođača nalaze se na gradilištu, a brod s konstrukcijom mosta plovi prema Hrvatskoj”, kažu u Hrvatskim cestama.

Dodaju da je izvođač radova svojim postupanjem prethodno i unaprijed poduzeo sve potrebne mjere kojima je spriječena mogućnost potencijalne ugroze gradilišta, u zdravstvenom smislu.  “Zaštita na gradilištu je uspostavljena, mjere su poduzete i provode se sukladno jasnim naputcima. Svi dionici u izgradnji upoznati su s potrebnim postupanjem te eventualnim mjerama sukladno potrebi. Hrvatske ceste d.o.o. na raspolaganju su svim nadležnim tijelima za bilo kakve dodatne aktivnosti za koje se eventualno ustanove da su potrebne, a u cilju maksimalne zaštite”, ističu u HC-u.

Komentirajte prvi

New Report

Close