Unatoč krizi, malo radnika u BiH autoindustriji ostalo bez posla

Autor: Poslovni dnevnik , 04. lipanj 2020. u 22:00
Slom europske automobilske industrije zbog pandemije snažno je utjecao na BiH proizvođače dijelova/SHUTTERSTOCK

Samo kompanije koje nisu imale drugih rješenja prekidale su radne odnose s radnicima, uz dogovor da će kada se uspostave proizvodni procesi oni imati prednost pri zapošljavanju.

BiH kompanije koje rade za automobilsku industriju u najvećoj mjeri oslanjaju se na lance dobavljača europskih proizvođača automobila. Stoga je slom autoindustrije u Europi prouzročen pandemijom koronavirusa snažno pogodio i poslovanje BiH kompanija kojima su narudžbe smanjene, a one su se našle pred izazovom da održe poslovanje i radna mjesta u nazabilježenom ekonomskom potresu.

Kao jedna od najznačajnija globalnih industrija, autoindustrija bilježi pad veći od 70%, a dugoročne mjere oporavka velikih proizvođača još su neizvjesne i ne zna se kada će pokrenuti proizvodnju punim kapacitetom.

“U prvim danima pandemije nije bilo značajnijeg pada proizvodnje i potražnje za dijelovima, no kasnije broj i količina narudžbi koje su dobivale BiH kompanije počeli su postupno padati da bi se na kraju gotovo potpuno obustavile isporuke i nove narudžbe”, kaže za portal BiznisInfo Armin Hodžić, direktor sektora energetike i koordinator projekta Razvoj automobilske industrije FBiH u Privrednoj komori Federacije BiH.

60

posto narudžbi u odnosu na planove prije pandemije koronavirusa trenutno ima Jifeng Automotive, proizvođač presvlaka za vozila iz Žepča

Za vrijeme pandemije kompanije koje nisu mogle održati proizvodnju zaposlenike su interno prekvalificirale za rad na poslovima izrade medicinske i zaštitne opreme, slale ih na godišnje ili plaćene odmore.

“Samo one kompanije koje nisu imale drugih rješenja prekidale su radne odnose sa svojim radnicima uz dogovor da će po ponovnom uspostavljanju proizvodnih procesa oni imati prioritet u zapošljavanju. Vrlo mali broj zaposlenih u automobilskoj industriji BiH je ostao bez posla, prije svega zahvaljujući razumijevanju vlasnika i menadžmenta kompanija”, kaže Hodžić.

Skraćeno radno vrijeme

Arnes Hubljar, direktor kompanije Jifeng Automotive iz Žepča, kaže da u razdoblju od ožujka do svibnja nije bilo narudžbi jer je poslovanje proizvođača automobila za koje rade, a to su BMW, Audi, VW i Škoda, bilo u potpunom zastoju.

”Mi pratimo autoindustriju u Europi i svijetu i svaki neradni dan u BMW-u ili Volkswagenu utječe izravno i na nas. Tako da smo u ožujku, travnju i svibnju radili s oko 50 posto kapaciteta”, objašnjava Hubljar.

No u kompaniji koja proizvodi presvlake za vozila nije bilo otpuštanja zaposlenika jer je uvedeno skraćeno radno vrijeme, bez čega bi otkaz dobilo 30 posto radnika. U Jifeng Automotiveu trenutno rade sa 60 posto narudžbi u odnosu na ono što je bilo planirano, što će, kako očekuju, potrajati i sljedeća dva mjeseca.

Prevent Grupa, jedna od najvećih BiH kompanija, u proteklom razdoblju preusmjerila je svoje kapacitete u proizvodnju zaštitne opreme, te osigurala kontinuitet poslovanja i zadržala radna mjesta.

Razvijaju nove proizvode

“Upravo zahvaljujući našoj mogućnosti prilagodbe i dobro razvijenom opskrbnom lancu, u trenutku potpune obustave narudžbi od strane kupaca, nismo prekidali rad već smo prateći sve mjere zaštite zdravlja preusmjerili kapacitete u proizvodnju maski i odijela za različite ustanove u BiH i regiji, te tako zadržali radna mjesta. Na pojedinim proizvodnim lokacijama nastavit ćemo tu djelatnost i razvijati nove proizvode za koje imamo znanje i vještine”, ističe predsjednik Uprave Preventa CEE Haris Rahman.

“Kada je riječ o automobilskoj industriji, prilagođavamo proizvodne kapacitete narudžbama. Pokrenuli smo i aktivnosti na konsolidaciji poslovnih procesa, te će restrukturiranjem pojedinih proizvodnih jedinica biti nužna opzimizacija dijela radnih mjesta.

Međutim, cilj nam je da to bude minimalan broj radnika. Istovremeno, u kontaktu smo s postojećim i novim kupcima s kojima radimo na razvoju novih proizvoda, kao i širenju tržišta prilagođavajući se trendovima i zahtjevima svjetske ekonomije”, objašnjavaju iz Prevent Grupe.

Kragujevački Fiat na produženom odmoru do 12. lipnja, upitno hoće li se radnici uopće vratiti na posao

Iako je menadžment kragujevačkog Fiata odlučio da se prisilni odmor za gotovo 2400 zaposlenika produži do 12. lipnja, radnici nisu sigurni hoće li će se tog dana pojaviti na svojim radnim mjestima jer postoje nagovještaji da će se njihov povratak u tvorničke hale produžiti do 1. srpnja. Zaposleni zbog najnovije odgode, treće od ožujka, strahuju i za sudbinu tvornice koja posljednjih godina više stoji nego što radi, dok oni primaju 65 posto plaće. Prošle godine je zbog prisilnih odmora bilo 147 neradnih od ukupno oko 220 radnih dana, piše Blic. Početak rada ne ovisi samo o koronavirusu već je ključni problem zasićenje tržišta njihovim modelom 500L, dok se drugi modeli najavljuju godinama, ali ništa se još nije dogovorilo.

Komentirajte prvi

New Report

Close