Uspješna hrvatska tvrtka Webpower Adria prodana je nizozemskoj grupaciji Spotler Group, lideru u e-mail marketingu i marketing automatizaciji. Tvrtka je osnovana 2016. kao lokalni partner nizozemskog Webpowera, kad na našem tržištu nije bilo prave alternative Mailchimpu, a danas s njima surađuje više od 250 kompanija iz regije.
Poznati su po inovativnoj kulturi. Među prvima su u Hrvatskoj uveli četverodnevni radni tjedan i remote rad, a kampanjom “Kupujmo Hrvatsko” obvezali se zaposliti novu osobu za svakih 25 klijenata koji s Mailchimpa prijeđu na Webpower. Riječ je i o rijetkom primjeru izravne inozemne investicije u hrvatski IT sektor, koja donosi nova SaaS rješenja i dodatno jača domaću tehnološku scenu.
Razgovarali smo s Janom de Jongom, suosnivačem Webpower Adrije. Dotaknuli smo se izazova i potencijala hrvatskog IT sektora, budućnosti SaaS industrije, važnosti lokalnog zapošljavanja, digitalne transformacije i inovativnih modela rada koji su postali dio DNK-a uspješnog tehnološkog poslovanja.
Kako iz Vaše perspektive izgleda put Webpower Adrije od lokalnog partnera nizozemskog Webpowera do toga da postane akvizicija koju preuzima velika europska grupacija poput Spotlera? Što je presudilo u toj valorizaciji?
Još 2016. primijetio sam da sve više tvrtki u Hrvatskoj koristi e‑mail marketing za komunikaciju s kupcima i pretplatnicima. Većina se oslanjala na inozemne platforme poput Mailchimpa, pri čemu su korisnici potpuno samostalno morali savladati korištenje platforme bez ikakve lokalne korisničke podrške. U to vrijeme nije bilo snažne lokalne alternative pa smo odlučili popuniti tu prazninu.
Udružili smo se s onim što je danas Spotler Group, postajući njihov lokalni predstavnik za Adriatic regiju i nudeći njihovu vodeću nizozemsku platformu za e‑mail marketing. Spotler je osigurao vrhunsku tehnologiju, dok smo se mi u Webpower Adria fokusirali na razvoj poslovanja i pružanje iznimne korisničke podrške i usluga klijentima na našem tržištu.
Tijekom godina Webpower Adria brzo je rasla dostignuvši 250 ugovorenih klijenata u regiji i etablirala se kao lokalni lider u e‑mail marketingu i marketing automatizaciji. Nakon gotovo desetljeća partnerstva, s time da je Spotler Group već vodeći na tržištu Nizozemske, došlo je vrijeme da Spotler Group preuzme Webpower Adria.
Koji dio poslovnog modela Webpower Adrije smatrate ključnim razlogom zbog kojeg ste postali atraktivni Spotleru da se odluči na ovu akviziciju?
Webpower Adria i Spotler imaju mnogo zajedničkog. Nudimo istu platformu za e‑mail marketing i marketing automatizaciju te surađujemo već gotovo cijelo desetljeće. Ali razlozi zbog kojih je Webpower Adria postala atraktivna akvizicijska meta za Spotler Group idu dalje od zajedničkog proizvoda: uključuju naš brzi rast, zdrave operativne marže, vrlo visoko zadovoljstvo klijenata i zaposlenika te dosljedno nisku stopu gubitka korisnika.
Osim toga, Adriatic regija izuzetno je privlačna mnogim ulagačima jer u njoj još uvijek postoji ogroman potencijal za daljnji rast. A s već etabliranim i dobro poznatim lokalnim timom, ova akvizicija bila je za Spotler Group logičan i jednostavan korak.
Spotler Group ulazi na hrvatsko tržište kroz kupnju Webpower Adrije. Što to znači za domaći IT ekosustav? Mogućnost rasta, nova SaaS rješenja, transfer znanja, kapital? Gdje vidite najveće potencijale?
Vjerujem da je Spotler Group napravio sjajan strateški potez. Preuzimanjem Webpower Adrije čvrsto se pozicioniraju kao vodeći pružatelj e‑mail marketinga u našoj regiji, što otvara vrata mnogim novim prilikama, osobito uvođenju drugih SaaS rješenja koja su već dio Spotler portfelja. Recimo CRM sustavi, Customer Data Platforme, messaging rješenja i slično.
Do sada se Webpower Adria primarno fokusirao na e‑mail marketing, ali u budućnosti očekujem da će mnoga od izvanrednih Spotlerovih rješenja biti predstavljena našim postojećim klijentima, kao i novim klijentima diljem regije.
Uveli ste četverodnevni radni tjedan i remote-first kulturu prije nego što je takav model rada postao globalni trend. Kako je ta odluka utjecala na produktivnost i poslovne rezultate. Hoće li Spotler nastaviti s tim modelom?
Vjerujemo da je to bila jedna od najboljih odluka koje smo mogli donijeti. Rad u potpunosti na daljinu četiri dana u tjednu nije imao negativan utjecaj na našu produktivnost. Naprotiv, donio je mnoge pozitivne učinke: zadovoljstvo zaposlenika značajno je poraslo, a sretni zaposlenici naravno čine i naše klijente zadovoljnijima.
Bolovanja u Webpower Adriji gotovo da nema, a fluktuacija kadrova je smanjena, rezultirajući vrlo iskusnim i stabilnim timom. I možda najimpresivnije, regrutacija je postala iznimno jednostavna, samo prošli tjedan zaprimili smo gotovo 300 prijava za otvorenu poziciju u roku od 48 sati. Webpower Adria zaista može birati najbolje talente.
Kažu da nikada ne smijete mijenjati pobjednički tim. Spotler će zasigurno nastaviti suradnju sa svim aktualnim članovima tima i vjerujemo da neće činiti velike promjene u DNK tvrtke u budućnosti jer taj DNK bio je jedan od ključnih pokretača našeg uspjeha.
U isto vrijeme, Spotler pruža značajnu vrijednost svojim zaposlenicima. Osim kontinuiranog profesionalnog rasta i novih karijernih putova, zaposlenici dobivaju pristup najmodernijoj tehnologiji koja pojednostavljuje svakodnevne zadatke, kao i mogućnosti sudjelovanja u projektima na razini Europe.
Pozornost je privukla i kampanja “Kupujmo Hrvatsko”, gdje se za svakih 25 klijenata koji napuste Mailchimp obećalo zaposliti novu osobu. Koliko su takve poslovne inicijative dugoročno održive i koliko doprinose jačanju domaće IT industrije?
Oduvijek smo vjerovali u važnost podrške lokalnim dobavljačima, ne samo u IT‑ju, nego u svim sektorima. I da, naša kampanja ‘Kupujmo Hrvatsko’ bila je veliki uspjeh. Posebno tijekom Covid lockdowna, mnoge hrvatske tvrtke prešle su s Mailchimpa na Webpower, što nam je pomoglo stvoriti nova radna mjesta u razdoblju velike neizvjesnosti.
Danas nastavljamo zapošljavati nove ljude kako rastemo brojem klijenata, jer realnost ostaje ista: što više tvrtki prijeđe s globalnih rješenja na lokalnog pružatelja poput Webpowera, to se više lokalnih radnih mjesta stvara i to više koristi domaćoj ekonomiji.
U regiji s više od 250 klijenata, od velikih korporacija do startupa, kako vidite evoluciju potreba korisnika u segmentu email marketinga i marketing automatizacije? Što danas razlikuje najuspješnije regionalne brendove od onih koji zaostaju?
E‑mail marketing je danas jedan od najprofitabilnijih kanala digitalne komunikacije. Malo koji kanal može parirati njegovom ROI‑u. Tvrtke koje postižu najveći uspjeh su one koje strateški integriraju e‑mail marketing u svoj komunikacijski miks i izdvajaju dovoljna sredstva i resurse. I naravno, trebaju prave alate – prava rješenja, jer čak i Max Verstappen treba izvrstan bolid da postane svjetski prvak Formule 1.
Hrvatska često bilježi nedostatak izravnih inozemnih investicija u tehnologiju. Kako biste ocijenili institucionalno i regulatorno okruženje za ulazak stranog kapitala? Vidite li ovakve akvizicije kao mogući okidač za snažniji investicijski ciklus?
Tijekom godina, Hrvatska je poduzela velike korake da postane atraktivnija za izravna strana ulaganja. Članstvo u Europskoj uniji, prijelaz s kune na euro i globalne tvrtke poput Googlea koje su kupile lokalne inovatore poput Photomatha. Sve to pomaže u pozicioniranju Hrvatske kao zemlje koju ne treba previdjeti.
Ali na kraju, investicijske prilike stvaraju lokalni poduzetnici i domaće tvrtke. Sve dok nastavimo stvarati inovacije, graditi i razvijati iznimne kompanije u Hrvatskoj, možemo očekivati sve veće razine stranih ulaganja.
Što se dugoročno mijenja za vas osobno nakon akvizicije? Ulazite li u novu razvojnu fazu, preusmjeravate li se na druge projekte ili ostajete graditi Spotlerov položaj u regiji?
Moja poslovna partnerica, Martina Šepić i ja prodali smo 100 % tvrtke Spotler Grupi, ali planiramo ostati uključeni, primarno u razvoju poslovanja. To je dio u kojemu smo najbolji i koji najviše volimo. Istodobno, Martina i ja pokrenuli smo novu tvrtku naziva Team Adria. Naša misija je jednostavna: zaustaviti odljev hrvatskih talenata iz zemlje dovodeći odlične remote‑poslove u Hrvatsku. Spotler Group je naš prvi klijent i već im pružamo izvanredne developere i dizajnere.
Neizmjerno smo ponosni što smo bili dio puta Webpower Adrije i potpuno smo uvjereni da sadašnje vodstvo, predvođeno izvršnim direktorom Alenom Ćorkovićem, koji je u Webpower Adriji gotovo od samih početaka (više od 6 godina) s dubokim razumijevanjem Spotlerovih proizvoda, našeg tima i tržišta, nastavit će našu misiju tvrtke – biti broj 1 adresa za svakoga tko traži stručnost u e‑mail marketingu i marketing automatizaciji.
Gledajući širu sliku, koje su najveće strateške prepreke, a koje najveće prilike za hrvatske SaaS tvrtke koje žele igrati u višoj europskoj ligi?
Bilo koja SaaS tvrtka koja želi konkurirati na najvišoj razini u Europi mora napraviti značajna ulaganja u integraciju umjetne inteligencije u svoja rješenja. Da biste vodili u ovom poslu, morate ostati inovativni.
To je još jedan razlog zašto vjerujemo da budućnost Webpower Adrije izgleda vrlo obećavajuće sada kada je dio Spotler Groupe. Spotler Group ima tim od 100 developera koji neumorno rade na novim značajkama, donoseći najinovativnija rješenja tisućama klijenata diljem Europe. Webpower Adria će svakako imati koristi od toga što je dio ove dinamične i vizionarske grupe.
Razlozi za ostanak u Hrvatskoj
Kada ste 2006. prvi put došli u Hrvatsku, kakvi su bili vaši dojmovi o poslovnom okruženju? Kakvo je poslovanje u usporedbi s onim u Nizozemskoj i što vas je najviše iznenadilo? Također, koje ste promjene primijetili u hrvatskom poslovnom ekosustavu od tada do danas?
Kad sam se 2006. preselio u Hrvatsku, gotovo da nisam napravio nikakvo istraživanje unaprijed. Odlučio sam živjeti u Splitu, misleći da će drugi najveći grad u zemlji imati dobre prilike za pokretanje mog prvog biznisa. Vrlo brzo sam shvatio koliko je Hrvatska centralizirana i da se većina mojih potencijalnih klijenata nalazi u Zagrebu. Zbog toga sam godišnje prelazio 50.000 kilometara. Jednom tjedno vozio sam se iz Splita u Zagreb na sastanke s postojećim i budućim klijentima.
Većina Nizozemaca vrlo je izravna. Ne volimo gubiti vrijeme – ni tuđe ni svoje. Ako želimo razgovarati o poslu, nalazimo se u uredu, dolazimo točno na minutu, vrlo malo razgovaramo o trivijalnostima te odmah prelazimo na posao. U Hrvatskoj je suprotno. Najveće poslove ovdje zaključio sam u kafićima, nakon što bismo proveli mnogo vremena upoznajući se, gradeći povjerenje i odnose, uz više od jedne kave.
Još jedna zanimljivost: u Nizozemskoj je sasvim uobičajeno da svatko plati svoj dio računa. U Hrvatskoj se ljudi natječu tko će platiti svima. U ranim godinama često bih izgubio te ‘bitke’, ali danas mogu ponosno reći da sam postao manje Nizozemac, a više Hrvat.
Tijekom gotovo dva desetljeća provedenih u Hrvatskoj, što biste izdvojili kao ključne prednosti zemlje za razvoj tehnološkog biznisa? Što se, iz vašeg iskustva, pokazalo kao najveći izazov ili ograničenje na koje poduzetnici ovdje nailaze?
Općenito govoreći, ne samo za tehnološke tvrtke, vjerujem da Hrvatska nudi brojne mogućnosti za pokretanje biznisa. U zemlji s mnogo problema i izazova uvijek ima i mnogo (poslovnih) prilika.
Primjerice, loša i nedostatna skrb za starije nečija je prilika da otvori dom za umirovljenike. To što puno hrane uvozimo iz inozemstva nekome je prilika za pokretanje lokalne proizvodnje. Manjak domaće radne snage u turizmu i trgovini prilika je za uvoz radnika. Kao što vidite, svaki problem je za nekoga – prilika.
A onaj tko donese nešto novo i inovativno ima priliku biti prvi na tržištu i postati snažan tržišni lider. Meni je to uspjelo dvaput. Prvo kad sam postao suosnivač M+ Grupe, a drugi put kada sam postao suosnivač Webpower Adrije. Obe su danas vodeće kompanije u svojim sektorima, u industriji kontaktnih centara te u području e-mail marketinga i marketing automatizacije.
Najveća slabost je vjerojatno to što je Hrvatska mala zemlja, s malim tržištem i relativno malom ekonomijom. Svaka tvrtka s velikim ambicijama ubrzo preraste Hrvatsku i mora se širiti izvan njezinih granica.
Odljev mozgova dugotrajan je problem. Što bi se, iz perspektive vlasnika biznisa, trebalo promijeniti u politici, kulturi ili infrastrukturi kako bi Hrvatska postala magnet za tehnološke talente umjesto njihovog izvoznika?
Imam četvero djece, svi su rođeni u Splitu. I osobno sam dao doprinos boljoj ‘naseljenosti’ Hrvatske, ali ne mogu sve sam. Hrvatska se suočava s velikim demografskim izazovima koji se ne mogu riješiti preko noći. No, zahtijevaju hitno djelovanje. I ne bismo se trebali fokusirati samo na tehnološke talente. Očajnički nam treba radna snaga u svim sektorima.
Tijekom posljednja dva desetljeća Hrvatska je pala s 4,5 milijuna stanovnika na 3,8 milijuna. Mislim da bi Hrvatska trebala težiti brzom rastu stanovništva i samim time većem broju radne snage. Ne samo uvozom jeftine radne snage iz Azije, nego poticanjem svojih građana na osnivanje većih obitelji i stvaranjem uvjeta zbog kojih bi se obitelji iz EU-a poželjele preseliti u Hrvatsku; uključujući i hrvatsku dijasporu.
Život u zapadnoj Europi postao je nevjerojatno skup. Ljudi se osjećaju nesigurno i nezadovoljno. Da sam hrvatski premijer i da mogu uvoditi promjene, učinio bih sljedeće:
• Oslobodio bih sve hrvatske majke s dvoje ili više djece plaćanja poreza na dohodak do mirovine, tako da im bruto plaća postane neto. Biti majka najvažniji je posao ako želimo riješiti demografske probleme i zato bi majke trebale biti daleko više cijenjene kroz porezna rasterećenja.
• Obiteljima s dvoje ili više djece, koje imaju državljanstvo neke EU zemlje, odobrili bismo desetogodišnje oslobođenje od poreza na dohodak ako se presele u Hrvatsku.
• Pripadnicima hrvatske dijaspore dao bih pravo na oslobođenje od poreza na dohodak za svaku godinu života u inozemstvu, do najviše deset godina, ako se trajno vrate u Hrvatsku. Tako bismo motivirali ljude koji su stekli znanja i iskustvo u inozemstvu da se vrate.
Možda se pitate: odakle onda sredstva u proračunu ako mnogi ne plaćaju porez na dohodak? Hrvatska najveći dio poreza ionako prikuplja kroz PDV, koji je jedan od najviših u Europi. Dakle, oslobodimo od poreza one koji mogu pomoći demografiji, a povećajmo potrošnju i prikupimo novac kroz PDV.
Mnogi strani i domaći poduzetnici žale se na birokraciju i administrativne prepreke. Je li to i vaše iskustvo i jeste li kroz godine razvili načine kako se učinkovito nositi s tim izazovima?
Pokretanje posla nigdje nije lako, ni u Hrvatskoj ni drugdje. Teško je iz različitih razloga, ovisno o zemlji. Da, hrvatska birokracija može zakomplicirati stvari. U Nizozemskoj također postoje pretjerane regulacije, a uz to je konkurencija vrlo oštra. Ali ako vam je najveći problem to što morate otići kod javnog bilježnika kad mijenjate adresu tvrtke, onda se smatrajte sretnima. Najteži dio poslovanja u Hrvatskoj nije birokracija. Najteže je razviti dobar proizvod ili uslugu, pronaći dovoljno kupaca i privući kvalitetne zaposlenike.
Svima koji planiraju pokrenuti posao u Hrvatskoj savjetujem: angažirajte kvalitetan računovodstveni ured i odvjetnika. Oni neka brinu o papirologiji, a vi se bavite najtežim dijelom poduzetništva.
Nakon gotovo dvadeset godina života i rada u Hrvatskoj, koji su još razlozi, osim poslovnih, bili presudni da ostanete ovdje i gradite budućnost, umjesto da se vratite u Nizozemsku? Što vam Hrvatska nudi u pogledu kvalitete života, a ne biste pronašli kod kuće?
Popis prednosti života u Hrvatskoj je dug. Mislim da se sve to najbolje razumije kad čovjek vidi kako izgleda život drugdje. Ono što u Hrvatskoj najviše cijenim prije svega je sigurnost. Kao roditelju, ništa mi nije važnije od sigurnosti obitelji. Ne vjerujem da ijedna europska zemlja može parirati Hrvatskoj po tom pitanju.
Uz to, obožavam hrvatsku hranu, vino i mediteranski način života. Iako je Hrvatska mala, nudi nevjerojatnu raznolikost. Od mora i otoka do planina Gorskog kotara. Od istarskih brežuljaka do slavonskih ravnica. Od vrućih ljeta do snježnih zima. Malo je zemalja koje su tako malene, a tako bogate različitim krajolicima.
I na kraju, ljudi u Hrvatskoj su topli, dobri i gostoljubivi. Iz nečije kuće ne možete otići gladni. Čak i ako dođete nenajavljeno, sve iz hladnjaka se dijeli s gostima. Domaće kobasice, rakija u bočici, krumpir i povrće iz vrta. Uvijek ono najbolje – jer je od bake i djeda. Kako se ne zaljubiti u Hrvatsku i njezine ljude?
























