Mark Reuss, predsjednik General Motorsa, smatra da zapadni proizvođači automobila imaju jednu veliku lekciju za naučiti od brzorastućih kineskih konkurenata u svijetu električnih vozila (EV), ali i nekoliko zamki koje trebaju izbjeći.
U nedavnom intervjuu za podcast “Plugged-In”, Reuss je naglasio da je ključno dostići brzinu kojom tvrtke poput BYD-a razvijaju nove modele, ali je istovremeno upozorio da slijepo kopiranje kineske strategije nije put do uspjeha.
Brzina razvoja kao glavna lekcija
Kineske EV tvrtke, kao što su BYD i Xiaomi, poznate su po tome što nove modele vozila izbacuju na tržište znatno brže od svojih zapadnih rivala.
“Rekao bih da od njihove brzine možemo naučiti mnogo. S druge strane, ne mislim da je međusobno kopiranje i pokušaj izbacivanja konkurencije s tržišta isključivo cijenom nužno dobra stvar”, izjavio je Reuss.
Nedavno izvješće konzultantske tvrtke AlixPartners potvrdilo je ovu razliku u brojkama: tipičan ciklus razvoja proizvoda za kinesku EV tvrtku traje između 22 i 28 mjeseci, dok kod globalnih proizvođača automobila taj proces traje od 32 do 48 mjeseci.
Reuss objašnjava da kineski proizvođači često koriste istu bazu dobavljača i spremni su bez oklijevanja usvojiti nove inovacije, što im omogućuje da brzo i jeftino lansiraju nova vozila. “Oni nemilosrdno analiziraju jedni druge, a zatim to kopiraju i stave u proizvodnju. Zbog toga je ciklus iznimno brz,” rekao je.
Opasnosti kineskog modela: Cjenovni rat i nestabilnost
Ipak, Reuss, koji u GM-u radi već 40 godina, upozorava da bi zapadni proizvođači trebali biti vrlo oprezni s kopiranjem kineskog pristupa. Kinesko tržište električnih automobila, iako najveće na svijetu, izuzetno je konkurentno i financijski surovo.
“Mnoge tvrtke dođu i odu, i to vrlo često. Ako ne prodajete baterije, tamo je prilično teško poslovati s profitom”, istaknuo je.
Dok se očekuje da će prodaja električnih automobila u Kini ove godine nadmašiti prodaju onih s motorima s unutarnjim izgaranjem, samo je šačica od preko 100 tvrtki koje se bore za svoj dio kolača profitabilna. Mnogi stručnjaci iz industrije upozoravaju da velik broj njih neće preživjeti sljedećih nekoliko godina.
Kako bi potaknuli potražnju, neki su proizvođači pribjegli drastičnom snižavanju cijena, što je pokrenulo cjenovni rat i izazvalo reakciju vlade protiv agresivnih popusta. Čak i tržišni lider BYD osjeća pritisak, zabilježivši pad profita u posljednjem kvartalu upravo zbog eskalacije cjenovnog rata.
Put naprijed: Inovacije, a ne imitacija
Unatoč upozorenjima, Reuss je priznao da General Motors “ima tonu toga za naučiti” od kineskih konkurenata, posebno ističući njihovu naprednu integraciju glasovnih naredbi i sofisticirane infotainment sustave.
Dodao je da GM “apsolutno” razmišlja o mogućnosti natjecanja s kineskim proizvođačima na američkom tlu, unatoč visokim carinama uvedenim kako bi se zaštitilo domaće tržište. Ključ za pobjedu, prema njemu, nije u kopiranju, već u inovacijama.
“Vjerujem da je ulaganje u istraživanje, razvoj i tehnologiju u našoj tvrtki i u našoj zemlji pravi način za natjecanje. Ne možemo pobijediti tako da kopiramo njihov način rada, moramo biti bolji,” poručio je Reuss.
U konačnici, poruka iz General Motorsa je jasna: Zapad treba usvojiti agilnost i brzinu kineskih rivala, ali pobjedničku strategiju mora graditi na vlastitim snagama – tehnološkoj superiornosti i inovacijama, a ne na utrci prema dnu u cjenovnom ratu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu