Život u Googleovu svijetu

Autor: The New York Times , 18. studeni 2012. u 22:00
Hal Goodtree (lijevo) urednik lista CaryCitizen.com, kaže da je njegova stranica jednom nestala s Googlea bez objašnjenja

U SAD-u Google drži 67 posto pretraživačkog tržišta i utrži 75 posto zarade od pretraživačkih oglasa.

Nadzorna tijela u Sjedinjenim Američkim Državama i Europi provode opsežne istrage rada Googlea, dominantnog pretraživača i oglašivačke tvrtke. Veza između Googlea i internetskih stranica, nakladnika i oglašivača često je neravnopravna, ako ne i nepoštena. "Živimo u Googleovu svijetu", kaže Jeffrey Katz, izvršni direktor tvrtke Wize Commerce, vlasnika internetske tvrtke Nextag, na kojoj se uspoređuju različiti proizvodi.

U SAD-u Google drži 67 posto pretraživačkog tržišta i utrži 75 posto zarade od pretraživačkih oglasa. Nije zločin biti velik i uspješan, no ako se moćna tvrtka koristi tržišnim oružjem da uguši konkurenciju, onda je tu riječ o povredi antimonopolskih zakona. U veljači je Katz s nervozom pratio kako opada Nextagov internetski promet putem Googleove tražilice. Inženjeri i vanjski konzultanti s mukom su tražili u čemu je problem s Nextagom. Možda je neka nehotična pogreška Googleov algoritam navela da degradira Nextag nakon što je neki korisnik upisao pojmove vezane za kupovinu. No inženjeri su ustvrdili da nije o tome riječ. Promet s Googleove tražilice i dalje je opadao. Kako je Nextag reagirao? U proteklih je pet mjeseci udvostručio davanja za Googleovo pretraživačko oglašavanje. Taj je potez bio nužan da se zadrže kupci, kaže Katz, jer otprilike 60 posto Nextagova prometa potječe od Googlea. "Morali smo tako postupiti", rekao je Katz. Google je stvorio i oblikovao krajolik mogućnosti.

Njegov ekosustav godišnje ostvari prihod od 80 milijardi dolara, a samo tvrtkama, internetskim stranicama i neprofitnim udrugama u SADu godišnje donese zaradu od 1,8 milijuna dolara. No ovaj je pretraživački div privukao pozornost dužnosnika antitrustovskih agencija, a od svojeg se dominantnog proizvoda, pretrage i pretraživačkog oglašavanja, pomaknuo prema internetskoj trgovini i recenzijama lokalnih usluga. Vlada SAD-a pokrenula je najopsežniju istragu velike korporacije otkako je krajem devedesetih provedena istraga u Microsoftu. Zaposlenici Savezne komisije za trgovinu predložili su da se protiv Googlea pokrene antimonopolski postupak na temelju iskaza ispitanih koji nisu htjeli da se otkrije njihov identitet. Glavni je problem u tom pogledu koristi li se Google svojom tražilicom da pruži prednost svojoj ponudi pred ponudom konkurencije. Također su dovedeni u pitanje pregovori s nadzornim tijelima Europske unije. Google stalno prilagođava svoj algoritam pretraživanja, a riječ je o pametnu softveru koji određuje relevatnost, poredak i predstavljanje rezultata pretrage, a uglavnom se radi o poveznicama s drugim internetskim stranicama. Google odavno tvrdi da njihov algoritam izbacuje stranice loše kvalitete, no on nije javan, a može oštetiti mnoge stranice. VoteUSA.org neprofitna je organizacija osnovana 2003. s ciljem objavljivanja uzoraka glasačkih listića. Prema riječim Rona Kahlowa, voditelja organizacije, promet im je 2008. godine drastično opao. Razlog: "Ispali smo s karte na Googleu." Problem je, kako je Kahlow kasnije saznao, bio u tome što su na stranicama pojedinih zemalja u sklopu njihove stranice bili podaci o kandidatima iz pojedinih saveznih država. Googleovu algoritmu dvostruki sadržaj na stranici znači da je riječ o mutnom pokušaju da se stranica učini većom nego što jest. Kahlow je to ispravio, a VoteUSA.org maknut je s Googleove crne liste. No tijekom netom održanih izbora pomno je pratio ne bi li Google promicao vlastite alate za pronalazak mjesta glasovanja i probne listiće, koje nudi i njegova stranica. "Sigurno im je jasno koliki se novac vrti u politici i znam da imaju svoje prste u tome", kaže Kahlow.

Početkom prošle godine male su stranice lokalnih novina diljem Amerike nestale s Googlea, a čitateljstvo im se drastično smanjilo. "Nije bilo nikakvog objašnjenja što se dogodilo niti mjesta na kojemu bismo mogli potražiti više informacija", kaže Hal Goodtree, urednik i nakladnika lista CaryCitizen iz Caryja u Sjevernoj Karolini. Google se u pogledu izvještavanja o lokalnim zajednicama ne natječe sa stranicama poput CaryCitizen, no Lance Knobel, osnivač lista Berkeleyside iz Berkeleyja u Kaliforniji, kaže da stranice poput njegove Googleu konkuriraju što se tiče lokalnog oglašavanja. Dok tvrtka gradi Google Plus Local, svoj servis za rangiranje i recenzije lokalnih usluga, Knobel kaže da Googleova tražilica tvrtki daje "golemu prednost". Netko tko traži podatke o nekoj lokalnoj tvrtki završit će na Google Plus Localu, a ne na stranici lista Berkeleyside, kaže Knobel. CaryCitizen i Berkeleyside vraćeni su na Google, koji je za svoje prethodne propuste okrivio određene pogreške. Govoreći na konferenciji u listopadu, osnivač i izvršni direktor Googlea Larry Page govorio je o problemu konkuriranja drugim internetskim tvrtkama. "To je uvijek teško pitanje", rekao je. Krajnji Googleov cilj, kako tvrdi Larry Page, jest stalno poboljšavati svoj proizvod, što znači da će dodavati nove usluge koje prikupljaju i sortiraju podatke, pa i po štetu konkurencije.

Steve Lohr i Claire Cain Miller

Komentirajte prvi

New Report

Close