BEOGRAD – Kragujevačka tvornica automobia Zastava, koja je u vrijeme postojanja SFRJ godišnje proizvodila više od 200 tisuća automobila, pokušava obnoviti proizvodnju uz pomoć talijanskog Fiata od kojega je preuzela izradu starog modela Punto. Nekoliko stotina radnika već više od od 10 mjeseci sklapa taj model, koji se u Srbiji prodaje pod imenom Zastava 10, jer kragujevačka tvornica još nije montirala potrebno opremu za njegovu proizvodnju u Srbiji.Bilo je predviđeno da se od 1. siječnja proizvodnja preseli u Kragujevac, ali je najavljena odgoda jer Zastava zbog financijskih teškoća nije montirala potrebnu opremu. U najboljem slučaju, montaža Zastave 10 u domaćoj verziji počet će tek na proljeće.Iako je njegova cijena (osam tisuća eura) za oko dvije tisuće eura niža od talijanskog modela, prodaja ide prilično slabo. Gotovo 50 posto proizvedenih vozila stoji neprodano. Građani se radije odlučuju za kupnju polovnih inozemnih vozila nego za novu Zastavu 10. Menadžment Zastave prvo je tražio da se uvede veća zaštita domaće automobilske industrije, ali to nije prihvaćeno. Sada pak uprava tvornice pokušava naći kupce u susjednim zemljama.Nakon pregovora s dilerima Zastava 10 će se prodavati u Hrvatskoj, BiH i Bugarskoj. Ugovorene količine od oko 200 vozila u svaku od spomenutih zemalja nisu dovoljne da proizvodnju Zastave 10 učine rentabilnom, ali i toliki početni plasman daje nadu da bi se u dogledno vrijeme broj kupaca mogao povećati.
Prilikom ugovaranja o preuzimanju proizvodnje Punta Fiat je dozvolio da se to vozilo prodaje isključivo na tržištu Srbije, ali je nakon uvida da prodaja ide slabo dao pristanak da se prodaja proširi na susjedne zemlje. To još nije dovoljno jamstvo da se Zastava s Puntom vrati na stazu stare slave, to prije što su se njezina dva modela, Yugo i Florida, u pogledu kvalitete pokazala nekonkurentnim.U Zastavi nastoje spasiti proizvodnju ponudom da se pojedini dijelovi za njezina vozila proizvode u susjednim zemljama, kao što je to nekada bilo s poznatim “stojadinom” (Zastava 101), kada su se dijelovi za taj automobil proizvodili u svim republikama nekadašnje SFRJ.Među domaćim poznavaocima automobilske industrije preovladava skepticizam u pogledu uspješne budućnosti Zastave, koja se godinama održava zahvaljujući subvencijama iz republičkog proračuna. Kako subvencioniranje, kao model financijske potpore, nailazi na sve veće kritike jer u javnosti ne postoji raspoloženje da se sredstvima poreznih obveznika održava proizvodnja koja nema perspektivu, u Vladi Srbije nastoje privući neku od svjetskih automobilskih kompanija koja bi oživjela zamrlu automobilsku produkciju. Vlada je spremna dati subvenciju od 100 milijuna dolara takvoj kompaniji, ali zasad još nema odziva na takvu ponudu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu